Hoe werkt Marketing as a Service precies?

Hoe werkt Marketing as a Service precies?

Het afgelopen decennium heeft Software as a Service (SaaS) de manier veranderd waarop bedrijven software kopen en gebruiken. Veel functies in grote ondernemingen zijn uitbesteed via het “as-a-Service” -model om schaalbaarheid, expertise en prestaties te bieden – maar de meeste marketingteams zijn nog steeds onderbezet en overbelast.

Is het voor marketing ook mogelijk om uitbesteed te worden via het ‘as-a-Service’-model? In dit blog leggen we uit hoe marketing as a service zorgt voor jouw huidige, beperkte marketingcapaciteit, door een extern team delen van je marketing te laten uitvoeren.

Marketing as a Service: creëer de juiste mix

Overweeg Marketing as a Service als het model waarmee je de mogelijkheid aanbiedt om alleen de echte kernrollen van jouw team in te huren. Om vervolgens de functies voor het ontwerpen, bouwen en optimaliseren van jouw marketinginfrastructuur en campagnes uit te besteden. Omdat marketingteams overwerkt en onderbezet zijn, creëren marketingmanagers scenario’s waarin ze marketingcomponenten op aanvraag “samenstellen”. Snel, efficiënt en ontworpen om nieuwe klantervaringen effectief te leveren.

Betekent dit dat alle marketing of de hele marketingfunctie as a Service extern ingehuurd moet worden? Nee, verre van dat. De operationele ruggengraat van effectieve marketing zal echter steeds meer de richting van Marketing as a Service op gaan. Laten we eens kijken naar de volgende uitdagingen waar veel, zo niet de meeste, marketingmanagers vandaag voor staan:

  • Hoe kun je jouw bedrijf zinvolle, steeds meer real-time gegevens en inzichten bieden?
  • Hoe kun je de customer journey ontwikkelen en memorabele klantinteracties creëert?
  • Hoe stem je verkoop- en marketingtactieken (CRM, sales en marketing automation) nauw op elkaar af?
  • Hoe maak je herhaaldelijk boeiende content op een snelle en kosteneffectieve manier?
  • Hoe kun je jouw prospecten en klanten via sociale kanalen aanspreken en er op communiceren?

→ Lees ook: De voordelen van Marketing as a Solution voor zowel het MKB als grote organisaties

Kerntaken versus niet-kerntaken

De antwoorden op deze vragen hoeven niet noodzakelijkerwijs door interne partijen voorgeschoteld te worden. Natuurlijk is elk bedrijf anders, maar toonaangevende marketeers zullen de ‘kerntaken’ tegenover de ‘niet-kerntaken’ binnen hun marketingfuncties uiteen moeten zetten. Wanneer hier onderscheid tussen is gemaakt is het duidelijk voor de organisatie welke ‘niet-kerntaken’ kunnen worden aangeboden in de vorm van een Marketing as a Service-oplossing. Hierdoor kan het huidige team de volledige focus leggen op de kerntaken van de marketing binnen hun bedrijf. Met de aanvulling van een Marketing as a Service-dienst vergroot je de capaciteit en de prestaties van je marketingactiviteiten.

Verbeter de prestaties met meer capaciteit

Marketing as a Service zal, indien ingezet in een strategische context, de prestaties, schaalbaarheid en flexibiliteit blijven verbeteren, waardoor de marketingverantwoordelijke en hun bedrijven de nodige kansen creëren om concurrentievoordeel te ontwikkelen. Zorg er in ieder geval wel voor dat jouw bedrijf de controle heeft over de belangrijkste onderdelen van jouw marketing. Door dit in je achterhoofd te houden en te profiteren van de voordelen van Marketing as a Service zorg je ervoor dat je marketingteam sterker staat. Met de toevoeging van een extern team van experts kun je nu namelijk sneller reageren en profiteren op kansen in de markt.

Maas en Fueld

Bij Fueld onderscheiden we ons door ons Marketing as a Solution concept. Dit is een vorm van marketing as a service: het uitbesteden van je online marketing diensten. Hierbij bieden we jou 10 online marketingonderdelen om een gedeelte of het geheel van je marketingactiviteiten voor je in te richten. Je hebt altijd experts van de juiste onderwerpen in huis. We maken eerst een scan van jouw huidige status. Hier valt onder:

  • Score van je website
  • SEO score / zoekwoordenonderzoek
  • Je Google advertenties

Daarna geven we je een adviesrapport waarin we je de onderdelen geven waar we graag met je aan de slag gaan om je website en online marketing te verbeteren.

Maar wist je dat je zelf al een scan kan doen? Krijg gratis zicht op je website score en waar de verbeterpunten liggen om gericht mee aan de slag te gaan!

Door de verschillende onderdelen, kan je kiezen voor het afnemen van de verschillende diensten. Je betaalt daardoor alleen voor die onderdelen waar jouw bedrijf ook écht van gaat groeien! Deze onderdelen zijn:

  • Website optimalisatie
  • Marketing automation
  • Websitebezoekers herkennen (IP-tracking)
  • SEO (zoekmachine optimalisatie)
  • SEA (zoekmachine advertentie)
  • Telemarketing
  • CRO (conversion rate optimisation)
  • Contentcreatie
  • Social media
  • Rapportage

 

Ben jij overtuigd van de voordelen van Marketing as a Solution? Bekijk dan de Marketing as a Solution-pagina, download de gratis whitepaper of neem contact met ons op!