Facebook advertentie: wat zijn de regels?

Facebook advertentie: wat zijn de regels?

Facebook is een van de grootste social mediakanalen die ingezet wordt door bedrijven voor marketingdoeleinden. Het werft veel tijd voor bedrijven om op Facebook een groot organisch bereik te verkrijgen. Vandaar dat de inzet van Facebook advertenties een goede vervanging is om snel en effectief je doelgroep te bereiken. Facebook zet natuurlijk niet zomaar iedere advertentie online, er zijn een hoop Facebook advertentie regels waar gebruikers zich aan moeten houden. Dit betekent dan ook dat er een keuring plaatsvindt voordat je advertentie online komt.   

Het kan zo zijn dat je denkt dat je je goed aan de regels houdt, maar toch wordt afgekeurd. Daarom zetten we de regels nog eens voor je op een rij.  

Waar kijkt Facebook naar? 

Het is niet altijd even duidelijk wanneer iets wel of niet wordt goedgekeurd. In het verleden is er wel eens onduidelijkheid geweest over bepaalde Facebook advertentie regels. Zo werd het begrip ‘pikante foto’s’ door Facebook breed opgevat. Want afbeeldingen van bijvoorbeeld biceps zouden hier ook onder vallen. Maar hoe ziet het proces van Facebook eruit?   

De door jou gemaakte advertentie gaat door een controleprocedure. Bij de controleprocedure kijken ze naar de advertentie en of deze voldoet aan de regels ofwel het advertentiebeleid. Tijdens de procedure wordt er gekeken naar:  

  • Tekst en afbeelding 
  • Je gebruikte instellingen zoals de doelgroep, de positionering en de landingspagina achter de advertentie

Enkele regels die je niet mag overschrijden zijn:  

  • De advertentie mag geen illegale producten of activiteiten promoten 
  • De advertentie mag niet discriminerend zijn of oproepen tot geweld 
  • De advertentie mag geen tabaksproducten promoten 
  • De advertentie mag geen inhoud bevatten die alleen geschikt is voor volwassen (dat wil zeggen seksueel getint zijn) 
  • De advertentie mag gebruikers niet doorverwijzen naar een niet-werkende landingspagina 
  • De advertentie mag geen grof taalgebruik bevatten

De pagina moet optimaal functioneren en de inhoud moet overeenkomen met wat er in de advertentie staat.  

Het beoordelingsproces van een Facebook advertentie 

Het is handig om te weten wat de Facebook advertentie regels zijn. Je weet dan waar Facebook naar kijkt bij het goedkeuren van de advertenties. Tijdens het beoordelingsproces van de advertentie wordt er gekeken naar de volgende drie aspecten: tekst, afbeelding of video en de landingspagina. Daarnaast wordt er gecontroleerd of de targeting matcht met je advertentie.   

Facebook probeert het proces met een geautomatiseerde algoritme zo snel mogelijk uit te voeren, het liefste binnen 24 uur. Wanneer de advertentie is goedgekeurd wordt deze vertoond en wanneer deze is afgekeurd door de algoritme krijg je hier een notificatie van.  Je kan dan een aanvraag indienen om de advertentie te laten beoordelen door het team van beoordelaars van Facebook. 

Facebook advertentie regels 

Facebook wil voor gebruikers een veilige en positieve ervaring creëren. Dit doen ze door advertenties te beoordelen op basis van de gestelde Facebook advertentie regels. Het advertentiebeleid houdt in dat schadelijke, ongepaste en andere inbreuk makende inhoud wordt verboden. Door het afkeuren van een advertentie neemt Facebook haar gebruikers in bescherming tegen advertenties met verkeerde content. Denk hierbij aan advertenties met een intimiderende boodschap. Zoals gezegd geeft Facebook een melding wanneer de advertentie is afgekeurd.   

De drie meest voorkomende thema’s die aanbod komen zijn: 

  • Persoonlijke eigenschappen 
  • Seksueel getinte inhoud 
  • Merken van Facebook

Verder is Facebook naast het beschermen van de gebruiker, ook beschermend naar het eigen merk toe. Dus schrijf Facebook telkens met hetzelfde lettertype, een hoofdletter en in enkelvoud. Hieronder geven we 5 voorbeelden uit het advertentiebeleid: 

Tekst

Wanneer een advertentie gebruikers persoonlijk aanspreekt, kan het door Facebook als ongepast worden gezien. Dit leidt dan tot een afkeuring. Het draait er dus om, hoe je bepaalde onderwerpen verwoord. Facebook geeft je hierbij richtlijnen en voorbeelden van de manier van verwoording. Zo wordt bijvoorbeeld ‘Hulp bij een verslaving’ goedgekeurd en ‘Last van een verslaving? Krijg nu hulp!’ afgekeurd.  

Ook mag je geen namen in je advertentie benoemen, maar het woord ‘naam’ is wel toegestaan. Eveneens mogen er geen exacte leeftijden benoemd worden. Zo wordt ‘diensten voor mensen tussen de 65 en 75’ wel goed gekeurd, maar ‘diensten voor senioren’ niet. 

De inhoud van de advertentie is seksueel getint 

Facebook hecht waarde aan wat de jongere gebruikers te zien krijgen op het platform. Daarom is het niet toegestaan om advertenties live te zetten die seksueel getinte inhoud bevatten. Dit zijn bijvoorbeeld beelden die naakt bevatten, waar seksuele houdingen vertoond worden of beelden die seksueel uitdagend zijn. Let hierbij op! Ook artistiek naakt is niet toegestaan. Facebook heeft strikte richtlijnen voor deze regel, zo is een diep decolleté niet toegestaan, net als het inzoomen op borsten, billen en buikspieren. 

Afbeelding 

Ook heeft Facebook advertentie regels voor afbeeldingen en video’s. Zo mag je niet te veel tekst gebruiken in je afbeeldingen. Tot zo’n 20% tekst zijn de advertenties met afbeelding die het beste scoren. Bestaat de advertentie afbeelding toch uit meer tekst dan bestaat de kans dat de advertentie minder vertoond wordt. Dit doet Facebook om de advertenties die niet volgens de richtlijnen zijn gemaakt te ‘bestraffen’.  

Landingspagina 

Het is van belang dat je beschikt over een werkende landingspagina. Zo kan je advertentie afgekeurd worden op Facebook wanneer je een nieuw product wilt promoten, maar je landingspagina nog niet volledig af is. Verder moet de inhoud van de pagina overeenkomen met de advertentietekst en afbeelding.

Afgewezen advertentie op Facebook 

Zoals eerder vermeld ontstaat een afgewezen advertentie als het niet voldoet aan de regelgeving. Wanneer je advertentie wordt afgewezen, hoef je deze niet opnieuw aan te maken. Pas de advertentie aan en Facebook ziet het als een nieuwe advertentie, die opnieuw door de beoordeling loopt. Facebook geeft je hierbij stappen voor bewerkingen. Ben je het niet met het besluit eens? Dan kun je altijd een beoordeling van het besluit aanvragen via je accountkwaliteit. 

Fuel jouw Facebook advertenties 

Het zijn veel regels waar je je aan moet houden. Maar ze zijn niet voor niets opgesteld en Facebook geeft je genoeg richtlijnen om creatieve inhoud mee te maken.

Wil jij weten hoe je voldoet aan alle Facebook advertentie regels? En hoe je Facebook advertentie optimaal kunt inzetten om je doelgroep beter te bereiken? Of zet je Facebook al in, maar heb je hulp nodig? Wij staan voor je klaar! Vraag een adviesgesprek aan zodat we samen jouw doelgroep kunnen bereiken op Facebook!