De nadelen van Google Ads
In de vorige blog bespraken we de voordelen van adverteren via Google Ads. Maar naast de vele voordelen, kent het kanaal ook enkele nadelen. Deze zetten we voor u op een rij!
Dat Google Ads veel voordelen en mogelijk-heden biedt moge duidelijk zijn, maar toch zitten er enkele noemenswaardige nadelen verbonden aan dit advertentiekanaal:
- Lastig te begrijpen: Google Ads is geen eenvoudig systeem om te begrijpen en zeker voor iemand die geen ervaring heeft met adverteren, is het lastig om hier wegwijs in te worden en precies te begrijpen waar je op moet letten. Adverteren op Google Ads is over het algemeen vaak niet goedkoop. Het is dus van belang dat u weet wat u doet. U kunt ook overwegen om externe expertise in te schakelen.
- Beperkt targetten: Bij het adverteren op Google Ads kun je slechts je doelgroep targetten op plaats en tijd. Google weet niet wie de personen zijn die de advertentie te zien krijgen, alleen bij welke zoekwoorden de advertentie getoond wordt. Hierdoor kun je niet op demografische factoren segmenteren, wat bij andere adverentiekanalen wel mogelijk is.
- Hoge positie in zoekresultaten maar tijdelijk: Door te adverteren in Ads kan een hoge positie in de zoekresultaten behaald worden. Deze positie kan echter alleen worden behouden zolang er geadverteerd wordt. Stop je met adverteren? Dan ben je ook de hoge positie kwijt. Organisch hoog scoren is daarom waardevoller, omdat deze positie langer te behouden is. De behaalde posities met behulp van SEO zijn ook niet zo duur.
Organisch hoog scoren is daarom waardevoller, omdat deze positie langer te behouden is.
- De kosten kunnen oplopen: Google is wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine en dit maakt Google Ads dan ook een veelgebruikt advertentiemiddel. Dit leidt er echter toe dat, afhankelijk van de gekozen zoekwoorden, de kosten per klik voor sommige woorden relatief hoog kunnen zijn door de concurrentie van anderen op dat zoekwoord en het biedsysteem waarmee Google Ads werkt.
Lees ook:
→ De voordelen van het gebruik van Google Ads
Wilt u meer weten over adverteren op Google Ads? In onze whitepaper ‘LinkedIn Advertising vs. Google Ads’ gaan we in op het inzetten van Google en/of LinkedIn als advertentiekanaal, wat de voor- en nadelen van beide zijn en welke u het beste kunt kiezen voor uw organisatie.