Online B2B marketingtrends 2021
2021 is begonnen! En dat betekent dat we weer kunnen uitkijken naar nieuwe online B2B marketing trends. 2020 heeft voor veel bedrijven gezorgd voor een versnelde digitalisering en automatisering. En dat zie je ook terug in de verwachte B2B marketing voor aankomend jaar:
Marketing automation
Het wordt steeds belangrijker om een potentiële klant zo goed mogelijk te helpen bij diens reis naar de aankoop van een product. Een benadering op het juiste moment is daarbij cruciaal. Marketing automation bleek daarom afgelopen jaar al steeds belangrijker te worden, en dat zal ook in 2021 door blijven gaan.
Een potentiële klant heeft zoveel informatie om uit te kiezen, dat die keuze erg selectief wordt. Daarnaast hebben we tegenwoordig te maken met minder face-to-face afspraken. Daardoor zullen we andere manieren moeten vinden om waarde toe te voegen en top of mind te blijven. We verwachten daarom dat er dit jaar nog meer gedaan gaat worden met het automatiseren en het personaliseren van e-mails. Zo blijf je namelijk waarde op het juiste moment waarde toevoegen voor de klant.
Duurzame contentmarketing
Ook contentmarketing verdwijnt niet van het toneel, maar het zal er misschien wel iets anders uit gaan zien. Investeren in duurzame, kwalitatieve content zal dit jaar meer dan ooit de norm worden. Dit houdt in dat content dus niet per se alleen gericht is op verkoop, maar vooral op het informeren van de klant met relevante inhoud.
Een blog blijkt hiervoor niet altijd meer voldoende, en dus kan je dit jaar meer persoonlijke en kwalitatieve video’s en podcasts verwachten. Daarnaast gaat ook datavisualisatie een rol spelen, aangezien dat simpel, snel en duidelijk informatie overbrengt naar de klant. Dit alles stimuleert de sales. Relevante inhoud draagt ook bij aan een hogere positie in Google, en dus aan de vindbaarheid van je bedrijf. Win-win dus!
Nieuwe kansen op LinkedIn en Instagram
Vergeet Facebook, want dat verdwijnt steeds meer van het toneel. Instagram en ook LinkedIn bieden nieuwe kansen in 2021. Op Instagram kan je bijvoorbeeld tegenwoordig Reels toevoegen: korte filmpjes die niet verdwijnen na 24 uur. Je kan daarmee op uitgelichte pagina’s terecht komen en zo nieuwe klanten bereiken.
Toch zal vooral LinkedIn dit jaar interessant zijn voor de B2B-markt. In 2020 was er al een groei te zien in het (dagelijks) gebruik van het platform. De coronacrisis kan daar natuurlijk een aanstichter voor zijn, doordat mensen meer online zijn, ook in zakelijk opzicht. Dit jaar zijn er een hoop nieuwe mogelijkheden op LinkedIn. Zo kan je post-reminders instellen, zodat je wordt herinnerd aan het delen van updates. Ook kan je maandelijks meer (tot 200) mensen uitnodigen om je bedrijfspagina te volgen, en wordt het gebruik van Stories waarschijnlijk aantrekkelijker en makkelijker gemaakt. Daarnaast wordt het mogelijk om productpagina’s aan te maken, admin-rollen toe te voegen en campagnes beter te beheren. Genoeg reden dus om dit jaar wat meer tijd in het platform te investeren!
Influencer marketing
Influencer marketing is al ontzettend populair, en het zou dit jaar weleens de sprong van B2C naar B2B kunnen gaan maken. Dit hoef je niet per se in dezelfde vorm als B2C te verwachten, maar er is bijvoorbeeld al een groeiende inzet te zien van specialisten in marketing-uitingen. Zo worden kennis- of ervaringsdeskundigen ingezet om een dienst of product aan te bevelen. Dat gebeurt niet alleen in de vorm van directe product-promotie. Specialisten kunnen bijvoorbeeld ook worden in gezet in webinars.
Customer experience (CX)
Dit klinkt je misschien bekend in de oren, maar deze trend zal zich voortzetten in 2021. In een tijd waarin steeds meer zaken online plaatsvinden en de marketing verder automatiseert, is er vanuit de klant een groeiende behoefte aan persoonlijk contact en een betrouwbare band. Om eruit te springen zal je daar dus op moeten inspelen, zodat je klanten zich gezien en gehoord zullen voelen.
Bedrijven hebben meer oog voor engagement en willen een langdurige relatie met hun klanten aangaan.
Dit gebeurt door een groeiende focus op de customer experience, ofwel de klantbeleving. Bedrijven hebben meer oog voor engagement en willen een langdurige relatie met hun klanten aangaan. Op het juiste moment, via het door de ander gewenste kanaal met de juiste interactie en kennis, zodat je waarde toevoegt aan de ontvanger.
Implementatie van tools vereist aandacht voor de customer journey
Het integreren van allerlei nieuwe tools kan aantrekkelijk zijn, maar vereist wel de nodige aandacht voor de customer journey. Zomaar alles implementeren kan namelijk resulteren in een overload aan touchpoints. Klanten kunnen daardoor meerdere keren dezelfde informatie te zien krijgen, bijvoorbeeld via de mail en op LinkedIn. Dat zorgt voor irritaties, en heeft zo een averechts effect op de sales.
Hoe meer we weten over de klant en hun klantreis, hoe beter we daarop kunnen inspelen zodat we van waarde zijn voor onze klant. Kennis over de customer journey blijft dus relevant en wordt in 2021 misschien nog wel veel relevanter.
Lees ook:
→ Zo maak je de perfecte customer journey met behulp van HubSpot
→ Hoe marketing automation voordeel kan bieden aan B2B-bedrijven