5 must do’s voor het combineren van marketing en sales
Wanneer organisaties er over nadenken om marketing en sales samen te integreren komt het regelmatig voor dat er spanning ontstaat. Zorg ervoor dat je werknemers zich op een positieve manieren inzetten voor één gezamenlijk doel. Met de volgende must do’s zorg je ervoor dat deze spanningen verkleind worden, of zelfs helemaal verdwijnen.
1. Creëer een open cultuur
Een nauwe samenwerking en integratie van systemen zorgt ervoor dat de resultaten en performance van de afdelingen inzichtelijker worden voor de organisatie. Dit kan leiden tot angst bij medewerkers: zal ik afgerekend worden op mijn resultaten? Heeft dit effect op mijn groeimogelijkheden binnen de organisatie? Creëer een open cultuur waar medewerkers zich continu kunnen ontwikkelen, elkaar helpen en waar fouten maken een noodzakelijk onderdeel is van de reis naar succes.
2. Denk over de grenzen heen
Medewerkers nemen afscheid van hun vertrouwde comfortzone, stappen af van het hokjesdenken en evolueren naar ketendenken in het koopproces van de klant. Want een klantrelatie eindigt natuurlijk niet bij sales en marketing, ook servicemanagement, aftersales en cross selling spelen een rol. Zo toon je dat je je echt hebt verdiept in de klant en kunt je jouw klanten op deze manier optimaal faciliteren in hun hele koopproces.
3. Communicatie en training
Willen we beter samenwerken, dan is er natuurlijk technologie die ons ondersteunt. De belangrijkste speler blijft toch mens. Wanneer je een training organiseert om jouw medewerkers te trainen in de nieuwe software, leg dan de focus op de processen en het waarom achter deze processen. Vertel waarom je kiest voor deze manier van werken, verduidelijk welke voordelen er zijn voor de organisatie. Vertel je medewerkers wat hun rol wordt in het geheel en welk effect het heeft op het behalen van het doel als ze deze rol goed vervullen.
Lees meer:
Een betere samenwerking tussen marketing automation en sales
4. Sleutelrol voor IT
Uiteraard is er ook nog het technische aspect bij het integreren van deze afdelingen. Om dit 360 graden klantbeeld te realiseren, is het noodzakelijk dat systemen naadloos op elkaar worden aangesloten. Hierin is IT absoluut een sleutelspeler. Dit zorgt dat de klantinformatie in het centrale klantbeeld beschikbaar is om daarmee de diverse processen te ondersteunen. Wellicht is het in een eerste fase nog niet wenselijk of mogelijk om alles volledig te automatiseren, maar laat dit je niet weerhouden om toch te starten! De voordelen van een integratie, zelfs in een eerste fase, zijn namelijk te goed om zomaar te laten liggen.
5. Verantwoordelijkheid
Wanneer een organisatie het effect van een goede samenwerking tussen marketing en sales wil versterken, is het belangrijk om het doel van de verschillende stappen in het proces en de bijbehorende verantwoordelijkheid duidelijk te maken. Zo weten de betrokkenen wat er van hen wordt verwacht. Medewerkers willen het graag goed doen, dus help ze daarbij. Per slot van rekening werken alle afdelingen en medewerkers samen aan het belangrijkste gezamenlijke doel: de klant een betere klantervaring bezorgen waardoor hij of zij een loyale ambassadeur voor jouw merk wordt.
Wil je graag meer te weten komen over de manier hoe je sales en marketing beter kan combineren? Download dan ons whitepaper ‘Marketing automation: linking pin tussen online en CRM succes’ hier.