Dit zijn de 5 verschillen tussen SEO en SEA
Als online marketeer en copywriter zoek je de beste mogelijkheden om de zichtbaarheid van jouw website en content te verhogen, vindbaar te worden in zoekmachines en meer verkeer naar jouw website te trekken. Twee bekende technieken om dit te bewerkstelligen zijn SEO en SEA.
Maar wat is het verschil tussen SEO en SEA? In dit blog zetten we de 5 onderscheidende punten voor jou op een rij. Zo weet je direct welke marketing techniek voor jouw organisatie lonend is voor de doelen die je wilt bereiken.
Het grootste verschil
De overkoepelende term waar de begrippen onder vallen is SEM: zoekmachine marketing. Het zijn twee verschillende online marketingmiddelen om meer websiteverkeer te generen die meer conversies op moeten leveren. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie en SEA is de term die staat voor adverteren in zoekmachines. Het grootste verschil tussen de twee ziet er zo uit:
- SEO genereert organische zoekresultaten op basis van meer dan 200 variabelen, waarmee je zowel de vindbaarheid als de zichtbaarheid van jouw bedrijf in de Google SERP vergroot. Dit doe je middels:
- Content creëren op basis van de juist zoekwoorden
- Website pagina’s als blogs en landingspagina’s
- Technische websiteverbeteringen
- Linkbuilding
- SEA vergroot de zichtbaarheid van jouw website middels doelgerichte advertenties in zoekmachines:
- Voor deze advertenties betaal je een zelf bepaald maximum bedrag per aantal kliks
- Het meest bekende SEA platform waar je advertenties instelt is Google Ads
- Gerichte lijst van meest gebruikte zoekwoorden
- Landingspagina die aansluit op de zoekresultaten
- Meten van resultaten met conversie tracking
Toch is het niet zo voor de hand liggend dat SEA geld kost en SEO niet. Er zijn meer verschillen tussen beide technieken, die gaan van het termijn van de opzet tot de manier waarop resultaat gemeten wordt.
-
Zoektermen vs zoekwoorden
Bij zoekwoord optimalisatie, optimaliseer je jouw (nieuwe) content om hoog te ranken in het Google algoritme. Daarbij baseer je content op zoekwoorden. Dit zijn de woorden of zinnen die gebruikers intikken in Google. Je kiest doorgaans voor het zoekwoord die zowel een hoog zoekvolume heeft als een niet al te hoge keyword difficulty. Om deze woorden te bepalen, voer je een zoekwoorden analyse uit. De inhoud van jouw content komt daarbij overeen met de zoekintentie die achter het zoekwoord zit. SEO gaat dus zowel om de score in Google, als relevantie voor de websitebezoeker. Wanneer je hoog rankt in de Google SERP, kunnen bezoekers jou beter vinden, wat leidt tot bekendheid, hogere omzet, lagere advertentiekosten en meer loyale klanten.
Advertenties stel je op aan de hand van zoektermen. Dit zijn woorden die er op gericht zijn om te converteren. Je wilt namelijk het maximaal aantal conversies bereiken, om de ROI van de advertentiecampagne terug te verdienen. Voor advertenties kijkt de zoekmachine naast het bedrag dat je betaalt, dat afhangt van de focus termen, naar de kwaliteit van de advertentie. Hoe hoger de kwaliteit, hoe hoger de advertentie in de zoekmachine als Google wordt geplaatst.
-
Investeringstijd
Als marketeer wil je natuurlijk snel resultaat zien. Maar het is ook belangrijk om te zorgen voor lange termijn resultaten. Dat is ook wat het verschil tussen SEO en SEA laat zien. Waar SEO een strategie is voor de lange termijn, kun je uit SEA vanaf de lancering al resultaat meten.
Voor SEO geldt dat de organische manier van zichtbaarheid en vindbaarheid ook geld kost; namelijk in de vorm van tijd en kennis. Van te voren doet de SEO expert onderzoek naar relevante termen, het soort content dat het beste overeenkomt met Google SERP en reserveer je de agenda van de copywriter om de content te creëren. Na publicatie kan het tot wel 6 maanden duren voordat de pagina door Google geïndexeerd is.
Maar daar staat tegenover dat het resultaat op lange termijn loont. Als je de content periodiek optimaliseert, blijf je zonder veel extra werk hoog scoren in de zoekmachine. De gecreëerde zichtbaarheid zit dus geen einddatum aan. Voor SEA geldt dit wel. Al vanaf dag één zijn de advertenties zichtbaar in de zoekresultaten. Daardoor zijn de resultaten al direct zichtbaar vanaf de lancering. Maar wanneer het succes afneemt en je de campagne stop zet, is de advertentie niet meer zichtbaar voor jouw doelgroep.
-
Positie van SEO en SEA content
De manier waarop SEO en SEA resultaten in zoekmachines worden geplaatst, hangt af van heel veel verschillende factoren. Denk bij SEO aan on-page optimization, domain rating en de linkstructuur. Voor SEA hangt het af van de kwaliteitsscore, die bijvoorbeeld gebaseerd is op de verwachte klikfrequentie, de relevantie van de advertentie en de ervaring van de bezoeker op de bestemmingspagina.
Toch hebben SEO en SEA content een stabiele plek in zoekmachines. Advertenties staan altijd bovenaan in de display van Google en daarna volgen de organische zoekresultaten. Je ziet ook dat de SEO resultaten zich richten op oriënterende bezoekers, terwijl SEA campagnes opgezet zijn voor actieve bezoekers.
Het bereik van SEO en SEA verschilt daarom. Dit bereik is terug te meten door het soort zoekwoord waarop de websitebezoeker op jouw website terechtkomt.
-
Verschil in bezoekers
Content voor zoekmachine optimalisatie trekt andere bezoekers aan dan advertenties. Dit hangt af van de buyers journey:
SEO | SEA |
Bewustzijnsfase
De klant ontdekt jouw bedrijf en producten/diensten
Overwegingsfase De klant kent jouw bedrijf en gaat zich verdiepen in jouw producten/diensten
|
Intentiefase
De klant heeft een positieve associatie met jouw bedrijf
Beslissingsfase De klant is overtuigd van de waarde die jouw bedrijft biedt en gaat daarom over tot een aankoop bij jouw bedrijf |
Om voor de juiste fasen de juiste content te creëren, analyseer je welke zoektermen de bezoekers gebruiken. Wanneer bezoekers al opzoek zijn om iets te kopen, zijn ze namelijk eerder geneigd om op een advertentie te klikken. Zijn ze nog oriënterend? Dan maken ze gebruik van organische zoekresultaten.
-
Meetbare techniek
Zoekmachine optimalisatie richt zich op de techniek van de website en de content. Deze zorgt ervoor dat jouw website goed wordt gevonden in zoekmachines als Google. Niet alleen zoekwoorden zijn van belang, maar ook:
- Een gebruiksvriendelijke website die voorzien is van relevante informatie
- Het backlink profiel
- Interne websitestructuur
- On-page SEO
Daardoor focus je op meerdere ranking factoren om hoog te scoren in Google. Dit maakt de meetbaarheid van SEO ingewikkeld. Met name omdat Google de ranking formule wel 600 keer per jaar wijzigt.
Advertenties worden op een andere manier opgezet. Deze focussen op relevante campagnes, het budget en de meetbaarheid van de lopende campagnes. Daardoor kun je direct aansturen waar nodig en is de ROI inzichtelijk. Je kan op elk moment de campagnes aan- of uitzetten, wanneer de advertentie meer geld kost dan dat deze oplevert. Ook heb je via Google Analytics inzichtelijk via welke zoekwoorden een gebruiker op jouw website komt.
Op gebied van SEO is het succes (de gemiddelde positie op Google en wat dit oplevert aan bezoekers en conversies) ten opzichte van de geïnvesteerde tijd niet één op één af te zetten. Voor zoekmachine optimalisatie zijn wel tools als Ahrefs die de resultaten inzichtelijk maken. SEA maakt wel direct inzichtelijk hoeveel de campagne heeft gekost en hoeveel klikken en conversies de campagne oplevert aan de hand van onder andere:
- Omzet per kanaal
- Hoeveel en welke pagina de websitebezoeker heeft bezocht
- Hoelang de websitebezoeker op de pagina(‘s) is geweest
- Gemiddelde omzet per klik
Samengevat
Dat was veel informatie. De verschillen tussen SEO en SEA zijn dan ook gedetailleerder dan op het eerste oog lijkt. Organisch zoekverkeer verschilt van adverteren op Google. Dit heeft te maken met de investeringstijd, de ranking factoren en de meetbaarheid van de resultaten. Hieronder volgt nog eens in een overzichtelijke tabel de verschillen tussen SEO en SEA.
SEO | SEA | |
Investeringstijd | Lange termijn investering en voortdurend bijwerken voor duurzaam resultaten | Korte termijn strategie die met één klik aan-of uit te zetten is |
Zoekterm en zoekwoord | Zoekwoord op basis van de intentie van de gebruiker, keyword difficulty en zoekvolume | Zoekterm gericht op conversie, op basis van de kosten per klik |
Positie van de content | Onder de advertenties in de Google SERP; niet direct zichtbaar zonder naar beneden te scrollen | Bovenaan in de Google SERP |
Verschil in bezoekers | Converterend voor de bewustzijns- en overwegingsfase van potentiële klanten | Converterend voor de intentie- en beslissingsfase van potentiële klanten |
Meetbare techniek | Moeilijk meetbaar op basis van wel 200 ranking factoren die voortdurend veranderen | Direct de ROI inzichtelijk op basis van de kosten per klik en het aantal conversies |
Moet ik me richten op SEO of SEA?
Het verschil tussen SEO en SEA is dus wel duidelijk. Maar voor welke techniek moet je nu kiezen in je marketingstrategie? Zoektermen in advertenties kijken naar goed converterende woorden en niet naar zoekintentie, zoals SEO zoekwoorden. Daardoor kan het zijn dat bezoekers via de klik op een advertentie niet op de juiste website terecht komen. Dit is zonde van de investering.
Zo’n 20% tot 30% van de gebruikers klikt op deze zoekadvertenties, omdat het de eerste zoekresultaten zijn. Veel mensen scrollen dus voorbij de SEA en klikken alleen op de organische zoekresultaten. Je ziet dat deze ook relevantere websitebezoekers aantrekt, omdat de zoekintentie overeenkomt met de content op de pagina.
- Heb je genoeg tijd? Of een budget voor een SEO expert? Dan is organisch zoekverkeer een optie voor jouw bedrijf om op langere termijn mee te scoren.
- Wil je snelle resultaten boeken? Dan kies je voor SEA aan de hand van een maximaal vastgesteld budget, die je voor een bepaalde periode inschakelt.
Op lange termijn kan de samenwerking tussen zoekmachine optimalisatie en adverteren meer opleveren dan SEO en SEA apart. Je kunt de best converterende zoekwoorden uit de SEA campagne uit als uitgangspunt nemen voor de SEO strategie. Daardoor optimaliseer je de content op het gebied van veel gezochte zoekwoorden, waardoor de website zowel scoort op betaalde resultaten als ook organische vindbaarheid. Ook zet je zowel SEO als SEA in als het gaat om landingspagina’s.
Als jouw website organisch goed wordt gevonden, resulteert dit in een verlaging van de advertentiekosten per klik. Google beschouwt jouw domein namelijk als relevant voor toekomstige zoekopdrachten voor gebruikers. Daarom is het advies om te beginnen met SEA terwijl ook de SEO campagnes lopen.
SEO vs SEA met Fueld
Of je nu kiest voor zoekmachine optimalisatie of adverteren in Google, SEO en SEA zijn twee technieken om de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw website, producten en diensten te vergroten. Voor beide strategieën heb je dan ook een campagne nodig met vooraf opgestelde doelen als rode lijn om de gewenste resultaten te kunnen meten.
Je kunt er voor kiezen om deze zoekmachine marketing onderdelen te verbeteren met een verlengd marketingteam. Samen met Fueld kijk je welke onderdelen goed lopen en waar je een verbeterslag kunt maken.
Ben je geïnteresseerd in meer websitebezoekers en conversie?