Facebook advertenties: promoten of adverteren?
Facebook biedt je verschillende mogelijkheden op het gebied van adverteren. Je kunt namelijk een Facebookbericht promoten of adverteren, maar wat is het verschil tussen promoten en Facebook advertenties? Ontdek het in deze blog.
Voordat je op Facebook wil adverteren moet je kijken waar je moet beginnen en of jouw doelgroep bij jouw advertentie aansluit. Een bericht op Facebook promoten gaat veel gemakkelijker dan als je een advertentie op Facebook plaatst. Daarentegen heeft adverteren een beter bereik bij jouw doelgroep dan als je een bericht promoot.
Facebookbericht promoten
Een Facebookbericht promoten kan op Facebook heel gemakkelijk, daarom kiezen de meeste bedrijven om een bericht te promoten. Als je een bericht op Facebook hebt geplaatst, hoef je alleen op de knop bericht promoten te klikken. Daarnaast vul je nog wat gegevens in over de budgetopties en je hebt het bericht gepromoot. Vanaf 2 euro per dag kun je jouw bericht op Facebook promoten. Facebook geeft ook aan hoe je nog beter kan scoren met je berichten.
Lees ook:
→ 5 tips voor Facebook marketing die je moet kennen
Plus en minpunten van promoten
Er zijn een aantal redenen waarom je het beste een bericht op Facebook kan promoten. De redenen kunnen zijn:
- je wil je huidige volgers meer van jouw bedrijf laten zien,
- je wil het promoten uitproberen voordat je gaat adverteren,
- je wil het bereik van je bericht nog groter maken.
Er zijn ook minpunten als je een bericht wil promoten, namelijk:
- nadat je een bericht gepromoot hebt kun je jouw bericht niet meer aanpassen,
- het is niet mogelijk om aan te geven waarvoor je een bericht promoot,
- je kunt niet veel doelgroepen selecteren.
Advertentiecampagne maken
Het maken van een advertentiecampagne op Facebook kost veel meer moeite dan wanneer je een Facebookbericht promoot. Een advertentiecampagneis daarentegen wel geschikter als je meer bereik van je bericht wil hebben. Bij een advertentiecampagne, zijn de resultaten overzichtelijker en worden ze weergegeven op campagne-, advertentieset- en advertentieniveau. Je moet kijken wat je wil bereiken met jouw bericht. Wil je meer bereik hebben op je online platformen? Wil je meer merkbekendheid of wil je jouw doelgroep bereiken? Zoek dat uit!
Doelgroep bereiken
Bij een advertentie op Facebook kun je zelf aangegeven wie jouw doelgroep is. Je kan je doelgroep op verschillende aspecten segmenteren. Om een hoger bereik bij jouw doelgroep te krijgen, moet je jouw doelgroep zo specifiek mogelijk in Facebook weergeven. Om ervoor te zorgen dat jouw bericht beter gelezen wordt, is het goed dat je er een bijpassende afbeelding bij je bericht hebt. Dat zorgt voor meer aandacht voor jouw advertentie. Zorg er daarbij wel voor dat je de juiste afmetingen gebruikt!
De afmetingen voor de verschillende advertenties zijn:
- Photo Ads: 1200 x 1200 pixels
- Video Ads: 1200 x 675 pixels (bestand minder dan 1 gigabyte)
- Page Like Ads: 1200 x 444 pixels
- Link Ads: 1200 x 628 pixels
- Carousel Ads: 600 x 600 pixels (minimum), 1080 x 1080 pixels (aanbevolen)
- Event Ads: 1200 x 444 pixels
- Desktop App Ads: 1200 x 628 pixels
- Mobile App Ads: 1200 x 628 pixels
- Offer Ads: 1200 x 628 pixels
Budget bepalen
Als je wilt adverteren via Facebook is het handig als je van tevoren een budget bedenkt voor de advertentie. Als je kiest voor een looptijdbudget in Facebook zie je ongeveer hoeveel je gaat uitgeven en hoe lang de advertentie zal lopen. Als je advertentie niet goed loopt, kun je dat zien in de relevantiescore. Als dit het geval is, kun je jouw advertentie nog wijzigen. Je kunt bijvoorbeeld de tekst, doelgroep of afbeelding dan nog aanpassen om ervoor te zorgen dat je advertentie een hoger bereik krijgt.
Wil je meer betrokkenheid voor een al geplaatst bericht? Dan kun je gaan voor het promoten van dat bericht. Heb je andere doelen, zoals het verkopen van producten of het genereren van inschrijvingen op een nieuwsbrief? Ga dan voor het maken van een advertentiecampagne gericht op dat doel.
Ben jij benieuwd naar hoe jij het beste Facebook advertenties kunt inzetten om jou doelgroep te bereiken? Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan!