IP tracking tool: weet wie je website bezoekt
Kennis opdoen over je websitebezoekers is een essentieel instrument voor B2B leadgeneratie. Door de inzet van een IP tracking tool zoals HubSpot en SalesFeed is het mogelijk om online leads te bewerken en kwalificeren. Op basis van de kwalificatie kan de data doorgezet worden naar een CRM omgeving en jouw salesproces. Hierdoor heeft jouw salesteam meer tijd om zich te focussen op gekwalificeerde leads. In dit blog leer je alles wat je moet weten over IP tracking.
Wat doet een IP tracking tool
Met IP tracking tools kan jij achterhalen wie jouw websitebezoekers zijn. Deze tools zorgen ervoor dat je op basis van het IP adres van je websitebezoeker de bijbehorende organisatie kan achterhalen. Daarnaast kun je informatie over het websitebezoek registreren.
Online leadgeneratie
IP tracking maakt deel uit van online leadgeneratie: het verwerven van leads met digitale middelen. Je zorgt hiermee voor warme leads, die het marketingteam kwalificeert voor het salesteam. Deze methode verhoogt de ROI op zowel de marketingcampagne als ook de sales effort.
Wat is een IP adres?
Laten we bij het begin beginnen. IP staat voor internet Protocol. Elke computer die is aangesloten op het internet heeft een IP adres. Dit is identificeerbaar voor andere computers. Deze zichtbaarheid zorgt ervoor dat verschillende appraten elkaar kunnen identificeren en bereiken. Het IP adres niet uniek voor elk apparaat. Zo heeft een huishouden of organisatie meestal één IP adres waar verschillende apparaten op werken.
Wat is IP tracking
Op basis van het IP adres slaat een IP tracking tool informatie over de websitebezoekers op. Dit gaat dan over de eigenschappen van de bezoekende organisatie. Ook kan de IP tracking tool het gedrag van je website bezoekers opslaan. Enkele voorbeelden zijn:
- Bedrijfsnaam
- Branche
- Locatie
- Het aantal bezoeken
- Verkeersbron
- Sessieduur
Privacygevoelige en persoonlijke eigenschappen worden hiermee niet verzameld. IP tracking is dus geheel volgens de wet.
Is IP-tracking geschikt voor mijn organisatie? Ontdek het in de gratis IP-tracking checklist!
Tracking tool: impact op de Google Analytics
Naast de standaard Google ranking factoren wordt er ook rekening gehouden met de zoekgeschiedenis van gebruikers, het type apparaat en de geografische locatie. Dit vormt een uitdaging voor organisaties die graag op een prominente plek willen staan bij relevante zoekopdrachten.
Door het inzetten van een IP tracking tool kom je er achter welke bedrijven jouw bedrijf bezoeken, welke pagina’s zij bekijken en in welke producten zij geïnteresseerd zijn. Elk IP adres wordt middels een JavaScript tracking code opgepakt in Google Analytics. Je ziet dus precies via welke hit jouw bezoekers zijn binnengekomen en welke pagina’s ze op jouw website bezoeken. Zo ben je in staat om gericht proactieve leads te genereren en op te volgen.
Hoe werkt IP tracking?
Door het plaatsen van een script in de code van je website, wordt er geregistreerd wat de IP adressen zijn van je websitebezoekers. Daarna koppelt de IP tracking tool openbare informatie over het IP adres aan bedrijfsgegevens. Vervolgens kan je met de gegenereerde data en inzichten aan de slag. Denk bijvoorbeeld aan marketing automation in de vorm van website optimalisatie.
Verschillende soorten IP tracker tools
Er zijn verschillende manieren om een IP adres te volgen en dus verschillende soorten tools op de markt. Daarnaast beschikt elke type tool een andere hoeveelheid gegevens en resultaten aan. Bekijk hier de verschillende soorten IP tracking tools:
- Basistool bijhouden IP adressen: Met dit soort tools is het eenvoudig om informatie te verkrijgen over openbare IP domeinen. Gebruikers hoeven dan alleen het IP adres in te voeren om toegang tot de database te krijgen. Denk hierbij aan de tool, IP tracker, wat is mijn IP en IP lookup.
- Website Analytics IP trackingtools: Deze IP tracking tool wordt voornamelijk gebruikt voor B2B marketing. Het helpt website-eigenaren om gedetailleerde inzichten van websitebezoekers te genereren om de bezoekerservaring te verbeteren.
- Reverse IP look up tools: Dit is het meest geavanceerde IP trackmanier. Er wordt dan gebruik gemaakt van de domain name server (DNS) en haalt de gegevens op die eraan zijn gekoppeld.
3 tips voor een effectieve IP tracking
Om IP tracking beter in te zetten voor je organisatie hebben we 3 tips die je daarbij kunt helpen.
1 Verspil geen tijd aan koude leads
Websitebezoekers zijn niet allemaal gelijk. Zo zijn sommige websitebezoekers klanten en komen andere per ongeluk op je website terecht. Alleen de bezoekers die duidelijk interesse in je producten/diensten hebben zijn interessant om te benaderen. Met IP tracking tools kun je verschillende filters toepassen waarmee je automatisch interessante bezoekers selecteert. Vervolgens worden deze notificaties gestuurd naar de sales afdeling vanuit het CRM systeem.
2 Online Campagnes Optimalisatie
Er zijn genoeg organisaties die een vermogen hebben uitgegeven aan Google Ads om er vervolgens achter te komen dat de campagnes niet het gewenste resultaat hebben geleverd. Terwijl met IP tracking tools dit voorkomen had kunnen worden.
3 Conversie optimalisatie met liquid content
Met IP tracking tools ben je niet alleen in staat om bezoekende organisaties te traceren, maar ook dynamische content op basis van bedrijfskenmerken. Met het inzetten van de juiste IP tracking tools kan je namelijk direct herkennen in welke branche een organisatie werkzaam is en je content daarop afstemmen. Bovendien is liquid content niet alleen interessant voor prospects, maar kan het ook van pas komen voor bestaande klanten. Het is dan mogelijk om heel gericht een product of service aan een bepaald doelgroep te koppelen. IP tracking kan op verschillende manieren helpen om conversie te genereren.
IP tracking tool: SalesFeed
Om inzicht te krijgen in de functies van de top 3 IP tracking tools, hebben we SalesFeed, HubSpot en Leadinfo met elkaar vergeleken middels een steekproef. Veel Nederlandse bedrijven gebruiken SalesFeed, omdat deze tool in staat is om voor maar liefst 98% de juiste koppeling met de KVK databases te maken.
Bij Fueld zetten we SalesFeed al een aantal jaren in om goed inzicht te krijgen in onze eigen bezoekers. Daarnaast zijn we in staat om de bezoekers op een passende manier van informatie te voorzien. Hierbij kun je denken aan retargetin of e-mail workflows.
Meer warme leads genereren
Wilt u de mogelijkheden van SalesFeed of IP tracking ook ervaren? Fueld is IP tracking en marketing expert en ondersteunt je met de inrichting van de tracking tool en campagne om de voordelen van IP tracking te ontdekken. Maak een gerichte campagne en we laten deze gedurende een vastgestelde periode draaien.
Wil je meer informatie over de voordelen en mogelijkheden van IP tracking? Download dan de gratis whitepaper: ‘Dit zijn 9 redenen om zakelijke websitebezoekers te herkennen!’