Wat is een pillar page? Waarom het jouw vindbaarheid vergroot!

Wat is een pillar page? Waarom het jouw vindbaarheid vergroot!

Veel marketeers zien dat content waarde kan toevoegen aan bedrijven en hun bedrijfsresultaat. De klant heeft namelijk wat aan de kennis die je ermee deelt, en het verbetert de zichtbaarheid en vindbaarheid van je organisatie. Er wordt dan ook ontzettend veel aandacht besteed aan contentcreatie en contentstrategieën, waaronder pillar pages. In dit blog leggen we jou uit wat dit zijn hoe je deze pagina’s inzet!

Ook HubSpot besteedt veel aandacht aan content. Zij focussen zich daarbij vooral op pillar content en topic clusters, omdat dat goed is voor de zichtbaarheid en vindbaarheid van je organisatie in de zoekmachines

Topic clusters en pillar pages

Topic clusters zijn stukken content die allemaal over hetzelfde onderwerp gaan. Die content staat op verschillende pagina’s, maar is aan elkaar gelinkt. Hierdoor ontstaat er een cluster van content over één hoofdonderwerp: de pillar page. De term ‘pillar’ zegt het ook al, het is een van de pijlers voor de positionering van je bedrijf en waarop je vindbaar wil zijn. Dat hoofdonderwerp is makkelijk op te delen in verschillende subonderwerpen en zo ontstaat er een cluster van informatie rondom het hoofdonderwerp.  

Een pillar page is de basispagina van een topic cluster. Het is de pagina die over het hoofdonderwerp gaat en informatie bevat over alle subonderwerpen. Deze informatie gaat echter niet zo diep, en geeft vooral antwoord op de meer algemene vragen rondom het hoofdonderwerp. De meer uitgebreide informatie over de subonderwerpen wordt op aparte pagina’s uitgelegd. Die pagina’s linken altijd terug naar de pillar page.  

PIllar page model
Bron: HubSpot

 

Lees ook:
Onze HubSpot solution

Waarom zijn topic clusters belangrijk?

Het plaatsen van de juiste content op je website zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines terecht komt. Maar meer content is niet per se altijd beter. Het is belangrijk dat de content ook op de juiste manier gestructureerd wordt om zo goed mogelijk te voldoen aan de relevantiebehoefte van Google. Google kijkt met algoritmen naar de relevantie van de content die gepubliceerd wordt en hoe de onderwerpen elkaar versterken.

En daarom zijn topic clusters zo belangrijk. Het maken van content over brede hoofdonderwerpen en gerelateerde subonderwerpen speelt in op de relevantiebehoefte van zoekmachines. Door al die subonderwerpen aan elkaar en aan het hoofdonderwerp te linken, creëer je een grotere zoekmachineautoriteit. Dat houdt in dat bijvoorbeeld Google je website makkelijker kan vinden, door een duidelijke infrastructuur op de website. Daarnaast help je de klant met goed vindbare en aan elkaar gelinkte content.

Het creëren van een effectieve pillar page

Voor je begint met het maken van pillar content, is het belangrijk om te onderzoeken welke woorden, termen of vragen er in Google worden gesteld die bij jouw bedrijf passen. Is er daadwerkelijk interesse in het onderwerp dat je wil gaan belichten? Zo ja, dan zie je dit terug in het zoekvolume en kan je beginnen. De volgende stappen helpen om de pillar page en topic clusters daadwerkelijk op te zetten.

1. Bepaal de hoofdonderwerpen

Voor het creëren van een effectief topic cluster is het noodzakelijk dat je begint met een aantal hoofdonderwerpen. Dit kunnen onderwerpen zijn waar je om bekend wil staan, of waar je doelgroep naar zoekt. Groepeer deze onderwerpen in brede hoofdonderwerpen waar je verschillende subonderwerpen in kwijt kan. Zorg er dus voor dat de onderwerpen niet te breed, maar ook niet te specifiek zijn.

2. Creëer een topic cluster

Breek de hoofdonderwerpen, de content pillars, op in verschillende relevante subonderwerpen. Hierdoor creëer je het idee voor jouw topic cluster. Een voorwaarde voor een subonderwerp is dat het niet afhankelijk mag zijn van het hoofdonderwerp. Het moet het hoofdonderwerp ondersteunen, maar op zichzelf relevant genoeg zijn om te publiceren. Voor het bedenken van subonderwerpen kan het helpen om na te gaan welke vragen je doelgroep heeft over het hoofdonderwerp.

3. Zorg voor content

Nu is het tijd voor het creëren van content. Dit kan op allerlei manieren, zoals blogs, infographics en video’s. Het kan natuurlijk zo zijn dat je al content hebt gecreëerd die gerelateerd is aan het hoofdonderwerp. Het is dan niet per se nodig om nieuwe content te maken, je kan simpelweg je bestaande content gebruiken en indien nodig aanpassen. Denk er ook aan dat je vanuit deze content linkt naar de pillar page en vanuit de pillar page terug naar deze content.

4. Link naar de pillar page vanaf alle subonderwerpen

Een pillar page is meestal niet te vinden vanuit de navigatie op de site. Het wordt puur gebruikt voor de vindbaarheid in zoekmachines, en zodat de bezoeker dan een scala aan informatie beschikbaar heeft. Om het topic cluster compleet en effectief te maken voor zowel de gebruiker als voor de zoekmachine, is het belangrijk om de pillar page te linken aan alle subonderwerpen. Dit gebeurt door hyperlinks op elke pagina. Door vanaf subonderwerpen te linken naar het hoofdonderwerp, laat je websitebezoekers weten dat er meer content beschikbaar is. Zo behoud je meer bezoekers op je website.

Topic clusters in HubSpot

Pillar pages zijn dus een goede manier om je website te optimaliseren. Je kunt dit eenvoudig uitwerken en bijhouden in HubSpot: een CRM en marketing tool in één. De topic cluster functie van HubSpot biedt namelijk een manier om de topic clusters eenvoudig te managen. Je kunt hier de pillar pages inzetten, voor welk focuszoekwoord de content geschreven is en de bijhorende link naar de pagina.

Vervolgens kun je gerelateerde onderwerpen en keywords vinden waar je content over kan creëren. De AI tool van HubSpot geeft jou dus al topic suggesties waar je content voor kunt maken, zodat je voor nieuwe, relevante zoekwoorden kunt ranken op SEO gebied. De tool maakt het mogelijk om voortgang te bewaken en resultaten te meten.

HubSpot topic clusters zijn onderdeel van:

  • HubSpot marketing hub, zowel voor het professional als het enterprise abonnement
  • CMS Hub professional en enterprise
  • Legacy marketing hub basic

Wil jij graag aan de slag met HubSpot? Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan of plan zelf een afspraak in!