Instagram Shopping instellen? Dit zijn de 6 voorwaarden
Social media maken een deel uit van je online marketing strategie. Om via Instagram je producten te verkopen, zijn er een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen. Wij hebben een lijst samengesteld met alle dingen waarvan je zeker moet zijn dat ze in topconditie zijn. Op deze manier krijg je sneller goedkeuring voor Instagram Shopping. We helpen je graag!
Instagram is een populair platform voor mensen die op zoek naar inspiratie. Van kleding tot meubels en van gerechten tot schilderijen. Om het voor gebruikers makkelijker te maken om de producten die ze interessant vinden hun eigen te maken heeft Instagram een functie genaamd ‘Instagram Shopping’ geïntroduceerd. Hierdoor hoef je als gebruiker niet van de app af te gaan om een bestelling te plaatsen.
Lees meer:
Instagram product tagging: wij geven je 5 tips
Hoe dat er in de app uitziet? Bekijk de onderstaande afbeelding.
Bron: Balr
Om hier gebruik van te maken moet je aan het volgende zestal eisen voldoen:
1. Zorg voor een zakelijke Facebook-pagina
Om van je Instagram-profiel een zakelijk account te maken is het nodig om deze te kunnen koppelen aan jouw zakelijke Facebook-pagina. Zonder dit is het niet mogelijk om gebruik te maken van Instagram Shopping.
2. Een bedrijfsprofiel op Instagram
De tweede voorwaarde die nodig is voor het gebruik van Instagram Shopping is een bedrijfsprofiel op Instagram. Naast dat je dan jouw producten via deze weg kunt aanbieden, is het ook mogelijk om meer inzicht te krijgen in je Instagram–statistieken. Om een bedrijfsprofiel aan te maken ga je in de app naar ‘instellingen’. Vervolgens klik je onder ‘account’ op ‘overschakelen naar professioneel account’.
Naast dat je dan jouw producten via deze weg kunt aanbieden, is het ook mogelijk om meer inzicht te krijgen in je Instagram–statistieken
3. Een Facebook-productcatalogus
Nadat je jouw Instagram-bedrijfspagina hebt ingesteld, moet je op je Facebook-bedrijfspagina een productcatalogus samenstellen onder het tabblad ‘Shop’ van je Facebook-profiel. Volgens Instagram kan je productcatalogus worden gemaakt en beheerd op Catalog Manager, Business Manager op Facebook, via Shopify– of BigCommerce-platforms.
4. Een privacy statement
De website waar je naar linkt vanaf jouw Instagram-profiel dient een privacy statement te bevatten. Als je er nog geen hebt, zorg er dan voor dat je de tijd neemt om er door een professional één op maat te laten maken.
5. Duidelijke algemene voorwaarden
Net zoals bij een privacybeleid, heb je ook duidelijke algemene voorwaarden op je website nodig. Op deze manier krijg je goedkeuring voor functies bij Instagram Shopping.
6. Fysieke producten verkopen
Om de Instagram-winkelfuncties te gebruiken, moet je fysieke producten hebben om te verkopen. Helaas kun je in dit stadium een product op Instagram niet taggen – tenzij het een fysiek item is – zoals een jas, handtas of een paar schoenen.
Dus daar heb je het! Een duidelijke checklist voor wat je moet doen om jezelf op weg te helpen met Instagram Shopping. Heb je naar aanleiding van dit artikel toch nog vragen, neem dan contact op met ons en wij helpen je graag verder!