Wat is online marketing?

Wat is online marketing?

Online marketing is het promoten van je product of dienst via het internet. Het doel ervan is om klanten te trekken, zodat ze uiteindelijk jouw producten of diensten zullen afnemen. Dit kan op veel verschillende manieren en via allerlei kanalen. Voorbeelden zijn social media marketing, content marketing en zoekmachine optimalisatie

Het is belangrijk om van tevoren goed na te denken over wie en wat je wil bereiken. Dan kan je gericht content inzetten om dat doel te behalen.

De voordelen van online marketing

Waarom zou je beginnen met online marketing?

  1. Groeiende markt
    Er verloopt steeds meer communicatie via internet. Ook komen er steeds meer en nieuwe mogelijkheden voor online marketing.
  2. Goedkoop
    Online marketing is niet duur. Met een klein budget kan je al veel bereiken.
  3. Resultaten meten
    Met online marketing is het mogelijk om de resultaten te meten en te analyseren. Het is bijvoorbeeld makkelijk bij te houden hoeveel mensen er op een website komen, hoe lang ze daar blijven en of ze wel of geen aankoop doen.
  4. Personalisatie
    Het is online goed mogelijk om in te spelen op de interesses en wensen van mogelijke klanten. Dat is belangrijk om ervoor te zorgen dat klanten op uw website komen en blijven.
Fueld-Whitepaper-MaaS
MARKETING AS A SOLUTION

Marketing as a Solution is een op maat gemaakte en volledige marketingoplossing voor organisaties. Maar wat is Marketing as a Solution nou precies? Waarom zou je gebruik moeten maken van Marketing as a Solution? En wanneer ben je als organisatie wel of niet geschikt voor Marketing as a Solution? Dat en meer is te lezen in dit whitepaper.

Hoe pak je het aan?

Online marketing begint het met bepalen van een strategie. Het is daarom van groot belang om in elk geval de volgende zaken duidelijk te hebben.

  • Doelgroep
    Wie wil je bereiken? En waar kan je die mensen het beste bereiken?
  • Boodschap
    Wat wil je communiceren? Bepaal vooraf je boodschap en hou het eenvoudig.
  • Doel
    Wat wil je precies bereiken? Meer bezoekers op je website, langere bezoeken aan je website of meer naamsbekendheid?
  • Budget
    Hoeveel geld wil je eraan uitgeven? Door dit van tevoren te bepalen, kan je meer gericht kijken naar de kanalen en vormen die je wil inzetten voor online marketing.

Wat is online marketing

 

Vormen en soorten online marketing

Er zijn ontzettend veel soorten online marketing. Op basis van de keuzes voor de doelgroep, boodschap, het doel en budget, kan je een keuze maken voor de vorm en de soort marketing. We lichten er een paar uit.

Social media marketing
Social media is een makkelijke en laagdrempelige manier om in contact te komen met je doelgroep. Het verhoogt de naamsbekendheid en biedt daarnaast ook de mogelijkheid tot interactie.

Digital advertising
Online reclame maken kan bijvoorbeeld in de zoekresultaten van Google, op websites of via social media. Een voorbeeld hiervan is affiliate marketing, waarbij een site die jouw producten of diensten promoot, wordt beloond wanneer personen daadwerkelijk naar jouw website gaan.

Contentmarketing
Voor online marketing is content nodig, zoals tekst, foto’s of video’s. Het is belangrijk om de content af stemmen op het doel en de doelgroep.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, heeft als doel om een website goed vindbaar te maken in Google. Dit gebeurt onder andere op basis van relevante zoektermen.

Email marketing
Hierbij wordt email gebruikt om berichten naar de doelgroep te sturen. Dit kunnen potentiële of huidige klanten zijn.

 

Enkele tips

  1. Consistentie
    Om een boodschap via verschillende kanalen of in verschillende vormen goed over te laten komen bij de doelgroep, is het belangrijk dat de boodschap eenduidig en samenhangend is. Op die manier blijft de boodschap ook langer hangen.
  2. Call to action
    Uiteindelijk wil je iets bereiken met je content. Het is daarom belangrijk dat een (potentiële) klant de mogelijkheid heeft om actie te ondernemen na het lezen of zien van de content. Zorg daarom bijvoorbeeld voor de juiste contactgegevens, een aanmeldknop of link naar de website.
  3. Up-to-date
    De ontwikkelingen binnen de online marketing gaan snel. Het is geen eenmalige actie, maar een doorlopend proces. Het is daarom belangrijk dat de informatie en content die u verspreidt, up-to-date is. Dat zorgt voor autoriteit, vertrouwen en betere zoekresultaten in Google.
Beoordeel deze blog

Online marketing uitbesteden

Je kunt natuurlijk ook je online marketing natuurlijk. Fueld biedt verschillende diensten aan op het gebied van marketing, afgestemd op uw bedrijf en wensen. Zo kun jij je richten op andere zaken.

HubSpot-partner
Wij zijn HubSpot gold partner

Het all-in-one CRM systeem dat marketing, sales, services en processen samenbrengt.