Google Ads, wat is dat? We leggen het uit!
Om als bedrijf klanten aan te trekken zijn er allerlei zaken van belang. Zo moet je bijvoorbeeld een duidelijke website hebben en een goede klantenservice bieden. Maar allereerst is het van belang om je bedrijf op te laten vallen tussen alle andere bedrijven. Dat doen veel bedrijven door te adverteren. Het kan interessant zijn om dat in een zoekmachine te doen, omdat je je advertenties dan kan aanpassen aan de zoekintenties van consumenten. Een van de meest effectieve online advertentiemethodes ter wereld is het adverteren via Google, en daar heeft de zoekmachine een dienst voor: Google Ads als onderdeel van je SEA strategie.
Wat is Google Ads?
Google Ads is het advertentieprogramma van Google. Het programma biedt adverteerders de mogelijkheid om te adverteren op relevante zoekwoorden. Zo kan je echt gericht gaan adverteren. Alleen de mensen die de zoekterm invoeren waar jij voor adverteert, krijgen namelijk de advertentie te zien. Die mensen zijn waarschijnlijk ook daadwerkelijk geïnteresseerd in je product of dienst, en zullen dus sneller op de advertentie klikken.
Hoe werkt Google Ads?
Google biedt dus de advertentieplaats aan, maar je moet wel zelf invulling geven aan een campagne. Die campagne kun je aanmaken in Google Ads.
-
Zoekwoorden
Als het goed is heeft je organisatie, en dus ook je website, bepaalde zoekwoorden waar je op gevonden wil worden. Nu is het van belang om te bedenken met welke zoekwoorden je wil adverteren. Je kan hiervoor ook een combinatie van zoekwoorden kiezen, zoals ‘ICT marketing’. Je kan voor één soort product of dienst meerdere woorden en woordgroepen bedenken waarop je wil gaan adverteren. Voorkom wel dat je te algemene woorden kiest. Met de zoekterm ‘marketing’ heb je waarschijnlijk met veel concurrentie te maken. Dat zal uiteindelijk zorgen voor een niet-rendabele campagne. Lees hier meer over het doen van een zoekwoorden onderzoek.
-
Advertentie opstellen
Vervolgens is het tijd om je advertentie op te stellen. Dat is de tekst die verschijnt in de zoekresultaten van Google. De advertenties verschijnen helemaal bovenaan, dus boven de best presterende website op het ingevoerde zoekwoord. De advertentie bestaat uit een titel, een omschrijving en een URL. Zorg ervoor dat je je bedrijfsnaam hier noemt en dat je zo duidelijk mogelijk beschrijft wat je aanbiedt en wat jou onderscheidt van concurrenten. Houd de tekst kort en simpel.
-
Campagne-instellingen
Voordat een campagne live kan gaan, is het van belang om de campagne-instellingen te kiezen. Geeft de campagne allereerst een duidelijke titel, en zorg dat je het doel, het budget, het land en de taal hebt ingesteld. Kies vervolgens de netwerken waarop je wil adverteren, en de apparaten waarop je de advertenties wil weergeven. Zorg ervoor dat deze passen bij het doel van de campagne. Google Ads kunnen getoond worden als tekst in de zoekmachine, als video op YouTube of als display advertentie op andere website. Verder kan je ook kiezen voor een eventueel dagbudget, waarbij de advertentie niet meer wordt getoond als het dagbudget bereikt is. Daarnaast biedt Google bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om advertenties alleen in een bepaalde regio te laten vertonen.
Google Ads kosten
Wat kost het gebruik van Google Ads? Een logische vraag, maar helaas is er geen eenduidig antwoord. De kosten hangen namelijk af van verschillende factoren.
Ten eerste: je bepaalt per klik. Hoeveel je dus bijvoorbeeld per maand betaalt aan de campagne hangt dan af van hoeveel je betaalt per klik en hoeveel er wordt geklikt. Die prijs per klik wordt bepaald door een systeem dat kijkt naar de concurrentie van jouw advertentie, en de kans dat iemand op jouw advertentie gaat klikken.
Ten tweede: je houdt altijd zelf in de hand wat je uiteindelijk betaalt. Je kan namelijk bepalen wat je maximaal voor een klik wil betalen, en je kan zoals al genoemd een maximum dagbudget instellen. Is dit dagbudget op? Dan verdwijnt de advertentie.
Google Ads iets voor jou?
Is Google Ads iets voor jouw bedrijf? Dat kan een lastige vraag zijn. Een voordeel van Google Ads is dat je makkelijk kan meten wat het heeft opgeleverd en hoe goed het werkt. Zo kan je een campagne eventueel bijsturen. Wil je alleen nog maar in de avonden adverteren? Dan pas je dat aan in de instellingen.
Denk ook na over wat de kliks jou kunnen opleveren. Wat verdien jij aan een extra klant? En kan je met de campagne bijvoorbeeld ook je aantal klanten verdubbelen? Zo kan je een beetje uitrekenen of een campagne voor jou rendabel kan zijn.
Een goede manier om de huidige online mogelijkheden met elkaar te verbinden en toe te voegen aan je eigen marketing capaciteit is via ons unieke Marketing as a Solution model. Advertising is hier een onderdeel van en dat zetten we regelmatig voor onze klanten in. Ontdek de voordelen van het uitbesteden van Google Ads!