Wat is influencer marketing? Praktische oplossingen!
Social media kanalen staan vaak vol met verschillende accounts van bloggers, vloggers en youtubers. De mensen die veel invloed hebben op personen worden ook wel influencers genoemd. Jouw organisatie kan influencers inzetten om jouw boodschap beter te kunnen overbrengen op jouw doelgroep. In deze blog lees je meer over influencer marketing.
Influencer marketing
Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij je influencers inhuurt om jouw boodschap over te brengen naar jouw doelgroep. Er is vaak te zien dat Influencers veel volgers hebben op hun social mediakanalen. Hierdoor hebben deze personen veel invloed op een bepaald interessegebied. Je kunt met jouw organisatie gebruik maken van deze invloed. Organisaties kunnen als het ware advertentieruimte bij de influencer inkopen. Om deze reden wordt deze manier van marketing influencermarketing genoemd. Het is hierbij wel van belang dat je de juiste influencer kiest. De persoon die jouw product of merk promoot moet bij jouw organisatie passen.
Hoe werkt het?
De marketing wordt ingezet als er een influencer in contact staat met de doelgroep van jouw product of merk. Hierbij voldoen de volgers van de influencer aan de kenmerken van jouw doelgroep. Wanneer de influencer jouw product van jouw organisatie heeft ontvangen, maakt degene daar een video of foto van. De video of foto wordt gedeeld op de social mediakanalen van de influencer. Op deze manier worden de volgers bereikt met jouw boodschap.
Voordelen van influencer marketing
Deze manier van marketing brengt verschillende voordelen met zich mee. Hieronder hebben wij een aantal voordelen beschreven.
- Je kunt jouw doelgroep zo specifiek mogelijk selecteren.
Een voorbeeld: jouw organisatie verkoopt spullen voor het koken. Je kunt hierbij een bekende kok zoeken die jouw producten laat zien op zijn of haar social media kanalen.
- Groter bereik
Je bereik wordt groter doordat influencers veel volgers hebben. Jouw product of merk wordt door meer mensen gezien.
- Infuencermarketing is meetbaar.
Door handige tools kan je precies zien wat de marketing heeft opgeleverd. Heb je meer bezoekers op je website gekregen? Heb je meer producten verkocht? Bijna alles is meetbaar!
Tegenwoordig is influencermarketing een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van veel organisaties. Dit komt doordat het ook wel gezien wordt als mond-tot-mondreclame. Daarnaast is deze manier van adverteren voor iedere branche beschikbaar.
Wil jouw organisatie ook adverteren op social media, maar weet je niet hoe? Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan en wij gaan je helpen!
Lees ook:
→ Adverteren op Instagram: zo doe je dat!
→ Facebook advertenties: promoten of adverteren?
→ Adverteren op twitter