De voordelen van Google Ads
In onze vorige blog gingen we al in op waarom het slim kan zijn om te adverteren, namelijk om ook de potentiële klant te bereiken die zich nu nog niet binnen uw bereik bevindt. We noemden LinkedIn Advertising en Google Ads als de meest geschikte advertentiekanalen voor B2B-organisaties en in deze blog gaan we dieper in op de voordelen van Google Ads.
Google Ads is de advertentiemogelijkheid van, zoals de naam al doet vermoeden, zoekmachine Google. Door advertenties aan te maken in Ads kunnen deze getoond worden in de zoekresultaten: boven- of onderaan de pagina. Waar de advertentie komt te staan is afhankelijk van twee factoren: de kwaliteitsscore en de maximale CPC (cost per click).
Lees ook:
→ Google Ads vs. LinkedIn Advertising: de verschillen
Met de kwaliteitsscore bepaalt Google de relevantie van de advertentie, zoekwoorden en de landingspagina voor de zoeker. Een hoog budget betekent dus niet automatisch dat een advertentie op de eerste positie komt te staan.
Bron: Wordstream
Hierboven is te zien hoe de uiteindelijke prijs die je betaalt voor de advertentie tot stand komt. Google neemt dus niet alleen het maximale bod mee, maar ook de kwaliteitsscore. Deze wordt onder andere bepaald door de relevantie van de gekoppelde landingspagina aan je advertentie. Wanneer iemand zoekt op ‘zwarte heren schoenen’ en jouw landingspagina laat gelijk dit soort schoenen zien, terwijl je concurrent een pagina gekoppeld heeft die witte heren schoenen laat zien, dan is jouw kwaliteitsscore hoger.
Door advertenties aan te maken in Ads kunnen deze getoond worden in de zoekresultaten: boven- of onderaan de pagina.
Voordelen van Google Ads
Google Ads heeft veel voordelen die dit zo’n aantrekkelijk en veelgebruikt advertentiekanaal maken. We zetten de voordelen op een rij.
- Grootste zoekmachine: wereldwijd is Google de meest gebruikte zoekmachine, zowel op desktop als op mobiele apparaten. Hierdoor heeft Google een groot potentieel bereik voor de advertenties.
- Snel resultaat t.o.v. organische resultaten: een hoge positie krijgen in de organische resultaten (niet betaalde) kan behaald worden met behulp van SEO (Search Engine Optimization). Het kan echter lang duren voordat dit effect heeft. Met Google Ads is het mogelijk om, door goede advertenties op te stellen en te betalen, snel op een hoge plaats te komen en meteen getoond te worden als op de ingevoerde zoekwoorden gezocht wordt.
- Targetten op tijd en plaats: met Google Ads is het mogelijk om zowel tijdstippen als locaties te kiezen waarop uw advertentie zichtbaar is. Hierdoor kunnen advertenties bijvoorbeeld enkel in gewenste steden of provincies in de regio getoond worden, waardoor gerichter geadverteerd kan worden. Verder is het ook mogelijk om ervoor te kiezen om bijvoorbeeld alleen op smartphones getoond te worden.
- Geïnteresseerde mensen bereiken: mits een goede advertentie met de juiste zoekwoorden, zullen mensen je advertentie te zien krijgen die hier ook daadwerkelijk interesse in hebben, want ze zoeken hier immers op. Google Ads is dan ook ideaal om mensen te bereiken die specifiek naar iets zoeken
- Sterke integratie met Google Analytics: Google Analytics en Ads kunnen gekoppeld worden, waardoor veel resultaten inzichtelijk gemaakt kunnen worden. Doordat het effect van de advertenties goed meetbaar is, is het ook goed mogelijk om te optimaliseren. Wordt er bijvoorbeeld niet doorgeklikt? Dan kan dit aan de advertentietekst liggen. Wordt er wel vaak doorgeklikt maar komen er weinig conversies uit? Dan kan het zijn dat de landingspagina geoptimaliseerd moet worden. Door te meten en bij te sturen kan het resultaat verbeterd worden en kan bovendien de advertentiepositie stijgen.
Wilt u meer weten over adverteren op Google Ads? In onze whitepaper ‘LinkedIn Advertising vs. Google Ads’ gaan we in op het inzetten van Google en/of LinkedIn als advertentiekanaal, wat de voor- en nadelen van beide zijn en welke u het beste kunt kiezen voor uw organisatie