Facebook pagina maken voor bedrijf: zo doe je dat in 7 stappen!
Gebruikmaken van sociale media is een goede manier om meer online zichtbaarheid voor jouw bedrijf te creëren. Wanneer jouw doelgroep aanwezig is op Facebook, dan wil ook jij hier een profiel op hebben. Het is wel van belang dat je dit doet middels een bedrijfsprofiel. Hiermee ben je herkenbaar online aanwezig.
Maar hoe pak je dit eenvoudig op? In dit blog ontdek je in 7 stappen hoe je binnen no-time een Facebook pagina voor jouw bedrijf maakt, waardoor je niet alleen jouw zichtbaarheid verhoogt, maar ook waardevolle inzichten opdoet over de interesses, behoeften en pijnpunten van jouw doelgroep.
Stap 1 Persoonlijk Facebook profiel
Voordat je een Facebook zakelijk account aan kunt maken, heb je een persoonlijk profiel nodig. Dit profiel zet je op onder jouw eigen naam. Dat wil zeggen: de naam van de officiële vertegenwoordiger/eigenaar van het bedrijf. Wil je niet vindbaar zijn onder deze naam? Dan kun je dit profiel middels privacy instellingen verbergen.
De gegevens die je onder de bedrijfspagina plaatst, zijn gekoppeld aan het persoonlijke profiel. Maar volgers van deze pagina kunnen niet zien, welk persoonlijk profiel gekoppeld is aan de bedrijfspagina. Alles dat je onder de naam van het bedrijf plaats, is dus niet zichtbaar op het gekoppelde persoonlijke profiel.
Wanneer je een nepprofiel aanmaakt, bijvoorbeeld onder een schuilnaam, dan heeft dit vervelende gevolgen. Als Facebook dit merkt, zal jouw profiel namelijk geblokkeerd worden, waardoor ook de bedrijfspagina niet langer functioneert.
Stap 2 Zakelijke Facebook aanmaken
Heb je het persoonlijke profiel ingesteld naar jouw wensen? Blijf ingelogd om verder te gaan. Klik rechtsboven op het menu-icoon en klik vervolgens op ‘pagina’. Er zijn verschillende rubrieken waar je een pagina voor aan kunt maken:
- Organisatie
- Bedrijf
- Merk
- Band
- Bekend persoon
In dit geval kies je voor organisatie of bedrijf.
Stap 3 Naam voor het bedrijfsaccount
Je komt op een scherm waar je in de linker balk de naam, categorie en beschrijving van de pagina in kunt vullen.
- Naam
Als eerste kiest je een paginanaam. Dit is doorgans de naam van jouw bedrijf of het merk waar Facebook gebruikers jou aan herkennen. Let op. Facebook heeft richtlijnen voor paginanamen. Neem deze door voordat je een naam instelt.
- Categorie
Voorbeelden van categorieën zijn een IT-bedrijf of webdesigner. Dit zijn de branches waar jouw bedrijf onder valt. Je kunt tot 3 verschillende categorieën toevoegen.
- Beschrijving
Onder de beschrijving houd je rekening met een tekenlimiet van 255 tekens. Je schrijft hier over wat jouw bedrijf doet, bijvoorbeeld de geleverde producten of de services die jij klanten biedt.
Op het rechterscherm zie je het constructie profiel zoals weergegeven voor bezoekers. Nadat je linksonder hebt geklikt op ‘Pagina maken’, kun je door met het bewerken van deze weergave.
Stap 4 De pagina opmaken
Wanneer je de naam, categorie en beschrijving voor jouw zakelijk Facebook account hebt ingevuld, kun je de rest van het bedrijfsprofiel opmaken. Hier wil je gelijk mee aan de slag nadat Facebook de paginanaam heeft goedgekeurd. Want vanaf dat moment staat de pagina namelijk live.
Facebook vraagt dan of je een afbeelding toe wilt voegen. Dit wordt de profielfoto van de pagina. Het is belangrijk dat deze ook in klein formaat te herkennen is, omdat deze zichtbaar is bij jouw berichten en statusupdates.
Stap 5 De Facebookpagina invullen
Nu de pagina inclusief profielfoto online staat, is het tijd om de pagina eigen te maken. Je kunt een omslag foto toevoegen en de informatieve onderdelen van de pagina invullen:
- Info knop
- Gedetailleerde info: een beschrijving wie jij bent en waar jouw merk voor staat
- Website: een link naar jouw website of webshop
- Algemene informatie: naam van het bedrijf, adresgegevens en contactgegevens
Je wilt hierbij letten op informatie die voor jouw doelgroep interessant is. Zorg er dus voor dat je niet alleen jouw expertise toont, maar ook wat jouw producten en of diensten betekenen voor de klant.
Daarnaast kun je laten zien op welke andere social media kanalen je nog meer actief bent. Ook kun je de website koppelen aan het bedrijfsprofiel op Facebook. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw website meer traffic krijgt.
Stap 6 Facebook URL
Jouw Facebook bedrijfspagina kan een herkenbare URL krijgen. Deze moet je wel zelf instellen, anders heb je een door Facebook aangeleverde URL. Het is aan te raden om hier de naam van de pagina in te voeren. Dan is de URL ook eenvoudig op te zoeken wanneer iemand deze leest op jouw visitekaartje.
Stap 7 Facebookpagina promoten
Gefeliciteerd! Je hebt nu een volledig Facebook bedrijfspagina aangemaakt. Maar je hebt nog geen volgers. De volgende stap is dus om jouw pagina te promoten. Hoe kun je jouw Facebookpagina promoten? Dat doe je op de volgende manier:
Nodig vrienden, kennissen en zakelijke relaties uit om jouw pagina’s te volgen. Denk aan klanten, partners en leveranciers. Je kunt het nieuws meenemen in jouw social media strategie, of de link delen in een e-mailmarketing bericht.
Wat kun je met een bedrijfspagina op Facebook?
Een bedrijfspagina opzetten kost je dus een paar eenvoudige stappen. Wanneer je de pagina eenmaal hebt opgezet, dan komt de vraag: en nu? Je wilt wel zichtbaar online aanwezig zijn en blijven. Zorg daarom voor een goede social media strategie waarbij je consistent post. Dit hoeft niet elke dag, maar je moet wel up-to-date blijven. Experimenteer daarom met de beste tijd om te posten. Zo ben je niet alleen zichtbaar, maar het oogt ook betrouwbaar voor de doelgroep wanneer je recent nog een post heb geplaatst.
Een eigen bedrijfspagina is een aanvulling op adverteren met Facebook Dynamic Product Ads. Met advertenties bereik je een grotere doelgroep. En op jouw pagina kunnen loyale klanten en geïnteresseerden jouw bedrijf en de ontwikkelingen volgen.
Facebook bedrijfspagina maken met Fueld
Heb je vragen over het opzetten van jouw Facebook bedrijfspagina? Of heb je niet voldoende tijd en kennis om de juiste social media strategie te hanteren om alles uit jouw zakelijke Facebook te halen?
Fueld is expert op het gebied van social media marketing. Wij kijken graag samen met jou hoe je een goed lopende bedrijfspagina opzet voor al jouw social media. Neem daarvoor gerust contact op.
Lees ook:
→ De voordelen van Facebook Dynamic Product Ads
→ Facebook advertenties: promoten of adverteren?
→ Adverteren op Facebook: zo vind je jouw doelgroep!