Welke social media zijn geschikt voor jou?

Welke social media zijn geschikt voor jou?

Het aantal verschillende social media blijft toenemen en ook het gebruik van deze kanalen op zakelijk gebied blijft stijgen. Veel kanalen, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Pinterest worden steeds meer gebruikt voor marketingdoeleinden binnen de online marketing strategie. Hoe kiest je uit al deze kanalen nu het juiste kanaal voor jouw bedrijf? Dat leggen we in dit blog uit.

De beste social media

De keuze van een social media platform moet niet afhangen van de kanalen waarop je nu al actief bent. Een goede keuze is gebaseerd op een social media strategie. In deze strategie beschrijf je:

  • Wat het doel is van jouw online aanwezigheid op sociale kanalen
  • Hoe jouw online activiteiten op sociale platformen eruit komen te zien.

Het helpt bij het sturen naar resultaat en geeft vorm aan de inhoud van jouw uitingen op social media.

Doelstellingen en doelgroep

Om een keuze te maken voor welke social media je wilt gaan inzetten, is het belangrijk dat je de doelstellingen en doelgroep goed voor ogen hebt. Wat wil je bereiken met social media? Wil je meer sales genereren, het netwerk uitbreiden of meer naamsbekendheid creëren? Het ene kanaal is meer geschikt voor een bepaalde doelstelling dan de ander. Tevens moet je rekening houden met jouw doelgroep. Op welke sociale kanalen is deze aanwezig? Op deze kanalen wil je dan zelf ook aanwezig zijn, anders heeft de investering in sociale media weinig effect.

Uit onderzoek van Salesforce blijkt welke platformen onder Nederlanders het populairs zijn:

  • 10,3 miljoen mensen gebruikt Facebook
  • 6,6 miljoen gebruikt Instagram
  • 5 miljoen gebruikt LinkedIn
  • 4,2 miljoen gebruikt Pinterest
  • 3,5 miljoen gebruikt Twitter

Veel gebruikers zijn actief op meerderen kanalen, voor meerdere doeleinden. LinkedIn is bijvoorbeeld een zakelijk platform, terwijl Instagram veel privé gebruikt wordt. Dus ben je ‘slechts’ actief op één sociaal kanaal? Onderzoek dan of jouw doelgroep op meerdere kanalen online is en zo ja, op welke.

Uit hetzelfde onderzoek van Salesforce blijkt ook dat:

  • 70% van de onderzochte doelgroep dagelijks op Facebook zit
  • 49% van de onderzochte doelgroep dagelijks op Instagram zit
  • 36% dagelijks gebruik maakt van Twitter
  • 17% dagelijks gebruik maakt van Instagram, en dat
  • 13% van de onderzochte doelgroep dagelijks op LinkedIn te vinden is

Social media kanalen

Nu heeft u alvast een redelijk inzicht gekregen in de populariteit per kanaal. Toch willen wij nog benadrukken dat de keus voor een sociaal kanaal echt afhangt van waar uw doelgroep zicht bevindt en wat jouw voorgenomen doelstellingen zijn. Ieder kanaal heeft zo zijn eigen voordelen.

Facebook

Facebook inzetten voor zakelijk gebruik is perfect om een community rondom jouw merk op te bouwen. (Potentiële) klanten kunnen gemakkelijk reageren op posts en laten zien of ze het leuk vinden of niet. Door de komst van de Facebook reactions kun je een nog beter inzicht krijgen in de voorkeuren van uw doelgroep. Op veel sociale kanalen heeft u de mogelijkheid om te adverteren en zo ook op Facebook. Facebook advertising kan voor veel verschillende doeleinden worden ingezet.

Instagram

Instagram wordt ook steeds populairder onder organisaties. Beeld wordt steeds belangrijker en is meer engaging dan tekst. Werk je in een organisatie waar je beschikt over voldoende (interessante) visuele content? Dan is Instagram zeker geschikt voor jouw bedrijf. Van de gebruikers op Instagram is 29% vrouw en 22% man. 55% van de gebruikers zit tussen de 18-29 jaar, wat Instagram een platform maakt voor jonge gebruikers. Van de 30-49 jarigen doet 28% aan Instagram en 11% van 50-64 jarigen. Maar daar houdt het niet op: 4% van de 65+’ers zitten op het visuele kanaal. Naast een account voor organische content, kun je ook adverteren op Instagram.

LinkedIn

LinkedIn is het enige van oorsprong zakelijke kanaal en doet zijn werk nog steeds erg goed. Niet alleen voor personen, maar ook voor organisaties biedt LinkedIn veel mogelijkheden. Zo kun je een bedrijfspagina maken, een bedrijfsgroep en heb je de mogelijkheid om jouw diensten te segmenteren door middel van LinkedIn Showcase pagina’s. Houd bij het eventueel aanmaken van een LinkedIn bedrijfspagina wel weer rekening met de doelgroep: LinkedIn is vooral bedoeld voor de zakelijke en professionele wereld. Richt jij je met name op B2C consumenten? Dan is LinkedIn waarschijnlijk niet het geschikte kanaal.

Pinterest

Pinterest is, net zoals Instagram, vooral geschikt voor organisaties die veel visuele content kunnen produceren. 42% van de wereldwijde gebruikers zijn vrouwelijk tegenover slechts 13% van de mannen. In Nederland is dit percentage 60/40%.

Twitter

Twitter blijft groeien, met name voor de zakelijke markt.  Er zijn veel dicussies over de huidige relevantie van het kanaal, maar Twitter is nog steeds alive and kicking. Twitter past als marketingkanaal als je bijvoorbeeld mee wilt doen in (branchegerelateerde) discussies en als je veel verschillende soorten content te verspreiden hebt. Twitteraars vinden het namelijk niet erg om steeds weer nieuwe content te zien, terwijl dit op andere kanalen snel als hinderlijk gevonden wordt.

YouTube

Ook YouTube behoort tot de visuele kanalen. Steeds meer organisaties zien in dat het makkelijk kan worden ingezet als marketingkanaal en wat de voordelen hiervan zijn. Wil je gebruik gaan maken van YouTube, zorg er dan voor dat je beschikt over mensen met de juiste kennis van videomarketing. Alle video’s die vanuit de organisatie worden verspreid, worden ook geassocieerd met jouw merk. Niet alleen de goede video’s, maar ook die van mindere kwaliteit. YouTube telt mee dan 1 biljoen gebruikers en wordt door bijna 33% van alle mensen op het internet gebruikt. Iedere dag wordt er voor meer dan 100 miljoen uur aan video bekeken en het kanaal bereikt meer 18-49 jarigen dan welk kanaal dan ook.

Snapchat

Het laatste kanaal dat we hier bespreken, is Snapchat. Snapchat maakt een enorme groei door en ook hier haken organisaties graag op in.  Snapchat gaat al enkele jaren mee, maar is nog altijd een een erg jong kanaal die ook veel jonge gebruikers kent – 45% van de Snapchat gebruikers zitten tussen de 18-24 jaar – , daarom is het van belang dat je de juiste mensen en kennis in huis hebt om van dit kanaal een succes te maken.

Social media marketing

Natuurlijk zijn er nog veel meer sociale kanalen waar je als bedrijf aanwezig kunt zijn. Het belangrijkste is dat je een goede social media strategie opstelt en de doelstellingen in kaart brengt. Er is geen standaard succesformule voor welke kanalen je moet inzetten. Gebruik de gegevens hierboven als tips om de juiste kanalen te vinden.

Neem ruim de tijd om een goede analyse van jouw kanalen te maken. Dit doe je bijvoorbeeld middels social listening. Zo weet je niet alleen op welke platformen jouw doelgroep aanwezig is, maar ook aan welke content ze behoefte hebben.

Weet je niet waar je moet beginnen met de strategie of kan deze wel een update gebruiken? Dan kun je bij Fueld terecht. Wij helpen jou de juiste doelgroep te bereiken, door ook de juiste content in te zetten. Je houdt jouw online kanalen zelf in beheer, of je legt deze post bij ons neer, zodat jij tijd hebt voor de klant.

Kom gerust met ons in gesprek om de jusite sociale media voor jouw bedrijf te vinden.