Hoe werkt het See, Think, Do, Care-model?
Met behulp van het See, Think, Do, Care-model (STDC-model) kun je de fasen van jouw customer journey analyseren. Daarnaast kun je met dit model beter inspelen op de wensen van jouw (potentiële) klanten. In deze blog lees je waarom het model voor jouw organisatie van belang kan zijn.
Waarvoor staat de fase think in het see, think do, care model
Het model bestaat uit 4 fases: See, Think, Do en Care. Hieronder leggen we voor elke fase de betekenis uit.
See: in de eerste fase van het See, Think, Do, Care-model zijn consumenten geïnteresseerd in een bepaald product of dienst, maar hebben nog geen koopintentie. Het is in deze fase van belang dat je zichtbaar bent voor jouw potentiële klant. Zorg ervoor dat je je richt op de merkbekendheid. Je kunt je marketingkanalen inrichten voor consumenten die geïnteresseerd zijn in een bepaald product of dienst. Zorg met je content dat de consument aangesproken wordt. Dat kun je doen door het schrijven van blogs en nieuwsbrieven. Daarnaast kun je adverteren om zichtbaarheid te creëren van je merk.
Think: in deze fase gaat de consument gerichter zoeken naar het product of de dienst. De consument is in overweging en vergelijkt jouw product of dienst met de concurrentie. Zorg in deze fase ervoor dat je goed vindbaar bent en dat je de juiste informatie aanbiedt, wat aansluit op waar de consument naar zoekt. Onderzoek daarnaast hoe de consument zoekt en hoe de interactie ontstaat met je website. Daar kun je weer op inspelen met je advertenties.
Zorg in deze fase ervoor dat je goed vindbaar bent en dat je de juiste informatie aanbiedt, wat aansluit op waar de consument naar zoekt.
Do: de potentiële klant wordt jouw klant. In deze fase richt je je op de aankoop van de klant. Om ervoor te zorgen dat de consument een aankoop bij je gaat doen, kun je je content daarop richten. Daarbij kun je gebruik maken van social advertising en Google Ads. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een advertentie waarbij een product uitgelicht wordt met een call to action naar het product om het gelijk te kopen. Denk dus aan het gebruik van social advertising.
Care: in de laatste fase van het model zorg je ervoor dat jouw klanten loyaal aan je blijven. In deze fase behoud je je klanten en kun je de klantwaarde van jouw organisatie vergroten. De klant heeft in de vorige fase een aankoop bij je afgelegd, maar in deze fase moet je ervoor zorgen dat de klant tevreden blijft. Je kunt de klant bijvoorbeeld een e-mail sturen voor een review, remarketing doen op social media of aan e-mailmarketing doen om ervoor te zorgen dat de klant een herhaalaankoop bij je doet.
Het doel van het model
Met het See, Think, Do, Care-model speel je beter in op de behoefte van de klant. Als je de fases van het model in kaart hebt gebracht, kun je daarop jouw marketingcampagnes inrichten. Dat kan ervoor zorgen dat de klant sneller een aankoop bij jouw organisatie doet.
Wil je graag de stappen van jouw customer journey analyseren met behulp van het STDC-model, maar weet je niet hoe? Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan en dan gaan we samen aan de slag!