Wat is zoekmachine optimalisatie?

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Tegenwoordig is elke organisatie te vinden op het internet, doormiddel van een website. Het hebben van een website en aanwezig zijn op het internet is niet meer genoeg om goed gevonden te worden door je doelgroep. Zoekmachine optimalisatie helpt je daarbij!

Zoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als SEO, is van belang om meer bezoekers op je website te krijgen. Het beschikken over een prominente plek in de zoekresultaten is iets wat iedere website beheerder wil bereiken.

Wat is SEO (zoekmachine optimalisatie)

SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het doel van SEO is doormiddel van verschillende richtlijnen en verbeteringen een hoge positie in de zoekmachines te krijgen. Daarnaast werkt Google met een algoritme, dat de volgorde beslist in Google. Met SEO is het mogelijk om de gedachtegang van het algoritme te doorgronden en optimaal te benutten. De volgende onderdelen van SEO optimalisatie helpen je daarbij: 

Technische SEO 

Een goede start is om eerst te kijken naar de technische kant van je website. Heb ik een snelle laadsnelheid? Trage websites worden door bezoekers (en zoekmachines) niet gewaardeerd. Er is dan een grote kans dat ze binnen 7 seconden je website verlaten. Ook is het van belang om te kijken of links van je website werken en of er geen sprake is van dubbele inhoud. In het geval dat er wel dubbele inhoud wordt geconstateerd, raakt de zoekmachine in de war. Dit leidt tot een negatieve uitwerking. De paginatitel, de metatitel en de metadescriptie moeten ook voldoen aan bepaalde regels van de Google Ranking. En een veilige SSL encryptie is een vereiste. 

Content en zoekwoorden 

Zoekmachines kiezen voor goed lopende en interessante teksten. Het is voor zoekmachines lastig om hier een algoritme aan te koppelen. Dus wordt de inhoud van je tekst gescand op de hoeveelheid zoekwoorden. Dat zijn dan niet alleen de exacte zoekwoorden, maar ook synoniemen. Hiervoor moet de inhoud van de content relevant en vloeiend zijn. Ook mogen de zoekwoorden niet te vaak voorkomen, want anders denkt Google dat je er misbruik van maakt. Wanneer je te weinig zoekwoorden plaats, zal de zoekmachine je niet vinden. Handige tools om dit te onderzoeken zijn bijvoorbeeld Ahrefs of Semrush. Google geeft prioriteit aan websites met content waar bezoekers iets aan hebben. De ervaring van de bezoekers staan altijd voorop.  

zoekmachine optimalisatie tool

Interne en externe links 

Linkbuilding is een snelle manier waarop je de vindbaarheid van je website kan optimaliseren. Hoewel dit ook een methode is waarbij je flink de mist in kunt gaan. Het is daarom belangrijk dat je linkbuilding in orde hebt. Dat kan je door de volgende manieren bereiken:

Interne links 

Interne links zijn links op jouw website die weer doorverwijzen naar andere pagina’s op je site. Een goede linkstructuur zorgt ervoor dat bezoekers snel bij de gewenste informatie komen. Dit wordt door de zoekmachines als positief gezien. 

Externe Links 

Externe links zijn links op je website die doorverwijzen naar een andere website. Deze links worden door de zoekmachines beoordeeld. Dus naast werkende links is het ook belangrijk dat ze refereren naar kwalitatieve pagina’s. Een link refereren naar een kwalitatieve pagina is vele malen beter dan een dubieuze bron. 

Backlink 

Overigens heb je ook baat bij links van andere websites die naar jouw website refereren. Dit wordt ook wel backlink genoemd. Deze links zijn lastiger te verkrijgen, omdat je ze vaak zelf moet verzamelen. Daarnaast kost het veel inspanning en kunnen backlinks prijzig zijn. 

Social media campagne 

Een unieke manier om interactie met je klanten te genereren is door te profileren op social media. Zo kan je door middel van social media directe backlinks plaatsen, kondig je nieuwe blogs, evenementen en sponsoring aan en bereik je je doelgroep. Het is een zeer gunstige methode voor je zoekmachine optimalisatie. 

Local SEO 

Lokale SEO wordt steeds belangrijker, vooral als je alleen in bepaalde regio’s werkzaam bent. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kan verbeteren. Een goede start is om een bedrijfsaccount aan te maken in Google. Google gaat jouw bedrijf dan sneller naar voren brengen in advertenties, wanneer er in jouw regio wordt gezocht naar corresponderende diensten. Ook kunnen bezoekers recensies en beoordelingen achterlaten. Dit geeft een unieke kans om een hogere rank in Google te genereren. 

local SEO groningen fueld

Voordelen van SEO zoekmachine optimalisatie 

Uit onderzoek is gebleken dat 97% van alle internetgebruikers gebruik maakt van zoekmachines. Dit geeft aan dat het essentieel is om hoog te ranken in Google. Ook gebruikt de zoekmachine van Google ruim 200 ranking factoren. Hierdoor is het ondenkbaar om je SEO niet te optimaliseren. Daarnaast biedt SEO optimalisatie veel voordelen:  

  • Creëert meer online bekendheid
  • Zorgt op lange termijn voor een positief effect: zo kan een pagina dat een jaar geleden geschreven is nog steeds dagelijkse bezoekersstroom opleveren
  • Geen kosten aan verbonden, alleen veel tijd en kennis
  • Trekt de juiste doelgroep aan
  • Het hoog staan in de zoekmachines wordt geassocieerd met autoriteit en betrouwbaarheid

Het verschil tussen SEO en SEA 

Als je organisch in de zoekmachines niet het gewenste resultaat behaalt kan SEA je erbij helpen. SEA zorgt ervoor dat je alsnog de mogelijkheid krijgt om boven in de zoekresultaten te staan. SEO en SEA zijn erg verschillend. Het grootste verschil tussen SEO en SEA is toch wel dat SEO gratis is en SEA niet. Bovendien zie je met SEA bijna direct resultaat van je inspanningen. Daarentegen kan het bij SEO wel 4 tot 12 maanden kan duren. Een nadeel aan SEA is dat je positie in de zoekresultaten daalt, wanneer je budget op is. Terwijl met SEO al je inspanningen vrijblijvend zijn mits je het goed onderhoudt.  

sea advertentie verschil

Zoekmachine optimalisatie zelf doen of uitbesteden? 

Het uitvoeren van een zoekmachine optimalisatie kost veel tijd en inspanning. Daarnaast moet je over de benodigde SEO kennis beschikken wat erg breed is. Zoekmachine marketing is immers onmisbaar voor elk bedrijf. Als je deze vorm van online marketing niet goed inzet mis je veel leads, naamsbekendheid, conversies en omzet. Het uitbesteden van SEO zorgt ervoor dat jij meer winst, omzet en nieuwe klanten kan behalen.

Marketingbureaus beschikken over de juiste expertise om jouw SEO te optimaliseren. Fueld kan jou daarbij helpen met het MAAS concept. Het doel van het MAAS concept is doormiddel van verschillende marketingactiviteiten hoog te scoren in de zoekmachine. Het concept bevat SEO optimalisatie, content creatie en optimale marketingstrategie afgestemd op jouw wensen.

Ben je benieuwd waar jouw website verbeterpunten liggen? Probeer dan onze website grader uit. Binnen één minuut kom je erachter hoe jouw website ervoor staat.