IP Marketing

IP Marketing

Als organisatie wil je graag dat zoveel mogelijk van je websitebezoekers daadwerkelijk een aankoop doen, of contactgegevens achterlaten. Dit gebeurt echter niet altijd. Vaak gaat dat maar om maximaal 5% van je websitebezoekers. Met IP Marketing als deel van je online marketing strategie wordt het mogelijk om ook actie te ondernemen richting de rest van de bezoekers.

 

Wat is IP Marketing?

IP Marketing is marketing waarvan de activiteiten en uitingen zijn gebaseerd op kennis over je websitebezoekers. Dit gaat ook, en vooral, om websitebezoekers die geen informatie hebben achtergelaten op de site. Door middel van IP tracking kan je die gegevens namelijk achterhalen. Dit is alleen mogelijk voor B2B-doeleinden. Voor gegevens van consumenten gelden namelijk strengere privacyregels.

De bedrijfsgegevens die je kan achterhalen zijn bijvoorbeeld de fysieke locatie, de tijdzone, bedrijfsnaam en mailadressen. Door deze gegevens begrijp je beter waar een bedrijf behoefte aan heeft. Zo kan je gerichter aan de slag met je marketing om potentiële klanten te benaderen.

Hoe werkt IP tracking?

Elke computer maakt verbinding met internet vanaf een bepaald IP adres. Een IP adres is per computer uniek. De IP adressen van bedrijven zijn vaak opgenomen in de RIPE database. Met gegevens uit die database is het dus makkelijk te achterhalen welke bedrijven jouw website hebben bezocht. Verder kan je met Google Analytics ook achterhalen op welke pagina ze zijn beland en hoelang ze zijn gebleven. Zo heb je dus interessante bezoekersinformatie over je potentiële zakelijke klanten. Je weet bijvoorbeeld met welke vraagstukken ze zitten, of naar wat voor producten ze op zoek zijn.

De voordelen van IP Marketing

IP marketing is dus gebaseerd op IP tracking: het herkennen van websitebezoekers. Maar waarom zou je IP Marketing inzetten? Wat zijn de voordelen van IP Marking? Die hebben we voor jou op een rij gezet:

Inzicht in je doelgroep

Allereerst krijg je door IP Marketing meer inzicht in je doelgroep. Je kan zien welke bedrijven je website bezoeken, dus je kan ook analyseren of dat inderdaad de doelgroep is waarop je focust. Wellicht trek je nog wel een andere groep bezoekers aan, waar je je ook meer op zou kunnen richten. Of misschien krijg je je juist hele andere bezoekers dan je doelgroep. Met deze kennis kan je je marketingstrategie aanpassen of bijsturen.

Inbound marketing: gerichte content

Ten tweede zal IP Marketing meer gerichte marketing zijn. Je weet namelijk waar je bezoekers naar op zoek zijn en welke vragen ze daar eventueel bij hebben. Daar kan je gericht op inspelen met je marketinguitingen. Daarnaast weet je ook waar de bezoekers vandaan komen en hoe groot de bedrijven zijn. Door hier gericht op in te spelen is de kans hoger dat de bedrijven daadwerkelijk een aankoop doen bij jouw bedrijf. Hierdoor voeg je ook waardevolle content toe aan de doelgroep, waardoor ze sneller bij jou terug zullen komen.

Marketing op het juiste moment

Naast de juiste marketing, kan je de marketing ook op het juiste moment inzetten. Je kan namelijk real-time zien wie je website bezoekt of heeft bezocht. Is er in de afgelopen week een bedrijf meerdere keren op een pagina van een bepaald product geweest? Misschien wordt het dan tijd om dat bedrijf gericht te benaderen over het betreffende product. Op die manier verhoog je ook de kans dat je potentiële klanten daadwerkelijk klant worden.

Uiteindelijk: meer conversie

Zoals al benoemd, resulteren alle bovenstaande voordelen uiteindelijk in het grootste voordeel: meer conversie. Met IP-marketing haal je als het ware klanten weg bij de concurrent, door net iets eerder of gerichter te communiceren richting je klant.

IP Marketing tool: HubSpot

Er zijn verschillende IP tracking tools op de markt. Naast deze tools, is het ook efficiënt om IP marketing op te zetten vanuit een CRM systeem als HubSpot (een CRM systeem voor marketing, sales & service). Een CRM die sales en marketing verbindt, geeft jouw salesafdeling namelijk relevante websitebezoekers te zien. Daarnaast kun je automatische en handmatige workflows instellen op de opvolging van leads eenvoudig te laten verlopen. En je kunt de bijgehouden informatie inzetten om te kijken naar het gedrag van de websitebezoeker. Wat werkt? En waar haken ze af? Daarmee kun je nog gerichter de marketingafdeling aansturen.

IP Marketing met Fueld

Ben je geïnteresseerd geraak in IP Marketing of IP tracking? Of wil je meer weten over hoe het precies in zijn werk gaat? Fueld kan uw marketing specialist zijn. Wij kunnen in samenwerking met u een campagne opzetten, kijken naar uw doelgroep of vraagstukken analyseren.

Zo kunnen we kijken wat IP Marketing voor uw bedrijf kan betekenen. Ontdek al binnen één minuut of IP tracking en IP marketing iets voor jouw salesstrategie is!