Wat is SEA?
Je wil als bedrijf natuurlijk zo veel mogelijk bezoekers op je website verwelkomen. Want hoe meer bezoekers, hoe hoger de kans op eventuele klanten. Maar hoe trek je nou zoveel mogelijk websitebezoekers aan? Dat kan op verschillende manieren, maar één van de meest succesvolle methodes is SEA. We leggen je op deze pagina uitgebreid hoe die methode in z’n werk gaat. Maar eerst: Wat is SEA?
Wat betekent SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising, ofwel zoekmachine adverteren. Dat houdt, zoals de naam eigenlijk al zegt, in dat je adverteert in een zoekmachine. Je betaalt dus om je bedrijf, of een product of dienst van je bedrijf, eruit te laten springen in de zoekresultaten.
SEA is populair, want het werkt heel goed. De advertenties worden namelijk boven de organische (niet-betaalde) zoekresultaten geplaatst. Vaak zijn het er maximaal vier. Daarnaast kan je je erg specifiek op je doelgroep kan richten. Je kan namelijk bepalen bij welke ingevoerde zoekwoorden je de advertentie wil plaatsen. Daardoor weet je bijna zeker dat degene die de zoekopdracht heeft ingevoerd, ook geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Ten slotte kan je de prestaties van je advertentie in de gaten houden, en ter plekke jouw advertentiecampagne aanpassen.
Overigens gaat SEA niet per se alleen om de advertenties in Google, maar ook in bijvoorbeeld YouTube. YouTube is namelijk ook een zoekmachine.
Het verschil tussen SEA en SEO
SEA doet je misschien denken aan SEO, Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. De twee termen hebben zeker met elkaar te maken, maar omvatten wel verschillende activiteiten. Beide hebben ze te maken met zoekmachines. Toch zijn er verschillen tussen SEO en SEA. Waar SEA gaat over betaalde advertenties, die bovenaan de zoekresultaten van een zoekmachine komen te staan, gaat SEO over de organische, niet-betaalde zoekresultaten.
De twee vereisen verschillende marketinginspanningen om een goed resultaat te behalen. Voor SEA moet er nagedacht worden over hoe een betaalde campagne moet worden ingericht, op welke zoektermen er moet worden geadverteerd en voor welk budget.
SEO gaat over website optimalisatie en het belang van een goede website, om deze zo hoog mogelijk te laten eindigen in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Google werkt met verschillende algoritmes die bepalen hoe hoog een website in de resultaten eindigt. Dit hangt bijvoorbeeld af van de content en structuur op je website, de zoekwoorden die je hanteert en het aantal linkjes dat naar jouw website gaat. Hoe beter Google snapt wat er op je pagina en je website te vinden is, hoe beter de zoekmachine kan inschatten hoe hoog jouw website in de zoekresultaten moet komen. SEO omvat alle activiteiten waarmee je ervoor kan zorgen dat je website hoger in Google eindigt.
Vaak vallen SEO en SEA beide onder de marketingactiviteiten van bedrijven. De overkoepelende term van alle activiteiten voor zowel SEA als SEO wordt SEM genoemd, Search Engine Marketing, ofwel zoekmachine marketing.
Wanneer moet je kiezen voor SEA?
Hoe weet je of SEA iets voor jouw bedrijf is? Hoe weet je of het loont om te betalen voor extra bezoekers? Dat hangt natuurlijk voor een deel af van wat voor producten of diensten jouw bedrijf aanbiedt, en wat je gemiddeld verdient aan een extra websitebezoeker of een extra klant.
Je kan hier het beste achter komen door het gewoon eens uit te proberen. Over het algemeen staat SEA bekend als een zeer effectief marketingkanaal. Vrijwel alle bedrijven die actief bezig zijn met hun marketing, zetten ook SEA in. Dat heeft alles te maken met de eerdergenoemde voordelen (je kan zeer gericht adverteren), maar ook met het feit dat mensen tegenwoordig alles online opzoeken. Daardoor kan je dus ontzettend veel potentiële klanten bereiken. En je ziet ook nog eens supersnel resultaat, want er gaat geen tijd verloren aan het drukken en plakken van bijvoorbeeld posters.
Een bijkomend voordeel van het zoekgedrag van consumenten, is dat zoekmachines zoals Google veel te weten komen over mensen. Verkoop jij kattenvoer? Grote kans dat Google een goede inschatting kan maken van welke mensen een kat hebben, op basis van eerdere zoekopdrachten naar kattenproducten. Zo wordt jouw advertentie dus getoond aan mensen die er hoogstwaarschijnlijk echt baat bij hebben.
En levert SEA jouw bedrijf uiteindelijk toch te weinig op? Dan kan je er elk moment weer mee stoppen.
Hoe werkt SEA?
Zoekmachines als Google en Bing hebben hun eigen programma’s voor de advertenties: Google Ads en Microsoft Ads. In die programma’s kan je een account aanmaken voor je bedrijf. Daarmee kan je campagnes aanmaken, waarin je een aantal zaken vaststelt:
Zoekwoorden
Allereerst moet je natuurlijk bepalen op welke zoekwoorden je je advertentie wil laten tonen. Dit doe je middels zoekwoorden analyse. Promoot je jouw volledige bedrijf? Of een onderdeel daarvan? Het is belangrijk om de zoekwoorden daarop af te stemmen. Je kan ook zoekwoorden instellen waar je juist niet op gevonden wil worden. Zo voorkom je irrelevante websitebezoekers.
Advertenties
Vervolgens stel je jouw advertentie op. Dat gaat om de titel, de URL en de omschrijving van jouw advertentie. Zorg dat ervoor dat de tekst kort maar krachtig is en dat het meteen duidelijk is waar het over gaat. Zorg ook voor een goeie call to action. Je wil de bezoekers uiteindelijk naar je website halen natuurlijk!
Budget
Niet onbelangrijk: het bepalen van je budget. Hiermee geef je aan wat je maximaal wil betalen voor een klik. Ook kan je een maximum dagbudget kiezen. Zo worden de kosten nooit te hoog.
Overige instellingen
Er zijn verder nog een hele hoop instellingen die je kan specificeren, om ervoor te zorgen dat je je doelgroep zo gericht mogelijk kan benaderen. Zo kan je je richten op een specifieke taal, land of regio. Daarmee kan je dus een hele hoop websitebezoekers uitsluiten van jouw advertentie. Heb je een bedrijf dat alleen in Amsterdam producten of diensten kan leveren? Dan heeft adverteren in het hele land niet zoveel zin. Daarnaast kan je ook nog bepalen op welk apparaat je de advertentie wil weergeven, en of mensen bijvoorbeeld je website al eens bezocht moeten hebben.
Als je alles hebt ingesteld, kan je campagne live gaan. Toch ben je dan nog niet verzekerd van een plekje bovenaan de zoekresultaten. Dat heeft met verschillende zaken te maken. Zoekmachines als Google en Bing bepalen door middel van een veiling welke advertentie er wordt getoond bij een bepaalde zoekopdracht. Daarbij spelen twee factoren mee:
De verwachte kwaliteit
De verwachte kwaliteit van het zoekwoord, de advertentie en de website moet samenhangen. Je advertentie moet de zoeker natuurlijk wel zo goed mogelijk helpen. Er wordt dus gekeken naar het zoekwoord en hoe goed jouw advertentie daarbij past, en of de landingspagina van je advertentie aansluit bij je advertentie en het zoekwoord waar de bezoeker naar op zoek is. Vooral de aansluiting van je landingspagina bij de zoekwoorden is hiervoor relevant.
Je bod
Ten tweede wordt er gekeken naar je bod. Hoeveel ben je bereid uit te geven aan een klik? Of wat is je gehele advertentiebudget?
SEA met Google Ads
Wil je aan de slag gaan met SEA? Dan kan je ervoor kiezen om te adverteren in Google. Je maakt dan een campagne aan met Google Ads. Google is de populairste zoekmachine om in te adverteren en dat is niet gek, want meer dan 93% van de zoekopdrachten in Nederland worden gedaan via Google. Op mobiele apparaten is dat percentage zelfs 99%. Via Google is het dus mogelijk om veel mensen te bereiken, en daarnaast levert het je waardevolle informatie over het zoekgedrag van je doelgroep. Een nadeel van de populariteit van Google is dat je een relatief hoog bedrag per klik of conversie betaalt.
SEA met Bing Ads
Je kan er ook voor kiezen om niet via Google te adverteren, maar met Bing. Of je kan ervoor kiezen om ze beide te gebruiken. Bing heeft wel een veel kleiner marktaandeel in Nederland. Slechts zo’n 7% van alle zoekopdrachten worden via Bing uitgevoerd. Op mobiele apparaten is dat percentage zelfs nog lager. Toch heeft Bing ook een aantal voordelen. Er is namelijk weinig concurrentie, dus je komt sneller in de zoekresultaten. Daarnaast zijn de kosten per klik of conversie een stuk lager dan in Google. Bing kan dus wel een mooie aanvullende keuze zijn voor SEA, en het is een interessante keuze voor als je actief in het buitenland wil adverteren.
Hoeveel kost SEA?
Misschien heb je je bij het lezen van de vorige stukjes afgevraagd: hoeveel kost SEA dan precies? Daar is lastig een eenduidig antwoord op te geven. Het ligt namelijk voor een groot deel in je eigen handen. Je kan niet precies bepalen hoeveel je gaat uitgeven, maar wel wat je maximaal wil uitgeven. De kosten zullen dus nooit hoger worden dan dat.
Dat zit zo: je stelt zelf een budget per campagne in, of een budget voor meerdere campagnes tegelijk. Ook kan je een dag- of maandbudget instellen. Maar wat je daadwerkelijk betaalt, is van meer factoren afhankelijk. Zo ligt het eraan wat voor concurrentie je hebt, wat je target is en welke biedstrategieën er worden gebruikt door jou en je concurrenten.
En ten slotte is het, zoals eerder genoemd, ook afhankelijk van de verwachte kwaliteit. Door je campagnes goed te optimaliseren kan je kosten besparen. Doe dus goed onderzoek naar relevante zoektermen en naar je doelgroep.
Het is niet per se zo dat de hoogste bieder wint, maar hoe meer concurrentie, hoe duurder het wordt om op een zoekwoord te adverteren. Voor een zoekwoord met minder concurrentie zal de prijs per klik lager uitvallen. Hoeveel je dan uiteindelijk per klik betaalt, kan verschillen van een aantal cent tot enkele euro’s.
De voor- en nadelen van SEA
We hebben al een aantal voor- en nadelen door de tekst heen benoemd, maar we zetten ze hier nog overzichtelijk voor je op een rijtje:
De voordelen
Bovenaan in de zoekresultaten
Ten eerste eindig je bovenaan in de zoekresultaten van de eerste pagina. De meeste mensen kijken niet verder dan de eerste paar websites, waardoor je dus sowieso zal opvallen.
Filteren
Je kan je ook erg specifiek op je doelgroep richten. Je kan het zoekwoord bepalen waarop je wil adverteren, maar je kan ook filteren op onder andere land, taal of regio. Zo weet je zeker dat je relevante personen voor jouw bedrijf bereikt.
Prestaties meten
Je kan de prestaties van je advertentie in de gaten houden. Je hebt bijvoorbeeld zicht op de ingevulde zoekwoorden, gebruikte apparaten en de regio waar mensen het zoekwoord hebben ingevoerd. Zo kan je je advertentie nog beter afstemmen op je publiek.
Groot bereik
Mensen zoeken tegenwoordig alles online op, dus je kan veel mensen bereiken met je advertentie.
Snel online
Na het maken van een advertentie hoeft het niet lang te duren voordat hij online staat. Er gaat immers geen tijd zitten in het drukken en verspreiden van posters.
Google weet alles
Google slaat veel informatie op over het zoekgedrag van consumenten. Ook op individueel niveau kan de zoekmachine goed inschatten waar interesses liggen. Dat is handig voor advertenties, want zo kan de zoekmachine de advertentie tonen aan mensen die waarschijnlijk echt geïnteresseerd zijn.
Maximumbudget in de hand
Je kiest zelf een maximumbudget per klik en per campagne. Zo geef je nooit te veel uit.
De nadelen
Niet altijd zicht op de concurrentie
Je hebt van tevoren niet altijd goed zich op de concurrentie. Je kan dus alleen inschatten hoe specifiek of hoe populair je gekozen zoekwoord is.
Geen garantie op een plek in de resultaten
Door het veilingsysteem van zoekmachines heb je geen garantie op een plek in de zoekresultaten, of je kan minder hoog belanden dan je zou willen.
Mogelijk hoge kosten per klik
Een klik kan uiteindelijk best veel kosten, vooral in Google. In Bing liggen de kosten wel lager, maar het aantal zoekopdrachten ook.
Wat levert SEA je op?
Het is van tevoren niet altijd duidelijk wat SEA je daadwerkelijk gaat opleveren. Heb je een flink aantal clicks verzameld? Dan weet je alsnog niet wat die clicks voor effect gaan hebben op je leads of klanten. Dat hangt ook van de kwaliteit van je website af, en de samenhang tussen je advertentie en de zoekopdracht van de zoeker.