SEO teksten laten schrijven?

De voordelen van team Fueld:

  • Persoonlijke aandacht
  • Resultaatgericht
  • Tijd- en resourcebesparing
  • Toegang tot tools en technologieën
  • Een ervaren team tot jouw beschikking!

Wat zijn SEO teksten?

SEO teksten laten schrijven

SEO-teksten zijn teksten op pagina’s die zijn bedoelt om op de eerste pagina van een zoekmachine te verschijnen. SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie dus. Als de SEO op jouw website goed ingesteld is, ben je goed vindbaar. En dat is ook wel nodig, want naar schatting ontvangt Google zo’n 3,5 miljard zoekopdrachten per dag. Probeer daar maar eens bovenuit te springen.

Wanneer je jouw pagina’s op de juiste manier inricht, weten zoekmachines precies in welke branche je actief bent. Zo worden de juiste pagina’s aan de juiste personen getoond. SEO-teksten zijn een belangrijk onderdeel van de pagina. Door de juiste keywords (zoekwoorden) op de juiste manier in de tekst te verwerken, krijg je een hogere ranking op Google en zo vindt de doelgroep je sneller. 

SEO tekstschrijven: hoe doe je dat?

Maar hoe doe je dat, SEO-teksten schrijven? Hoe schrijf je een tekst zo dat hij goed vindbaar is in de zoekmachine, maar tegelijkertijd aantrekkelijk is voor de lezer? Een goede SEO-tekst voldoet aan allerlei eisen, waardoor hij wordt gevonden door de zoekmachine. Google indexeert de tekst dan op de juiste manier en rankt deze op de juiste zoektermen. Een zoekmachine scant de websitetekst en bepaalt vervolgens hoe relevant je website is. 

SEO-elementen

Google kijkt naar verschillende SEO-elementen. Zo kijkt hij naar de structuur van de tekst, de URL, alt-teksten achter afbeeldingen en interne links. Waar je eerder Google een beetje ‘voor de gek kon houden’ door het toepassen van al deze elementen, onderscheidt Google inmiddels steeds beter een goede tekst van een tekst die alleen is geschreven om hoog in de ranking terecht te komen.  

HubSpot partner team fueld medewerkers

Overeenkomsten SEO-tekst en tekst voor mensen

Maar je wilt zelf ook niet dat jouw tekst alleen maar goed vindbaar is. Want wanneer de bezoeker, jouw doelgroep, op jouw pagina terecht komt, wil je ook dat deze daar vindt wat hij zoekt. Daarom creëer je content waar jouw doelgroep naar zoekt.

In dat opzicht heeft een goede SEO-tekst ook een aantal overeenkomsten met teksten geschreven voor mensen:  

  1. De tekst moet scanbaar zijn: zowel de lezer als Google moet direct zien dat dit is wat hij zoekt;  
  2. De tekst heeft een duidelijk doel; 
  3. En een duidelijk gedefinieerde doelgroep 
  4. De tekst is concreet en er worden voorbeelden gegeven ter verduidelijking;  
  5. In de tekst wordt duidelijk wat de gewenste actie is na het lezen van de tekst.  

 Een goede SEO-tekst is dus niet zomaar geschreven. Daar komt meer bij kijken dan het gebruiken van de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden.  

Voordelen van professionele SEO-teksten

Met de juiste SEO-teksten trek je dus jouw ideale klant aan. Doordat zoekmachines bezoekers leiden die écht interesse hebben in je dienst of product, krijg je meer conversies. Je kunt natuurlijk zelf beginnen met het schrijven van SEO-teksten, maar je kunt hiervoor ook een SEO-tekstschrijver inzetten.

SEO-tekstschrijver

Een SEO-tekstschrijver weet hoe je een goed zoekwoordenonderzoek doet, hoe je vervolgens de keywords op de juiste manier verwerkt en kent alle regels voor een goede SEO-tekst. Een SEO-tekstschrijver past SEO zo toe in de content op jouw website, dat de kans wordt vergroot dat bezoekers via een organische weg op jouw website terecht komen. De SEO-autoriteit van je website geeft aan hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is volgens Google. Hoe hoger je autoriteit, hoe hoger je wordt gerankt. En wanneer je website hoog in de zoekmachine te zien is, gaan mensen ervan uit dat jij de marktleider bent. Zo positioneer je je als expert in jouw branche.  

Een SEO-tekstschrijver weet niet alleen alle ins en outs van SEO, maar is natuurlijk ook nog eens een ervaren schrijver. Dat betekent dat hij ervoor zorgt dat de tekst foutloos is geschreven en de tekst vloeiend verloopt. Vindbaarheid is belangrijk, maar leesbaarheid is nog veel belangrijker.  

SEO-teksten schrijven kost veel tijd, en daarmee geld. Bij Fueld hebben we een aantal ervaren SEO-tekstschrijvers die dit graag voor je uit handen nemen. Zo kun jij je bezighouden met werk dat je leuk vindt en waar je goed in bent.

Elementen van een sterke SEO-tekst

Een sterke SEO-tekst bevat een aantal elementen, te beginnen met de juiste keywords. Daarom doe je, voor je begint met schrijven, een zoekwoordenonderzoek. Daarmee zoek je uit waar jouw doelgroep naar op zoek is en welke termen zij in de zoekmachine intikken om te vinden waar ze naar op zoek zijn. 

Met alleen het gebruik van de keywords ben je er nog niet. Bij een sterke SEO-tekst is ook rekening gehouden met de LSI (Latent Semantic Indexing). Semantische zoekwoorden zijn zoekwoorden die in het verlengde liggen van de hoofdzoekwoorden, synoniemen dus als het ware. Als je LSI-zoekwoorden combineert met het hoofdzoekwoord in de tekst, is de pagina beter vindbaar. En een tekst is door het gebruik van synoniemen ook nog eens beter leesbaar voor de bezoeker. Dat is mooi meegenomen.  

Een goede SEO-tekst bevat naast de juiste zoekwoorden, ook een goede meta-titel, meta-beschrijving en SEO-vriendelijke URL. De meta-titel en -omschrijving worden door de zoekmachine gebruikt om te bepalen voor welke zoekwoorden ze je pagina moeten laten zien. De meta-titel is de titel van de pagina die verschijnt in de resultaten van de zoekmachine, en de meta-beschrijving is de korte omschrijving eronder. Wanneer deze kort en duidelijk zijn, wordt de bezoeker overtuigd om naar de pagina te navigeren.  

Ook een SEO-vriendelijke URL is belangrijk als je wilt dat Google je goed indexeert: een duidelijke, omschrijvende en gestructureerde URL vergroot de gebruiksvriendelijkheid van de website. Het is direct duidelijk voor de bezoekers waar op je website zij zich bevinden. 

Zelf aan de slag met SEO?

SEO whitepaper

Download dan dit gratis whitepaper! Aan de hand van 10 praktische tips ga jij direct zelf aan de slag met jouw eerste SEO stappen.

De rol van content structuur

Een goede SEO-tekst heeft een duidelijke inhoudsstructuur. Aan de hand van deze structuur scant Google de tekst om te kijken hoe relevant deze is. Hiervoor maak je gebruik van headers. Google kijkt naar de waarde van de header: hij ziet wanneer informatie onder een H2 staat en wanneer informatie onder een H3 staat en concludeert daaruit: de informatie onder H2 is belangrijker dan die onder H3. Door de koppen en subkoppen op de juiste manier in te zetten, verbeter je de leesbaarheid. 

Ook is het voor een sterke SEO-tekst essentieel om relevante interne links toe te voegen aan de pagina. Dit zijn links die verwijzen naar een pagina op dezelfde website. De interne linkstructuur helpt zoekmachines om je website beter te navigeren en pagina’s te vinden, begrijpen en indexeren. Ook is het gebruik van relevante interne links handig voor de bezoeker: deze kan zo gemakkelijk navigeren naar onderwerpen en de informatie die hij zoekt beter vinden.

Maar met het vinden van de juiste informatie en het begrijpen ervan is de bezoeker er nog niet. Tenminste, als het aan jou ligt. Jij hoopt dat er een actie voortkomt uit dit websitebezoek. Daarom is het belangrijk om dit duidelijk aan te geven op de pagina. Dat doe je met een CTA: Call to Action. Hiermee spoor je de bezoeker aan om in actie te komen. Een CTA maakt het doel direct duidelijk, zorgt ervoor dat je website er georganiseerd uit ziet en helpt verwarring voorkomen.

Voorbeeld CTA goede call to action

Valkuilen bij het schrijven van SEO-teksten

SEO-teksten schrijven is dus zo makkelijk nog niet. Je moet rekening houden met een aantal belangrijke regels en eisen. We zien dat er nog verschillende fouten worden gemaakt bij het schrijven van een SEO-tekst. De meest voorkomende valkuilen delen we met je: 

Keyword-stuffing
Je gebruikt hetzelfde zoekwoord overmatig in de content van jouw website. De positieve ervaring door bezoekers valt hierbij weg. Het is slecht voor de SEO, omdat het slecht is voor de gebruikerservaring.
Duplicate content en plagiaat
Duplicate content is op meer dan één plek op het internet te vinden. Wanneer pagina’s of zoekwoorden te veel op elkaar lijken, weet Google niet welke pagina hij het beste kan laten zien. Een stap verder gaat plagiaat: het stelen van iemands werk. Als Google dit doorheeft, wordt je website afgestraft.
De zoekintentie negeren
Je moet een duidelijk idee hebben van de intentie achter de zoekwoorden, omdat je anders simpelweg niet beantwoord aan de behoeften van de bezoeker.

Kosten en overwegingen bij het uitbesteden

Hoeveel kost het uitbesteden van een SEO-tekst? De kosten bij het uitbesteden van een SEO-tekst door een SEO-tekstschrijver van Fueld zijn afhankelijk van een aantal factoren. Geen enkele SEO-tekst is namelijk hetzelfde. Daarnaast moet er voor een SEO-tekst goed zoekwoordenonderzoek gedaan worden naar het content type, de invalshoek van de content en het content formaat. De prijs van een SEO-tekst hangt hier dus ook vanaf.

Fueld team SEO uitbesteden

Let bij het uitkiezen van een SEO-tekstschrijver of bedrijf dat je SEO verzorgt op de inhoudelijke kwaliteit. Sommige bedrijven zijn heel goed in SEO, maar niet goed in schrijven. Dan kun je wel de juiste zoekwoorden te pakken hebben, maar is een tekst niet aantrekkelijk, leesbaar of informerend voor je doelgroep. En dat is natuurlijk je uiteindelijke doel.

Bij Fueld werken we met een team van verschillende specialisten, waaronder SEO-specialisten en tekstschrijvers. Door alle specialismen bij elkaar te halen, garanderen we een kwalitatieve SEO-tekst. Zo zorgen we samen met jou dat jouw website zo hoog mogelijk in de zoekmachine terecht komt.

SEO verhoogt jouw omzet!

Een goede SEO-tekst is dus van groot belang om hoog in de zoekmachines terecht te komen. Met de juiste tekst word je gevonden door de juiste doelgroep en dat betekent meer omzet. Het schrijven van een goede SEO-tekst kost tijd. Je moet rekening houden met verschillende regels en eisen. Wanneer de SEO-pagina af is, ben je nog niet klaar. Om relevant te blijven, is er continue optimalisatie en aanpassing nodig.

Wanneer je jouw SEO-teksten laat schrijven door een SEO-tekstschrijver, wordt dit alles voor je uit handen genomen en ben je verzekerd van een kwalitatieve SEO-tekst waarmee je de bezoekers binnensleept.

SEO teksten laten schrijven door Fueld?

Heb jij moeite met SEO op jouw website? Bij Fueld hebben wij de juiste professionals in huis om dit snel voor jou op te pakken. Zo bespaar je tijd om die kennis op te doen of in huis te halen. We gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden te bespreken!

Interessant om nog te lezen: