Marketing automation: het inzetten van een e-mail campagne
Het versturen van een e-mail campagne naar loyale en nieuwe klanten met behulp van marketing automation. Het is een effectieve methode om klanten te behouden en een nog betere reputatie op te bouwen.
Een marketing automation campagne kan ontzettend handig zijn wanneer u een organisatie opzet of een bestaande klantengroep benaderd. Deze dient dan wel zorgvuldig te worden opgezet. Dat geldt voor elk vakgebied.
Wat is een marketing automation campagne?
Een marketing automation campagne is een e-mail campagne die u de mogelijkheid bieden om geleidelijk verschillende berichten naar specifieke groepen te sturen. Dit doet u gebaseerd op acties die zij ondernomen hebben op uw website of op basis van hun geschiedenis bij u. U gebruikt namelijk de data en inzichten die u van uw klanten heeft. Daarom kunt u een e-mail zo aanpassen dat hij qua content en call to actions goed aansluit bij de behoeftes van de websitebezoeker.
Marketing automation zorgt ervoor dat de juiste (potentiële) klanten de meest geschikte content op de ideale tijd ontvangen. Op deze manier stijgt uw ROI en creëert u een hogere merkbekendheid.
Bij welke situaties is marketing automation inzetbaar?
Om zoveel mogelijk (potentiële) klanten te benaderen, moet u weten wanneer de juiste tijd is. Door op het juiste moment een e-mail te versturen, trekt u meer klanten en uiteindelijk meer sales. Er zijn een aantal situaties waarbij het verzenden van e-mails met behulp van marketing automation handig is. Zo kunt u de juiste mensen aantrekken mét de juiste content.
‘Welkom’ campagne
Een ‘welkom’ e-mail campagne wordt gebruikt voor nieuwe en potentiële klanten. Dit gebeurt met een gepersonaliseerd bericht op het moment dat ze zich hebben aangemeld voor uw mailinglijst. Het verwelkomen van nieuwe klanten is een verzekerde manier om hen te herinneren aan uw merk. U kunt gelijk uw aanbod en aanbiedingen onder de aandacht brengen. Zo blijven ze terug zullen komen en daarbij haalt u uw reputatie als organisatie omhoog.
Het versturen van een ‘welkom’ campagne kan automatisch gedaan worden wanneer een klant zich heeft ingeschreven. Als teken van waardering kunt u een verleidelijk aanbod geven. Zo kunt u nog meer potentiële klanten geïnteresseerd krijgen in wat u te bieden heeft.
‘Gratis trial’ campagne
Het gebruik van een ‘gratis trial’ e-mail campagne is sterk aanbevolen. Dit geldt vooral voor start-ups en bedrijven die meer informatie van hun potentiële klanten willen verkrijgen. Door het aanbieden van een gratis trial voor de service die u biedt, wordt uw merk verspreid. Ook groeit de interesse in wat u te bieden heeft. Voor zowel nieuwe als bestaande klanten is dit een geschikte methode.
‘Re-engagement’ campagne
Wanneer klanten stoppen met het bezoeken van uw website of geen aankopen meer doen, werkt een ‘re-engagement’-campagne. Op deze manier trekt u de aandacht van bestaande klanten. Implementeer een call to action voor klanten die aangepast wordt op basis van gegevens. Dat kan zijn op basis van eerdere aankopen of door getoonde interesse in een bepaald product of dienst. U kunt ook een persoonlijke aanbieding sturen naar loyale klanten die uw website al een tijdje niet hebben bezocht.
‘Lidmaatschap vernieuwing’ campagne
Dan nog de ‘lidmaatschap vernieuwing’ campagne. Deze wordt aangeraden wanneer u een lidmaatschap biedt dat maandelijks of jaarlijks vernieuwd moet worden. Het herinneren van abonnees aan de service is een manier om ze te behouden en geen omzet te verliezen. Denk hierbij aan de resterende tijd en potentiële kortingen.
Het aanbieden van een besparing met een ‘lidmaatschap vernieuwing’-campagne is in te zetten bij loyale klanten die langere tijd lid zijn. Maar u kunt ook abonnees eraan te herinneren dat ze vergeten zijn hun abonnement te verlengen.
‘Vergeten winkelmandjes’ campagne
Het versturen van een e-mailcampagne naar klanten die artikelen hebben toegevoegd aan hun mandje maar deze nog niet hebben afgerekend, is een goede reminder om extra sales te genereren en verkeer naar uw website te verhogen. Klanten herinneren aan hun niet afgeronde aankoop verhoogt de merkbekendheid. Ook moedig je ze aan om de volgende stap te nemen.
Wilt u weten hoe wij u kunnen ondersteunen bij de inzet van marketing automation als onderdeel van uw marketingstrategie? Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!