In de online marketing strategie stel je vast welke online marketing doelen je op lange termijn wilt bereiken en via welke kanalen en middelen je dat realiseert. Je denkt na over de manier waarop het online speelveld jouw bedrijfsprocessen structureel ondersteunt. Of het nu gaat om online zichtbaarheid, content of online campagnes. De keuzes, uitwerking en budgettering hiervoor zijn nauw verbonden met de bedrijfsstrategie. Zo stel je de prioriteiten en allocatie van middelen vast. Fueld begeleidt het proces van het vaststellen van de online strategie.

1. Doelgroep

Een belangrijke stap bij het vaststellen van de online strategie is het maken van de keuze op wie de online strategie gericht moet zijn. Deze ‘wie’ is de doelgroep. Oftewel, de toekomstige klant. Naast het definiëren van je doelgroep is het ook belangrijk om te weten wat je doelgroep wilt. Waar is je doelgroep naar op zoek en waar moeten ze bereikt worden? Een belangrijke vraag bij het vaststellen van de doelgroep is dan ook welke toegevoegde waarde je deze toekomstige klant kunt leveren in de verschillende fasen van het koopproces. De customer journey is hierbij leidend.

    • Wie is jouw doelgroep?
    • Wat wil jouw doelgroep?
    • Hoe ziet de customer journey van de doelgroep er uit?
    • Waar moet jouw doelgroep bereikt worden?

2. Vaststellen kanalen

Nadat je doelgroep is vastgesteld, kun je de te gebruiken kanalen kiezen. Een centraal kanaal dat eigenlijk voor iedere organisatie van toepassing is in de online strategie, is de website. De website moet goed ingericht zijn in de online strategie als het gaat om vindbaarheid, positionering, content en conversie. Uiteraard moet de website ook gebruiksvriendelijk en technisch van kwaliteit zijn.

Welk kanaal of welke kanalen zijn het meest geschikt voor jouw product of service?
Om een geschikt kanaal te vinden moet je weten op welk kanaal – of kanalen – jouw doelgroep zich bevindt en hoe je de doelgroep daar bereikt. Denk bijvoorbeeld aan advertentiecampagnes, social campagnes, autonome posts op social media of filmpjes op Youtube. Als je dit weet kun je vervolgens de kanalen inzetten voor het beoogde doel, bijvoorbeeld de doelgroep naar je website te laten klikken en daar te converteren of om direct iets te bestellen of te downloaden.

De hier beschreven onderdelen worden in het online marketing plan vertaald naar concrete activiteiten, mijlpalen en timelines.

3. Instellen KPI's

Als de doelgroep is vastgesteld en een keuze is gemaakt t.a.v. de online kanalen, is het belangrijk de voortgang en het succes van de online activiteiten meetbaar te maken. Om dit vast te stellen en te monitoren maak je gebruik van Key Performance Indicators (KPI’s). Welke mijlpalen en resultaten wil je behalen om het beoogde succes (bestuurbaar) te realiseren? en het succes van je online strategie te meten?

In de meeste gevallen is het zo dat de KPI’s per kanaal gekozen worden en in een dashboard worden weergegeven. Op die manier kan het effect van de online activiteiten op de totale marketing resultaten inzichtelijk worden gemaakt.

Wil je vandaag nog een eerste stap zetten om tot een passende online strategie te komen? Dan is het een goed idee om een Strategische BrainPick-sessie te organiseren. Op deze manier kun je in een uur de kennis en ervaring van Fueld inzetten voor je eigen organisatie. Dat kan online maar ook in een persoonlijke sessie.

En mocht je er eerst voor willen zorgen dat je website naar een volgend niveau gebracht wordt voordat je de vele bezoekers hier ontvangt, vul dan je naam, e-mailadres en website in en wij voeren een geheel gratis webscan voor je uit. Vervolgens krijg je een volledig rapport teruggestuurd over de verbeterpunten van deze website dat we ook nog eens telefonisch toelichten, zodat jij vandaag nog kan beginnen met de eerste stap naar jouw online succes!

online_strategie_fueld

Beginnen aan je online strategie? Scan gratis je website!

Fueld-thumbnail

Fueld

Voor online marketing-succes kom je bij Fueld. Fueld is dé specialist voor het opstellen en succesvol maken van de online strategie.

Met ons creatieve team zorgen we dat je succesvol gebruik kunt maken van onze onderliggende expertisegebieden zoals contentcreatieadvertisingsocial mediawebsite-optimalistatie en marketing automation. Je kunt deze onderdelen zelf inzetten op basis van ons  Marketing as a Service concept!

Wij werken onder andere voor

Heeft u nog vragen?