Google algoritme: belangrijke updates en SEO waardige content
Een belangrijk onderdeel van marketingactiviteiten is contentcreatie. SEO specialisten en copywriters verhouden zich daarbij tot het Google algoritme. Dit algoritme bepaalt aan de hand van honderden pijlers hoe hoog jouw content in de top 10 SERP verschijnt.
De meest bekende zijn SEO optimalisatie, kwaliteit en kwantiteit van externe links, relevante interne links en zoekintentie. Google updatet het algoritme continue om de zoekintentie tegemoet te komen. Daar wil jij als online marketeer natuurlijk op inspelen. In dit blog bespreken we daarom Google algoritme updates die het verschil gaan maken voor jouw SEO inzet.
Eerst bespreken we 3 reeds uitgevoerde updates. Daarna spieken we naar waar je voor de toekomstige updates rekening mee moet houden en hoe je hier waardige SEO content voor schrijft. Zo blijf ook jij altijd hoog ranken!
Product Review Update
In december van 2021 voerde Google de product review update toe, die de release van de April functie van hetzelfde jaar aanvult. Initieel is deze update een guideline voor SEO specialisten en content creators om product reviews van hoge kwaliteit te schrijven:
- Expertise en kennis over het de producten onder review
- Inzichtelijke analyses en origineel onderzoek
- Contentcreatie over de voor- en nadelen van producten
- Key factoren benoemen die van belang zijn voor het besluit tot aankoop van het product
De december update voegt daar de volgende regels richtlijnen aan toe:
- Laat bewijsvoering zien van persoonlijke ervaringen met het product
- Voeg links toe naar meerdere verkopers, zodat websitebezoekers kunnen kiezen bij welke aanbieder ze het product afnemen.
Deze richtlijnen zijn niet gepubliceerd in de december update, maar dienen volgens Google als leidraad voor de toekomst. Voldoet jouw review pagina niet aan deze twee punten? Dat zul je (nog) geen ranking loss ervaren. Toch blijft Google’s boodschap duidelijk: schrijf voor de lezer, revenue is een bijkomende vervolgactie.
Core update
Eind 2021 kwam Google met een core algoritme update. Dit heeft verschillende gevolgen voor uw ranking. Er zijn marketers die de update ‘hard en fast’ noemen, zoals op Search Engine Land. Aan de andere kant zijn er stemmen die zeggen dat de update weinig lijkt te veranderen in de ranking van jouw website, blogs en pagina’s.
Toch is er een klein aspect waar je rekening mee moet houden. Waar in het verleden de search index voor een aantal maanden vaststond, is de search ranking van vandaag dynamischer en reageert het adequaat op links en content. De veranderingen die je ervaart, zijn niet meer dan de gebruikelijke dagelijkse fluctuaties.
Deze update geeft in ieder geval aan dat er een groeiende angst is dat Google minder content indexeert en langer over de indexering van nieuwe content doet. Als gevolg hiervan kun je zelf de content aanbieden bij Google, in plaats van afwachten tot Google jouw pages crawlt.
Spam update
Begin November 2021 voerde het Google algoritme een spam update uit. Deze houdt in dat het websites target die de opgestelde guidelines van Google overtreden. Of het gaat om content, links of andere vormen van spam blijft gissen, want daar laat het bedrijf zich niet over uit. Houd er dus rekening mee dat je aan alle algemene guidelines van de het Google algoritme voldoet, voordat je nieuwe content publiceert.
Content is key
Naast de reeds gepubliceerde Google algoritme updates, is het verstandig om rekening te houden met toekomstige updates. Daarbij is contentcreatie een belangrijke succesfactor. En om specifiek te zijn: de talk in de wandelgangen van de SEO experts gaat met name over gepersonaliseerde content.
Google herkent namelijk de meest relevante en betrouwbare informatie. De ranking van jouw website hangt dus af van content met een hoge kwaliteit. Dit betekent dat het moeilijker wordt om een hoge positie te verkrijgen in de Google SERP.
Hoe schrijf je SEO content voor 2022
Maar wat verstaat Google onder ‘hoge kwaliteit’? Hoe schrijf je dan kwalitatieve content? Dat bespreken we voor je aan de hand van 5 eenvoudige tips!
1. Analyseer het probleem
Schrijf voor jezelf op welke problemen van de doelgroep jouw content aanpakt. Een hoge ranking aan de hand van een veel gezocht keyword is onvoldoende wanneer de lezer de zoekintentie niet terugvindt op jouw website. Je wilt natuurlijk niet de bezoeker weg klikt en naar de concurrent gaat opzoek naar antwoorden.
De lezer is bijvoorbeeld opzoek naar antwoorden, inspiratie, motivatie en ideeën. Zorg dat jouw content hierop aansluit. Dan blijven de lezers langer op jouw website. Voeg daarom praktische kennis toe en ga in op de uitdaging waar jouw doelgroep mee zit.
Met waardevolle content draag je bovendien bij aan professionaliteit en loyale klanten.
2. Focus op de titel
De titel is het eerste dat jouw lezers zien wanneer Google jouw zoekresultaat showt. De meeste kliks worden door deze titel getriggerd: mensen zien een interessante kop.
Spendeer minstens 40% van de schrijftijd aan de beste titel. Experimenteer en schrijf meerdere koppen op. Dit geeft relevante websitebezoekers en een kans om interessante en waardevolle content te delen met jouw doelgroep. Zorg dus wel dat de titel overeenkomt met de inhoud van de content.
3. Gebruik belangrijke zoekwoorden
Contentcreatie is gebaseerd op zoekwoorden analyse. Om hoog te ranken in Google, focus je op één zoekwoord per pagina of blog. Zorg er wel voor dat je synoniemen en termen gebruikt die gerelateerd zijn aan het onderwerp, zodat jouw pagina scoort op meerder zoekwoorden.
Dit is een moeilijke opdracht, omdat ook de concurrentie wil scoren op de beste zoekwoorden. Zet daarom een tooling in als Yoast plug-in of Ahrefs, waarin je statistisch zoekwoordenonderzoek kunt doen. Voor 2022 ligt de focus met name op zoekintentie; houd daar, naast het zoekvolume, dus rekening mee!
Tip: spiek af en toe bij de buren. Op welke zoekwoorden rankt jouw concurrentie? Hoe schrijven zij? Gebruik deze insights voor jouw eigen contentcreatie.
4. Voeg interne links toe
Op SEO gebied zijn interne links belangrijk om Google te laten weten hoe jouw websitestructuur in elkaar steekt. Voor elke relevante interne link, gaat er zogeheten link juice (waarde) door naar de website achter de anker tekst.
Het Google algoritme rankt jouw content hoger, omdat de interne links ook meer waarde meegeeft aan de lezer: een kans om meer informatie over het hoofdonderwerp te lezen.
5. Werk aan on page SEO
Onder on page SEO valt title tag, meta description en allt text, headings, URL structuur en het belang van een laadsnelheid van de pagina. Al deze aspecten gecombineerd dragen bij een hogere Google ranking.
De title tag en meta description worden getoond in de Google SERP. Zorg dus altijd dat deze titel en korte beschrijving gerelateerd zijn aan de content en de bezoeker aansporen om door te klikken naar jouw website. Daarbij wil je ook het zoekwoord in de teksten verwerken voor een hogere ranking.
Headings en URL structuur zorgen ervoor dat het algoritme van Google begrijpt hoe jouw pagina is opgebouwd en waar de tekst over gaat. Zo crawlt Google makkelijker over jouw content en weet de inhoud te vertalen naar relevantie. Zorg er dus ook hier voor dat je het focus zoekwoord erin verwerkt.
De allt text is een alternatieve tekst voor visuals. Als de pagina de visuals niet laat zien, dan komt de allt tekst in beeld. Zorg ervoor dat de beschrijving duidelijk weergeeft wat de visual weergeeft. Denk eraan om ook het zoekwoord in de allt tekst te verwerken; dit draagt eraan bij dat Google beter begrijpt waar jouw pagina over gaat.
De laadsnelheid spreekt voor zich. Hoe sneller de pagina laadt, des te minder neiging heeft de bezoeker om weg te klikken opzoek naar jouw concurrent. De laadsnelheid van jouw pagina verbeter je onder andere door bestanden op de pagina te verkleinen of combineren en visuals/afbeeldingen te comprimeren.
Voldoe in 2022 aan Google updates met contentcreatie van Fueld
Google algoritme updates: het is nogal veel informatie om rekening mee te houden. Heb je niet voldoende tijd om jouw content te optimaliseren? Denk er dan aan om een copywriter in te huren die rekening houdt met alle Google algoritme richtlijnen.
Wil je sparren over contentcreatie gebaseerd op het Google algoritme en voortdurende updates? Fueld is expert op contentgebied. Naast copywriters beschikken wij over het MaaS-concept: een geheel marketingteam, waardoor jouw content wordt afgestemd op de lopende campagnes. Bijvoorbeeld LinkedIn advertenties.
Benieuwd naar jouw SEO score voor het Google algoritme? Vul gratis de website grader in en ontdek de verbeterpunten!