Wat is HubSpot?
HubSpot is een platform dat software biedt aan organisaties voor een allround inbound marketingbeheer. Het biedt software voor marketing, verkoop en klantenservice. De software is bedoeld om het voor organisaties makkelijker te maken om via de website relevante bezoekers aan te trekken met gerichte content. Aan de basis van de verschillende pakketten, ofwel hubs, staat de gratis CRM-software. Daarmee kan de relatie met klanten op een centrale plek beheerd worden.
Als ondersteuning voor processen biedt HubSpot verder een Content Management System (CMS) voor het bouwen en beheren van websites, en een Operations Hub, die ondersteunt bij het synchroniseren en opschonen van gegevens. Dat zorgt ervoor dat teams en systemen van groeiende bedrijven soepel kunnen blijven werken.
Oprichting en werkwijze
HubSpot is in 2006 opgericht door Brian Halligan en Dharmash Shah. Ze zagen dat het proces van de aankoop van producten, de customer journey, aan het veranderen was. Hun doel werd om een marketingplatform te bouwen waardoor alle online marketingactiviteiten van organisaties optimaal kunnen worden ingezet.
De Marketing, sales en serviceonderdelen van HubSpot zijn zo ingericht dat ze de marketingactiviteiten van organisaties ondersteunen. In dat hele proces blijft de klant centraal staan. De hele customer journey kan zo op een centraal platform beheerd en geoptimaliseerd worden.
Hoe werkt HubSpot?
HubSpot werkt volgens de inbound marketing methode. Dat is een marketingaanpak waarin in de klant centraal staat, en die er uiteindelijk voor zorgt dat zoveel mogelijk van jouw websitebezoekers ook daadwerkelijk klanten worden. Kort gezegd moet je als bedrijven zorgen dat je online gevonden wordt en dat je waarde toevoegt voor de potentiële klant op het moment dat diegene dat nodig heeft. Om te weten wat je kan betekenen voor een klant, moet je weten waar diegene behoefte aan heeft, ofwel in welke fase van het koopproces de klant zich bevindt. Daar bieden de verschillende hubs van HubSpot allerlei tools voor, die veelal ook te automatiseren zijn.
Het klinkt nu misschien simpel, maar in werkelijkheid heb je natuurlijk te maken met allerlei verschillende klanten met verschillende wensen en behoeften, die allemaal op hun eigen tempo en manier door het koopproces gaan. De verschillende hubs van HubSpot zorgen ervoor dat alles zo handig en overzichtelijk mogelijk blijft. We lichten verschillende onderdelen van de software hieronder uit:
→ Lees ook: Het belang van de buyer persona in HubSpot
De gratis HubSpot CRM
Allereerst biedt HubSpot gratis CRM tools. Dat is eigenlijk de basis voor alle andere software die ze bieden. Met de CRM tools kan je alle gegevens, contactmomenten en informatie van je klanten opslaan. Ook zijn taken en activiteiten makkelijk te bedienen.
Marketing Hub
Met de Marketing Hub biedt HubSpot een platform gericht op content marketing waar waardevolle inzichten uit voort komen. Het zorgt voor een persoonlijker bereik, maar is door automatisering tegelijkertijd efficiënter. Het helpt je uiteindelijk om het juiste publiek aan te trekken, om meer leads om te zetten in klanten en om marketingcampagnes op grote schaal uit te voeren. Voor het trekken van bezoekers kan je bijvoorbeeld denken aan het stijgen in de zoekmachineresultaten en het gebruik van social media, blogs en advertenties.
Ook aan contentcreatie besteedt HubSpot veel aandacht. Om meer leads te genereren biedt HubSpot informatie en tools voor onder andere landingspagina’s, marketing automatisering, analyses en calls-to-actions. De basisonderdelen van deze software zijn gratis te gebruiken, het starterpakket begint vanaf 46 euro per maand en een professioneel abonnement begint vanaf 823 euro per maand.
Sales Hub
De Sales Hub draait om de verschillende fases van het koopproces van een klant. Met de software van HubSpot weet je precies in welke fase de potentiële klant zich bevindt. Daardoor kan je diegene op de juiste momenten bereiken met gepersonaliseerde content, wat je helpt om meer deals te sluiten. Dat kan geautomatiseerd, zodat het geen extra moeite kost om handmatig elke lead in de gaten te houden.
Je kan hierbij denken aan automatische mailtjes of een eenvoudige tool om persoonlijke video’s te maken voor je potentiële kopers. Ook deze software is gratis te gebruiken, maar een professioneel abonnement met alle tools begint vanaf 460 euro per maand.
Service Hub
De HubSpot Service Hub zorgt ervoor dat alle klantinformatie eenvoudig en overzichtelijk blijft. Je kan bijvoorbeeld zien welk product ze gebruiken en welke problemen er zijn. Door een slim ticketsysteem kan de klantenservice vragen van klanten gestructureerd en snel afhandelen.
Het draait bij deze service allemaal om het contact met de klant, zodat die zo tevreden mogelijk is. Je kan hierbij denken aan verschillende communicatiemogelijkheden en de mogelijkheid voor feedback van je klanten. Een professioneel abonnement voor deze software begint vanaf 368 euro per maand.
HubSpot CMS & Operations Hub
Waar HubSpot zich met software voor marketing, sales en service richt op de ondersteuning van de dagelijkse werkzaamheden, richt het platform zich ook op een perfecte samenhang van de software en een zo soepel mogelijke werking daarvan. Het Content Management systeem (CMS) en de Operations Hub dragen daaraan bij.
De CMS maakt het mogelijk om een website (of een aantal pagina’s) te bouwen die geheel geïntegreerd zijn in de HubSpot omgeving. Je krijgt daarmee nog meer inzicht in het gedrag van bezoekers, en de mogelijkheid om dit gedrag te beïnvloeden. Daarnaast zijn er interessante functionaliteiten, zoals A/B testen, SEO-optimalisatie en smart content.
Van de CMS is geen gratis versie te gebruiken. De kosten voor de CMS hub beginnen vanaf 23 euro per maand voor de starterversie en vanaf 368 euro per maand voor de professionele versie.
De Operations Hub is een helpende hand bij het groeien van uw bedrijf. Het laat uw gegevens en processen meegroeien, door middel van een toolset die apps verbindt, klantgegevens opschoont en bedrijfsprocessen automatiseert. Daardoor wordt alles nog beter op elkaar afgestemd en heeft u geen last van systemen die de groei van uw bedrijf niet aankunnen. Deze hub biedt een aantal gratis mogelijkheden, en kost verder in de starterversie 46 euro per maand. Een professioneel abonnement begint vanaf 736 euro per maand.
De voordelen van HubSpot
Het grootste voordelen van het gebruik van de HubSpot-software is het efficiënte werken. Door automatisering op meerdere punten bespaar je veel tijd, en daardoor gaat het je waarschijnlijk ook geld schelen. Verder komen er meer mensen op je website, door een betere online vindbaarheid en slimme (content)marketing. Ten slotte hou je er hoogstwaarschijnlijk oprecht tevreden klanten aan over, omdat het in de software van HubSpot allemaal om de klant draait.
Een belangrijk onderdeel van HubSpot is online vindbaarheid in een zoekmachine als Google. Dit is onder andere te realiseren via een pillar page. Wil je meer informatie over wat een pillar page precies is of een begin maken aan je online vindbaarheid via een pillar page? Download dan het pillar page whitepaper en zorg ervoor dat je online vindbaar bent!
HubSpot features
Zoals genoemd biedt HubSpot talloze interessante en handige functionaliteiten om online marketing, sales en serviceprocessen te organiseren. Zo hebben ze allerlei handige en slimme features die het eenvoudig maken om de klanten en leads optimaal te ondersteunen. Zelf bereik je daardoor een enorme productiviteit. HubSpot kun je namelijk voor je laten werken, waardoor je altijd inspeelt op de actuele behoeften van je klanten en leads.
Zodra je een account bij HubSpot hebt, kan je beginnen. Out of the box worden allerlei dagelijkse businessprocessen al op een logische manier ondersteund. Uiteraard is het goed om eerst goed na te denken over wat je wil bereiken, vanuit welke strategie en welke KPI’s voor jou van toepassing zijn, maar HubSpot biedt vanaf dag één direct toegevoegde waarde in je klantprocessen.
We geven hier een top 13 van interessante en handige eigenschappen van HubSpot, waar je direct profijt van hebt.
1. Inbound marketing
HubSpot is gebaseerd op het concept van inbound marketing. Dat houdt in dat alle relevante kanalen waarmee een klant met jou in contact treedt, wordt opgevangen in het HubSpot platform. HubSpot zorgt ervoor dat deze inkomende contactmomenten (indien mogelijk) in de juiste context worden gelogd. Dit betekent dat alles goed wordt opgeslagen. Je e-mails, reacties op CTA’s, zoektermen en zoekwoorden, maar ook de spontane contacten. Je mist dus niets meer, en HubSpot informeert je over dergelijke inkomende acties. Uiteraard kun je instellen welke berichten je wilt ontvangen.
Enkele praktische voorbeelden zijn:
-
- Al het digitale gedrag van contactpersonen wordt gelogd voor de door jou ingestelde kanalen
- Het tracken van clicks en opens op marketing e-mails, CTA’s en formulieren
- Het tracken van e–mails, ook als ze vanuit Gmail of Outlook worden verstuurd
- Het opvangen en distribueren van e-mails die naar algemene inboxen worden gestuurd
- Mogelijke chatcommunicatie
2. Praktische plugins, extensies en connecties
Veelal gebruik je ook andere tools naast een CRM– of Marketingplatform. Denk aan diverse sociale platformen waar je doelgroepen ook actief op zijn, zoals LinkedIn, Facebook en Instagram. Via diverse standaard extensies en plug-ins ben je in staat om die digitale activiteiten in je HubSpot platform op te nemen. Zo kan je nieuwe leads genereren en bestaande accounts verrijken en op basis daarvan relaties uitbouwen
Voorbeelden hiervan zijn:
-
- LeadConnect biedt mogelijkheid om leads te koppelen vanuit LinkedIn, en deze vanuit LinkedIn direct in HubSpot aan te maken.
- Videyard is een optie voor onder andere video prospecting of het delen van content via video’s. Als Videyard is gelinkt met HubSpot, dan zijn de video’s direct beschikbaar in HubSpot om in een contactmoment mee te sturen. Je kunt dan ook nagaan of de video is bekeken.
- De HubSpot browser extensie is handig, omdat je berichten krijgt van bepaalde acties van leads en contactpersonen, zonder ingelogd te zijn in HubSpot. Vanuit deze extensie kun je ook direct follow up acties ondernemen.
Naast deze plugins en extensies is ook de integratie met diverse andere toepassingen mogelijk, zoals Outlook en Gmail. Ook hierbij worden plug-ins meegeleverd waardoor je ook vanuit deze tools direct de juiste actie kunt initiëren naar je leads en klanten.
3. Workflows en sequenses
Via workflows en sequences biedt HubSpot krachtige instrumenten om de contacten met leads en klanten geautomatiseerd te organiseren. Je kunt HubSpot hierbij echt voor je laten werken. Deze faciliteiten gebruik je binnen de diverse customer journeys en marketing automation flows.
Tevens kun je hiermee data interpretaties doen. Je stelt je eigen set criteria samen voor het categoriseren van websitebezoekers, leads en klanten, waarmee je ze toevoegt aan diverse dynamische sectielijsten. Campagnes kunnen die nieuwe leads en klanten automatisch oppakken, voor bijvoorbeeld e-mail marketing campagnes.
Omdat alle opgebouwde, ingevoerde, gegenereerde en geïnterpreteerde data beschikbaar is, kan je allerlei automatiseringen instellen. De workflow functionaliteit ondersteunt dit alles en is heel eenvoudig in te richten.
Kortom, workflows kunnen toegepast worden voor onder andere:
-
- Het categoriseren van objecten (leads, contactpersonen, klanten, …)
- Het automatiseren van business rules (zoals het toewijzen van sales reps)
- Het automatisch antwoorden op vastgesteld gedrag van een contact
- Marketing automation
- E–mail marketing campagnes
- Basis voor selecties
Sequences zijn meer sales gericht, maar kunnen ook heel goed voor specifieke nurturing processen worden gebruikt. Je kan continue sales en nurture activiteiten laten doorlopen terwijl HubSpot die processen bewaakt.
Stel een lead of klant laat in zijn gedrag zien een meer dan normale interesse te hebben in bepaalde content op je website. Je kunt dan besluiten om een gericht sequence te activeren (individueel of op een groep) die specifiek voor dat betreffende onderwerp een aantal waardevolle contactmomenten en content aanbiedt.
Als je deze specifieke korte campagne helemaal wilt laten doorlopen, dan kies je voor een workflow. Wil je op het moment dat er een gerichte response komt direct acteren en daarop verder werken, dan kun je beter een sequence gebruiken, omdat je de lead dan niet overvoert met content.
4. Account Based Marketing (ABM)
Account Based Marketing biedt de mogelijkheid om specifieke accounts in de gaten te houden en vervolgens per account de DMU (decision making unit) goed in kaart te brengen en de diverse rollen binnen de DMU te benoemen. Zodra je een target account opent, wordt er een samenvatting getoond van de mate van directe activiteit (bezoeken, calls, e-mails, e.d.) en ook alle digitale contactmomenten (website bezoek, blogs, pagina’s, e.d.).
Alle relevante mogelijkheden worden getoond om de waarde van het account weer te geven. Hierdoor krijg je snel inzicht in de actuele status bij een target account, en uiteraard kun je direct allerlei online marketing activiteiten ontplooien vanuit deze context.
5. Afspraken planner
Per gebruiker kan je je agenda beschikbaar maken om afspraken in te plannen door leads en klanten. Je geeft aan in HubSpot welke tijdstippen mogelijk zijn, en vervolgens kunnen contacten via e-mail of een formulier op de website een link opnemen voor het maken van een afspraak. Zodra de lead of klant deze link gebruikt, krijgt hij de beschikbare opties. De geplande afspraak komt in de agenda te staan en de lead of klant krijgt hier een bevestiging van.
Deze optie kun je bijvoorbeeld ook gebruiken bij de eerdergenoemde workflows en sequences. Zodra een bezoeker op de site bepaald gedrag vertoont dat hem interessant maakt, kun je een direct bericht sturen met daarin die afspraken link. HubSpot organiseert het, jij hoeft daar niets voor te doen.
6. Inbox
Eerder is al aangegeven dat je diverse inboxen kunt integreren in HubSpot, als onderdeel van het inbound marketing concept. Deze optie maakt het mogelijk om allerlei algemene e–mailadressen op een centrale plek te managen en monitoren. Je kunt de juiste groep medewerkers toegang geven tot de juiste inboxen en vervolgens ook business rules instellen om die e-mails toe te wijzen aan de juiste persoon. Zodra HubSpot een dergelijke mail kan linken aan een bestaande lead of klant, dan wordt dat ook automatisch gedaan.
-
- Alle algemene en gedeelde inboxen kun je aanmaken binnen HubSpot en per inbox kun je rechten zetten voor wie er toegang toe heeft. Denk aan inboxen als info@, sales@ en service@.
- Je kan vanuit de inboxen automatisch service tickets genereren en toewijzen aan het juiste team, medewerker of queue.
- Je kan diverse businessrules inrichten voor de e–mails die binnenkomen.
- Je kan de e-mails filteren, zodat je je kunt focussen op de belangrijke e–mails. De regels voor het filteren kan je ook zelf instellen.
Doordat HubSpot dit volledig in het totale platform heeft ingepast, wordt dit een heel natuurlijke manier om inkomende berichten om te zetten in de juiste acties. Denk hierbij aan het afhandelen van een ticket, het aanmaken van een lead, het initiëren van een campagne of het activeren van bepaalde workflows.
7. Meetbare resultaten
HubSpot meet alles! Of het nu gaat om blogs, social posts, e-mail templates, landing pages, campagnes, formulieren, pagina bezoek, alles wordt gemeten. Hierdoor krijgt je enorm goed inzicht in de effectiviteit van je inbound en outbound marketingactiviteiten.
De rapportages worden gedaan op ieder individueel marketing object (of asset, zoals HubSpot het noemt), maar ook als deze assets in een campagne zijn gebundeld of toegepast. Daarbij heeft HubSpot out of the box een uitgebreide set aan rapportages en dashboards, zodat je van begin af aan de meetbare resultaten terugkrijgt.
Hierbij kun je ook per asset aangeven welke doelstellingen je nastreeft. HubSpot combineert de doelstellingen en resultaten zodat je precies in beeld krijgt wat werkt en wat niet werkt. Online marketing vraagt continu om bijsturing, dus je wilt ook weten hoe bepaalde aspecten presteren.
8. Datakwaliteit & tips
Wellicht een open deur, want je verwacht dat het is geregeld, maar HubSpot heeft de faciliteiten ten aanzien van datakwaliteit behoorlijk weten te automatiseren. En daarbij zijn de GDPR/AVG spelregels uitstekend verwerkt door het gehele platform. Je wordt ook gedwongen om hier goed mee om te gaan, want zonder de juiste permissies van leads en klanten doet HubSpot helemaal niets.
Binnen deze set aan functionaliteiten denkt HubSpot ook met je mee. Bijvoorbeeld met het ontdubbelen van contactpersonen en accounts. Er wordt periodiek gecontroleerd en als er mogelijke doublures zijn dan kun je dat geautomatiseerd laten verwerken of je handelt het zelf af.
Als een contactpersoon geen permissie heeft afgegeven, dat zal HubSpot je hier altijd op attenderen zodat je weet dat je dat eerst moet regelen.
Zodra je een contactpersoon een bedrijf invoert, dan worden op basis van het domein gegevens van de websites gehaald om de basisinformatie al zo compleet mogelijk aan te bieden. Gemak dient de mens!
HubSpot biedt ook tips op het vlak van mogelijk interessante accounts om als target account te markeren. Of een prospectlijst op basis van gemeten gedrag.
Kortom, HubSpot doet vanuit het standaard product al heel veel zaken die je als sales of marketeer ook altijd al doet, en biedt je daarmee veel gemak, waardoor er tijd overblijft om te besteden aan de meest waardevolle zaken.
9. Ondersteunen van diverse product–marktcombinaties en bijbehorende salesprocessen
HubSpot heeft out of the box krachtige opportunity management functionaliteiten om je verkoopproces goed te managen en monitoren. Binnen deze functionaliteit is ook allerlei logica ingebouwd om bepaalde businessrules te ondersteunen, mogelijkheden door de sales fases te duwen, follow up acties te genereren en allerlei tools om het sales proces zo eenvoudig mogelijk te laten verlopen.
Dat zie je onder andere terug in de product catalogus waar je kunt werken met tarieven, nacalculatie, fixed prices, abonnementen en meer. Ook is de optie voor digitaal ondertekenen standaard beschikbaar.
Als je als organisatie verschillende product–marktcombinaties hebt, en daarmee ook verschillende sales processen en fasen, dan kun je die verschillende trajecten ook faciliteren. Je kunt meerdere sales flows inrichten, met daarbij passende faseringen, workflows en businessrules en diverse sales queues, waardoor je zeer waarschijnlijk alle varianten wel kunt inregelen.
10. Draaiboeken (alleen Enterprise)
Adoptie van systemen, processen en afspraken is vaak een grotere uitdaging dan het implementeren van een platform als HubSpot. Om de gebruikers goed te kunnen ondersteunen en begeleiden in de processen zoals jij het wilt toepassen, biedt HubSpot draaiboeken aan waarbinnen de gekozen werkwijze kan worden gelogd, zodat de gebruiker ook actief ondersteunt kan worden in zijn werk. Zeker voor nieuwe medewerkers is dat uitermate belangrijk.
11. Webinar
HubSpot kent een HubSpot webinar module waarin je zelf een webinar op kan zetten. Je hebt hier overzicht van alle content die je ervoor moet creëren en houdt alle activiteiten en follow ups voor bezoekers bij. Van pre- constructies tot post-webinar workflows.
12. Social media optimalisatie
Het platform biedt de mogelijkheid om social media posts in HubSpot te creëren aan de hand van een zelf aangemaakt template voor een consistente lay-out. Je kunt de posts inplannen, blogberichten en landingspagina’s eraan toevoegen.
13. Persona tool
De persona tool van HubSpot ondersteunt jou bij het opstellen van de ideale buyer persona. Deze helpt jou jouw ideale koper te visualiseren. De volgende zaken voeg je in de tool toe:
- Naam en afbeelding
- Demografische gegevens
- Werkveld
- Carrière
- Consumpties gewoontes
Maar zo kun je nog veel meer met HubSpot! Denk hierbij aan:
HubSpot pricing
De kosten van HubSpot gaat over meerdere assen:
- Het aantal modules (de hubs, zoals HubSpot ze noemt).
- De beschikbaar gestelde functionaliteit binnen een hub.
- Het aantal gebruikers.
- Het aantal contactpersonen in de database.
HubSpot biedt verschillende pakketten aan waarin rekening gehouden wordt met bovenstaande onderdelen en enige beperking in de geboden functionaliteit die de prijs van HubSpot beïnvloeden. Er zijn drie modules, elk onderverdeeld in mogelijke pakketten: De gratis versie, de Starter versie, de Professional versie en de Enterprise versie.
De hubs die HubSpot biedt binnen deze versies zijn:
Hub | Gratis | Starter | Professional | Enterprise |
CRM | ✅ | ✅ | ✅ | ✅ |
Marketing | ✅ | ✅ | ✅ | ✅ |
Sales | ✅ | ✅ | ✅ | ✅ |
Service | ✅ | ✅ | ✅ | ✅ |
CMS | ❌ | ✅ | ✅ | ✅ |
Operations | ✅ | ✅ | ✅ | ❌ |
Daarnaast zijn er bundels beschikbaar voor de gratis tools met marketing, sales en services hub. En het is ook mogelijk om zelf je eigen bundel samen te stellen.
HubSpot gratis
HubSpot biedt de mogelijkheid om te beginnen met een gratis versie. De gratis versie heeft onder andere de volgende handige functionaliteiten:
CRM Hub | Marketing Hub | Sales Hub | Service Hub | Operations Hub |
Contact management
Contact website activiteiten Deals Bedrijfsinzichten Organisaties Taken en activiteiten Gmail en Outlook integratie Ticketing Formulieren Rapportages en dashboard E-mail tracking E-mail templates Gedeelde inbox Snippets Documenten Uitbellen Afspraken planner Integratie met Messenger Custom velden Advertentiebeheer |
Formulieren
E-mail marketing, tracking en rapportages Landingspagina’s Advertentie management Segmentatie Conversaties in de inbox Team e-mail en gedeelde inbox Live chat Bots Optimalisatie voor mobile HubSpot app voor mobiel Rapportages en dashboard Integratie met Messenger Custom velden Formulier follow-up e-mails
|
Live chat
Bots Team e-mail en gedeelde inbox Quotes Conversaties in de inbox Uitbellen E-mail planning, templates en rapportages E-mail tracking & notificaties Snippets Documenten Afspraken planner Integratie met Messenger Rapportages en dashboard Custom velden Pipeline HubSpot mobiele app
|
Ticketing
Live chat Conversaties in de inbox Uitbellen Bots Team e-mail & gedeelde inbox Snippets E-mail planning, templates en rapportages E-mail tracking & notificaties Afspraken planner Documenten Integratie met Messenger Custom velden Gesloten tickets rapportage Productiviteitsrapportage Rapportage doorlooptijd Rapportages en dashboard HubSpot mobiele app
|
Data synchronisatie
Geschiedenis synchronisatie Standaard toewijzing Integraties Contact management Bedrijven Taken & activiteiten Bedrijfsinzichten Custom velden E-mail tracking & rapportages |
De gratis tools van HubSpot zijn 100% gratis en erg eenvoudig in gebruik. Je kunt 1.000.000 contactpersonen en een onbeperkt aantal gebruikers toevoegen en je gratis toegang loopt nooit af.
Houd er wel rekening mee dat als je de gratis CRM-tools van HubSpot gebruikt in combinatie met Marketing Hub, de contactpersonen die je toevoegt aan je gratis CRM-tools op beide locaties terechtkomen, wat gevolgen kan hebben voor het tarief qua contactniveau van je Marketing Hub-abonnement.
De gratis versie gaat gepaard met de HubSpot branding die in al je communicaties met de contactpersonen naar voren zal komen.
HubSpot Starter
De Starter versie van HubSpot biedt meer mogelijkheden dan de gratis versie. Allereerst verdwijnt de meeste HubSpot branding van bijvoorbeeld e-mails, live chat en documenten. Daarnaast gaat het aan de ene kant om extra functionaliteit en aan de andere kant extra “bandbreedte” binnen de geboden functionaliteit (zoals het aantal e–mails dat verzonden kan worden, het aantal doelgroeplijsten, het aantal dashboards, e.d.). Denk hierbij aan de volgende zaken:
-
- Voor de Marketing Hub biedt het starterpakket snelle e-mail en in-app support en de mogelijkheid om meer e-mails te sturen en dashboards toe te voegen.
- Voor de sales Hub zijn de belangrijkste toevoegingen diverse automatiseringen op het gebied van taken en gesprekken en het verzorgen van prijsopgaven. Daarnaast kan je onder andere langer bellen, meer zaken rapporteren en analyseren en meer e-mail templates toevoegen.
- Voor de Service Hub liggen de belangrijkste toevoegingen – naast veel uitbreidingen van mogelijkheden binnen de gratis versie – op het gebied van teammeetings en additionele communicatiemogelijkheden.
- Voor de Operations Hub houdt het starterpakket een uitbreiding van de gratis functionaliteiten in, plus het gebruik van dashboards, mogelijkheden voor segmentatie en verschillende valuta’s.
Daarnaast biedt het Starterpakket dus ook de CMS-Hub, waarmee je op een veilige manier een website kan bouwen met een handige drag-and-drop editor en verschillende beschikbare thema’s.
De investering voor de Starter versie van HubSpot bedraagt normaliter € 46,– per hub per maand. HubSpot biedt ook een zogenaamde CRM Suite aan. In deze versie zit de starter functionaliteit van alle hubs. Normaliter is de prijs van dit pakket € 103,50 per maand (voor 2 gebruikers en 1000 contactpersonen in de database), maar in deze onzekere tijden van het Coronavirus biedt HubSpot deze Suite aan tegen een bedrag van € 46,–– per maand. Dus in feite krijg je nu 5 hubs voor de prijs van 1.
HubSpot Professional en HubSpot Enterprise
Naast de Starter versie biedt HubSpot ook een Professional en een Enterprise versie aan. Naast een groter aantal volledige gebruikers, bieden deze versies uiteraard ook meer en uitgebreide functionaliteit, plus nog ruimere “bandbreedtes”. Dit geldt zowel voor het gebruik van losse hubs, als ook voor het gebruik van de CRM Suite in de Professional of de Enterprise uitvoering.
- Voor de marketinghub kan je hierbij denken aan zaken als personalisatiemogelijkheden, betere mogelijkheden voor contentcreatie, professionelere campagnes en betere analysemogelijkheden daarvoor, automatisering op het gebied van contact, meer rapportage-inzichten en meer gebruikersgemak.
- Voor de saleshub betekent een Professional of Enterprise abonnement een handigere samenwerking, ook voor groeiende teams, personalisatie op het gebied van klantcontact, configuratiemogelijkheden en uitgebreidere administratieve mogelijkheden.
- Met de servicehub kan je in deze versies meer doen met automatisering, klantfeedback (bijvoorbeeld in de vorm van enquêtes) en het zelf vormgeven van processen.
- In de CMS hub is het mogelijk om meer inzichten uit je website te halen, meer zaken te personaliseren en nieuwe strategieën te proberen.
- Voor de operations hub betekent een Professional versie dat je meer kan automatiseren, opschonen, managen en rapporteren.
Welke hubs kies je?
Je kunt gratis beginnen en kennismaken met HubSpot. Zoals aangegeven heeft deze versie een aantal beperkingen waardoor je tegen bepaalde limieten aan gaat lopen. En daarnaast is alles wat je met contactpersonen communiceert van HubSpot branding voorzien. Zodra je je eigen organisatie de professionele uitstraling wilt meegeven, dan ligt een betaalde versie voor de hand. Via de HubSpot website kun je bekijken welke hubs en versies voor jou van toepassing zijn, om zo een goede samenstelling te kiezen. Natuurlijk helpen wij je graag om deze keuze te maken op basis van je CRM en online marketingstrategie.
Zelf aan de slag met onze HubSpot Checklist
Stel dat je zelf binnen de organisatie geschikte kennis, ervaring en capaciteit hebt om aan de slag te gaan met HubSpot en om de software in te richten, dan kun je deze handige HubSpot checklist als steuntje gebruiken.
Tip
Tip: begin eenvoudig, want HubSpot maakt het mogelijk om direct te starten. Probeer niet alles eerst tot in de puntjes uitgewerkt te hebben. De checklist is bedoeld om de belangrijkste zaken voor een goed begin te identificeren. Zodra je gestart bent, kun je hier verder in groeien.
Starten met HubSpot?
Nadat alle overwegingen de revue zijn gepasseerd, heb je besloten dat je met HubSpot aan de slag wil. En bij voorkeur wil je er zo snel mogelijk je voordeel mee doen. Dat betekent: direct aan de slag, maar hoe en waar ga je beginnen? In grote lijnen is het belangrijk om de volgende stappen te zetten:
1. Stel je strategie vast – Wat moet HubSpot voor je gaan doen?
HubSpot gaat uit van verschillende processen die in je bedrijfsvoering aanwezig kunnen zijn:
-
- Marketing
- Verkoop
- Service management
Door vast te stellen welke processen jouw HubSpot-omgeving moet ondersteunen, krijg je inzicht in welke modules van HubSpot je nodig hebt, en op welke wijze je CRM hierin toepast. Wellicht heb je dat al gedaan in je selectieproces.
Dan is het verstandig om na te denken over hoe jouw bedrijfsprocessen in elkaar steken, want met HubSpot is het mogelijk om veel zaken te automatiseren. Denk hierbij aan workflows, sequences and automations. En je weet: garbage in = garbage out, dus het is aan te raden om goed na te denken over hoe je proces loopt en wat er geautomatiseerd kan worden.
Soms is het goed om daarvoor een expert in te zetten, die met een frisse blik naar de processen kijkt. Zo’n expert heeft voorbeelden van goed werkende processen beschikbaar en kan in een aantal dagen een CRM Blauwdruk opstellen, zodat het duidelijk is op welke manier de HubSpot processen voor jouw bedrijf ingericht zouden moeten worden. Fueld is zo’n expert, waarbij de jarenlange kennis en ervaring van CRM en marketing zijn samengevoegd.
2. Stel je doelgroep(en) en persona’s vast
Niet elke doelgroep gebruikt dezelfde kanalen in zijn customer journey, of heeft hetzelfde koopproces dat ondersteund moet worden. Daarom is het verstandig om vast te stellen op welke doelgroepen en persona’s je focus ligt. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de focus bij de ene doelgroep op e-mail en contact ligt, en bij een andere doelgroep op content. Deze informatie heeft in de meeste gevallen een effect op de processen, en daarmee op de inrichting van HubSpot.
3. Formuleer duidelijke KPI’s
HubSpot heeft vele mogelijkheden om dashboards en rapportages te maken, maar het heeft geen zin om een organisatie op detailniveau te managen met te veel rapportages. De gekozen Key Performance Indicators (KPI’s) moeten het mogelijk maken om de voortgang ten aanzien van de gestelde organisatiedoelen te managen. Per proces kun je natuurlijk SMART doelen vaststellen, want de marketingdoelen zullen anders vormgegeven zijn dan de sales- of de servicemanagementdoelen.
4. Kennis opdoen
HubSpot heeft een groot scala aan online opleidingsvideo’s en geschreven content. Hierin kun je veel informatie vinden als het gaat over online marketing, CRM en het toepassen van de HubSpot software. Een deel van de kennis in de HubSpot Academy is algemeen beschikbaar, een deel staat achter een login.
Het is aan te bevelen om binnen de organisatie of zelfstandig zoveel mogelijk kennis van dit vakgebied op te doen. Enerzijds omdat het interessant is en je daarmee het succes van je organisatie beïnvloedt, anderzijds omdat je dan een betere gesprekspartner bent voor een HubSpot Partner, mocht je besluiten dat je die wilt inzetten voor de inrichting en implementatie van de HubSpot software.
Naast de informatie die in de HubSpot Academy beschikbaar is, is er ook een HubSpot community en een HubSpot Knowledge Base, waar veel kennis wordt gedeeld.
5. Schakel een HubSpot Partner in
Het partnernetwerk van HubSpot bestaat voornamelijk uit gecertificeerde HubSpot Partners die door HubSpot worden ondersteund. Fueld is zo’n partner. We zijn gespecialiseerd in kennisintensieve organisaties zoals consultancy en ICT. We kunnen bedrijven bijvoorbeeld helpen om HubSpot hun leadgeneratie en cross-sell processen te laten ondersteunen.
Het is verstandig om een HubSpot partner zoals Fueld in te schakelen om de juiste inrichting van de HubSpot software te realiseren en jouw organisatie te helpen met de adoptie van de onderliggende werkwijze.
De stappen die we nemen om onze klanten in korte tijd een goed werkende en op hun processen afgestemde HubSpot omgeving te bieden, zijn de volgende:
-
- Het vaststellen en/of bespreken van de randvoorwaarden, strategie en processen
Hierbij zorgen we dat onze dertig jaar ervaring wordt ingezet om jouw organisatie een boost te geven. Je kan een opbouwende edoch kritische blik van ons verwachten, waarbij we met vele voorbeelden komen hoe goed werkende marketing-, CRM-, sales- en service-omgevingen zijn ingericht. - Inrichting
Op het moment dat we met elkaar de route hebben vastgesteld, gaan onze experts aan de slag met de inrichting van de tool, eventuele content, integraties en rapportages. - Gegevens overzetten
Stel dat je overstapt van een bestaande CRM of marketing automation tool, dan helpen we je om belangrijke data, templates en andere zaken over te zetten. - Testen
We testen de inrichting en de werkwijze, en vragen jouw organisatie om datzelfde te doen. Op die manier weten we van beide kanten zeker dat we het beoogde eindresultaat hebben gerealiseerd. - Trainen
We trainen de gebruikers of key-users in jouw organisatie, zodat iedereen weet hoe het voor zijn of haar functie werkt en welke voordelen er in het verschiet liggen.
- Het vaststellen en/of bespreken van de randvoorwaarden, strategie en processen
HubSpot & Marketing as a Solution
Fueld werkt met het Marketing as a Solution concept. Dat is een krachtige combinatie van online marketingdiensten, specifiek gericht op de ICT branche. Deze combinatie wordt doelgericht ingezet om de doelgroep te bereiken. Als je HubSpot in het kader van dat concept gebruikt, hebben we uiteraard het totale concept ingebed om de juiste online leadgeneratie en cross-sell resultaten te bereiken en bestuurbaar te maken.