6 tips om hoog in Google te komen. Check hier je score.
Om als bedrijf vindbaar te zijn, wil je in de zoekmachine van Google de hoogste positie behalen. Dit doe je door middel van SEO en content creatie. Maar hoe weet je welke positie je bemachtigd hebt? Hiervoor maak je gebruik van analyse tools, waarmee je kunt inzien hoe goed jouw pagina’s scoren in de zoekmachine. In dit blog leggen we je er alles over uit en geven we je 6 tips om hoog in Google te scoren.
Hoe hoog sta ik in Google?
Je positie in de zoekmachine hoef je niet handmatig uit te zoeken. Er zijn verschillende tools op de markt om je hierbij te ondersteunen. De meeste tools bieden zowel gratis functies, als betaalde add-ons. Een vijftal van de populairste tools om je positie in Google te tracken zijn:
- Ahrefs
- Google Search Console
- SEMRush
- Moz (Pro)
- Woorank
In de tools kun je voor elk zoekwoord waar je pagina’s en blogs voor geoptimaliseerd zijn, checken wat de positie daarvan is en hoeveel verkeer de pagina trekt. Bij de meeste tools vul je de URL van jouw website in met het zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Je ziet daarbij de historische verschillen in een overzichtelijke tijdlijn.
Sta je binnen de top 10? Dat betekent dat je op de eerste pagina van Google staat. Als je daar net buiten staat, dat wil zeggen positie 11-20, dan heb je een grote kans dat een kleine verbetering je al naar de eerste pagina brengt. Denk aan een actueel zoekwoord of de juiste headers.
Hoe kom ik hoger in Google?
Je positie in Google verbeteren verschilt per pagina. We geven je 6 tips om je content te optimaliseren voor een hogere positie in Google.
Tip 1: On-page SEO
Soms is het heel gemakkelijk om je pagina’s te verbeteren. Kijk bijvoorbeeld naar de juiste title (h1), headers (h2, h3) en of de pagina is geoptimaliseerd voor één zoekwoord (waar ook nog eens zoekvolume op zit).
Tip 2: Interne linking
Wanneer je de content op je website aan elkaar linkt, geef je linkjuice mee. Hierdoor begrijpt Google de structuur en de samenhang van je website beter, waardoor je positie in de zoekmachine verbetert. Een manier om dit te doen is door je blogs te koppelen aan pillar pages.
Tip 3: Oude blogs herschrijven en opschonen
Je hoeft niet altijd nieuwe content creëren om hoog in de zoekmachine te scoren. Oudere blogs vragen soms namelijk meer aandacht dan actuele content. Het kan zijn dat er geen zoekvolume meer op het gebruikte zoekwoord zit, of dat de informatie op de pagina verouderd is. Met de inzichten die je nu hebt, kun je de inhoud verbeteren en optimaliseren voor een nieuw zoekwoord. Hiervoor voer je een zoekwoorden onderzoek uit. Tijdens de zoekwoorden analyse.
Daarnaast ziet Google dat je continue aan je website werkt. Dit draagt bij aan je positie in Google, omdat je laat zien dat je actueel blijft.
Tip 4: off-page optimalisatie backlink profiel
Het algoritme van Google houdt rekening met je backlink profiel en je domain authority. Deze twee hangen met elkaar samen. Hoe kwalitatiever je linkprofiel, hoe hoger je domein authority en hoe gemakkelijker je hoger in Google scoort. Het backlink profiel verbeter je door middel van kwalitatieve linkbuilding.
Tip 5: Featured snippet
Heb je content die je gemakkelijk kunt herschrijven naar een lijst? Denk aan de blogs waar je tips geeft of de best practices beschrijft. Deze kun je herschrijven tot een ‘top 10’ of ‘5 tips’. Hiermee optimaliseer je de content voor de featured snippet. Dit is de nul-positie helemaal bovenaan in Google, waarin de zoekmachine een lijst, tekst of afbeelding van je content weergeeft.
Tip 6: Unieke content
Google raakt in de war van dublicate content. Heb je een artikel op LinkedIn gedeeld en wil je deze als blog op de website? Herschrijf deze dan als unieke content. Het is altijd goed om bij de concurrenten te kijken waar zij over schrijven, maar kopieer deze content nooit voor op je eigen website.
Zorg ook voor genoeg content op je pagina’s. Daarbij wordt lange content voor blogs steeds populairder. Denk aan 1000 tot 2000 woorden per blog. Zorg er wel voor dat je afwisselt visuals. Ook hiermee scoor je hoger in Google. Visuals zijn bijvoorbeeld afbeeldingen, mock-up van software, infographics en video’s.
Weten waar jouw verbeterpunten liggen?
Om eenvoudig hoog in Google te scoren, maak je gebruik van deze 6 pijlers. Er zijn ook meer technische aspecten die je uit kunt voeren. Zoals je website laadsnelheid. Zodra je aan de slag gaat met al deze onderdelen, maak je eerst een analyse over waar de verbeterpunten van je website en content liggen. Daarna breng je prioriteiten aan en stel je een content verbeterplan op.
Om je verbeterpunten in kaart te brengen, kun je de gratis website grader invullen. Je krijgt binnen één minuut resultaat op gebied van onder andere de laadsnelheid en je SEO score.