Wat zijn social media hashtags en waarom zet je ze in?

Wat zijn social media hashtags en waarom zet je ze in?

Je ziet het overal op social media: het gebruik van hashtags. Deze elementen kun je ook in de B2B sector heel goed inzetten om meer engagement mee te bereiken en je naamsbekendheid te vergroten. In dit blog leggen we uit wat hashtags zijn en waarom het zo belangrijk is om ze op verschillende sociale kanalen in te zetten. 

Wat zijn hashtags?

Voor de fanatieke social media gebruiker zijn ze alom bekend: #hashtags. Het is een woord of combinatie van woorden die zonder spaties worden gebruikt na het hekje: ‘#’ teken. Vaak zijn het zelfstandige naamwoorden of herkenbare termen. Voorbeelden zijn:  

#ITsecurity  

#Copywriter 

#ProductLaunch  

Deze worden op de sociale kanalen gebruikt als social media techniek. Waar een blog gebruik maakt van zoekwoorden, kun je in de social posts gebruikmaken van hashtags zodat je doelgroep jouw merk, dienst of producten vindt. Dit teken verbindt je doelgroep met elkaar. Als het ware een draad om je community aan elkaar te linken.   

Er zijn 6 basisregels voor het gebruik van hashtags:  

  1. Zet je belangrijkste hashtags voor aan de reeks van hashtags 
  2. Begin elk woord van de tag met een hoofdletter om de leesbaarheid te stimuleren 
  3. Maak gebruik van unieke hashtags  
  4. Houd de tags kort 
  5. Start niet met een cijfer en gebruik nooit alleen cijfers 
  6. Gebruik geen bijzondere leestekens 

Wanneer maak je gebruik van een hashtag?

Dat is vrij eenvoudig. Je kunt dit voor elke post binnen je social media marketing doen. De functie hiervan is je content vindbaar maken voor gebruikers. Hashtags worden voorzien van een hyperlink. Wanneer gebruikers hier op klikken, komen ze op een overzichtspagina terecht waar gelijksoortige content gepubliceerd is.   

De plek waar je de hashtag toevoegt hangt af van het platform dat je gebruikt. Voor Instagram is het vaak onder aan de post, op Twitter, Facebook en LinkedIn zie je ook wel dat de hashtags in de tekst zelf worden toegevoegd. Maar dit leidt erg af van het lezen. Zorg er dus voor dat het hekje de hekkensluiter is van je tekst. 

Het aantal hashtags dat je in kunt zetten verschilt per kanaal. Je kunt op Instagram bijvoorbeeld wel 30 hashtags toevoegen. Echter is een ideale mix 3 tot 9 tags per post, anders raken gebruikers van de socials het overzicht kwijt. Je wilt ook ‘hashtagstuffen’.  

De functie van hashtags

Social media platformen hebben ongekend veel posts. Om gebruikers gemakkelijk informatie te laten vinden waar ze in geïnteresseerd zijn, kunnen ze zoeken op hashtags. Deze structuur biedt kansen voor alle organisaties. Wanneer je hashtags gebruikt als onderdeel van je social media strategie, heb je meer kans dat jouw doelgroep je content op de social kanalen vindt.  

Vindbaarheid verhogen

De basisfunctie van de hashtag is vindbaarheid verhogen. Je maakt het voor je doelgroep eenvoudig om tussen de vele berichten, jouw content en onderwerpen zichtbaar te maken. Je kunt het gebruiken om je merkimago mee aan te duiden, of om meer engagement te creëren met je doelgroep. Door hashtags toe te voegen, maak je het voor jezelf dus ook makkelijk om bij je doelgroep onder de aandacht te komen.  

Bekendheid creëren

Je kunt de hashtag ook inzetten om bekendheid te creëren bij je doelgroep. Dit doe je bijvoorbeeld aan de hand van een unieke hashtag die vervolgens met jouw merknaam wordt geassocieerd. 

Meerwaarde voor je social media campagne

De kracht van hashtags verschillen per kanaal:   

  • Twitter 

Op Twitter zorgen ze ervoor dat je de boodschap die je wilt verspreiden, in de kern te delen, ondanks het tekenlimiet. Hiermee zorg je voor het vergroten van je bereik. Je hoeft geen nieuwe hashtags in te zetten. Kijk bijvoorbeeld eens naar trending discussies binnen jouw vakgebied.  

  • Facebook 

Voor Facebook geldt dat de meerwaarde beperkt is. Veel profielen zijn namelijk niet openbaar in verband met privacyregels. Maar is jouw bedrijf al lid van een community? Dat is de hashtag een goede manier om de leden te verbinden aan een thema.  

  • Instagram 

Dit platform staat bekend om veel visuele content. Daar kun je, net als op Twitter, goed gebruik maken van hashtags om je korte boodschap kracht bij te zetten. Daarbij komt, dat consumenten die zelf content over jouw bedrijf delen, deze hashtags overnemen. Door het gebruik van hashtags op Instagram, bereik je dus nog meer mensen.  

  • LinkedIn 

Ook op LinkedIn is het mogelijk op hashtags aan je posts toe te voegen. Je kunt ze op je bedrijfspagina inzetten als zoekterm. Wanneer je ze inzet in je berichten, laat je zowel zien dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen, als vergroot je de interactie met je volgers. Je voegt ze toe aan berichten, artikelen, reacties, profiel en bedrijfspagina. 

Hoe kies je de juiste hashtag

Niemand is eigenaar van een hashtag. Dit betekent dat je zelf bepaalt welke hashtag je inzet. Dit kun je vergelijken met zoekwoorden voor op je blogs. Het gebruik ervan is gratis. Het is echter wel aan te raden om hashtags te gebruiken die:  

  • Trending zijn binnen jouw niche  
  • Nieuwswaardig zijn 
  • Uniek zijn 

Uniek en trending, past dat wel samen? Hashtags die trending zijn, gaan vaak om maatschappelijke thema’s of problemen binnen een specifiek vakgebied. Door aan deze discussie bij te dragen, wordt je gevonden door een grote doelgroep. Daarnaast wil je ook unieke hashtags toevoegen aan je social media techniek. Deze zorgen er namelijk voor dat je makkelijker gevonden wordt door je doelgroep én dat de hashtag altijd geassocieerd wordt met jouw merk. 

Basismix

Om structuur aan te brengen in de inzet van je hashtags, maak je gebruik van een basislijst. Hierin neem je de hashtags op die je voor de verschillende invalshoeken van je posts kunt gebruiken. Denk aan een lijst met woorden voor evenement, producten of wanneer je het team online voorstelt.   

Social listening

Je kunt ook gebruikmaken van social listening om de juiste hashtags voor je social media campagnes te vinden. Wat zijn bijvoorbeeld trending onderwerpen binnen je doelgroep? En kun je hier je content en hashtags op afstemmen om aan de conversatie bij te dragen?  

Verbannen hashtags

Waar je ook zeker rekening mee moet houden, zijn verbannen hashtags. Dit zijn de tags die beledigend kunnen zijn en door Instagram verbannen zijn voor gebruik. Wanneer je ze wel gebruikt, blijft jouw content onzichtbaar op het platform. We raden je sterk aan om eens door deze lijst heen te gaan, want niet alle woorden die verbannen zijn, zijn niet even gemakkelijk zelf te bedenken.  

Social media marketing hashtag

Wanneer je binnen je online marketing strategie van je socials aan de slag gaat met hashtags, zorg er dan voor dat je hashtags kiest die passen bij jouw producten of dienstverlening en daarnaast een mis vormen tussen populaire, trending hashtags en unieke tags.  

Wil je weten welke hashtags jij het beste voor jouw organisatie en online kanalen in kan zetten? Kom in contact met Fueld, en we kijken samen naar welke hashtags het verschil gaan maken voor jouw social media campagnes.