Social listening: weet wat er over jouw organisatie gezegd wordt!
Wanneer je inzicht hebt in wat er door jouw doelgroep online geschreven wordt, leer je je doelgroep beter kennen. Dit doe je middels social listening. Daarnaast creëer je door social listening meer betrokkenheid bij jouw organisatie. Wil je weten hoe je erachter kan komen wat er over jouw organisatie wordt gezegd? In dit bloggen leggen we jou er alles over uit.
Wat is social listening?
Social listening is het analyseren en toezicht houden op wat er door jouw doelgroep over jouw organisatie, merk, product/dienst gezegd wordt. Dit kun je doen door middel van verschillende tools die alle conversaties bijhouden. Het is belangrijk dat je weet wat er over jouw organisatie gezegd wordt, want hierdoor kan je nieuwe klanten aantrekken en ontevreden klanten terughalen. Wanneer er online negatief over jouw organisatie wordt gepraat, er zijn bijvoorbeeld problemen of klachten, dan kan je hierop reageren en het probleem proberen op te lossen. Dit zorgt voor meer betrokkenheid en daarbij laat je zien dat je jouw klanten belangrijk vindt.
Het is belangrijk dat je weet wat er over jouw organisatie gezegd wordt, want hierdoor kan je nieuwe klanten aantrekken en ontevreden klanten terughalen.
Door social listening leer je jouw doelgroep beter kennen. Door te monitoren op welke soort berichten jouw doelgroep het meeste reageert, weet je wat voor soort content creatie jouw doelgroep aanspreekt. Hier kan je op inspelen met jouw content en marketing. Daarnaast ontdek je wat jouw doelgroep precies doet en welke aspecten ze met jouw bedrijf associëren.
De voordelen van social media listening
Het analyseren en monitoren van berichten over jouw organisatie brengt verschillende voordelen met zich mee. We sommen ze kort voor je op:
- Je hebt inzicht in wat er over je wordt gezegd.
- Je kan nieuwe klanten aantrekken.
- De klantloyaliteit verhogen.
- Je leert meer over jouw doelgroep kennen.
- De positieve reacties kun je meenemen in jouw marketingstrategie.
Social listening tools
Er zijn verschillende tools die bij kunnen houden wat er over jouw organisatie of merk gezegd wordt. Een voorbeeld is Goosto. Deze online tool is in staat om te bepalen of berichten negatief, positief of neutraal geschreven zijn. Hierdoor krijg je beter inzicht in wat er over jouw organisatie gezegd wordt en met welke tone of voice dat is.
Positieve reacties
Wanneer mensen positief over jouw organisatie, merk of product/dienst praten, kun je dit meenemen in jouw marketingstrategie. Positieve berichten kun je namelijk gebruiken als user generated content. Potentiële klanten zijn door user generated content sneller geneigd om een product of dienst bij je aan te schaffen. Dit komt doordat deze vorm van content vertrouwen opwekt bij consumenten. Mensen geloven namelijk eerder reviews en ervaringen van anderen dan wanneer je zelf lovend over het product/dienst praat.
Monitoren
Nu je op de hoogte bent waarom social listening voor jouw organisatie relevant is, is de volgende stap: conversaties analyseren en monitoren. Hiermee kun je inspelen op de problemen en knelpunten waar jouw doelgroep tegenaan loopt in contact met jouw organisatie. Bijvoorbeeld lang wachten op antwoord van de klantenservice, of ongepersonaliseerd contact met het salesteam. Daarmee kun je de focus leggen op benodigde verbeterpunten.
Heb je hulp nodig bij het creëren van content? Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan en wij gaan je helpen!
Lees ook:
→ 4 content trends van 2020
→ Gratis whitepaper: 9 redenen waarom u wilt weten wie uw website bezoekt