Dit zijn dé social media trends van 2021
Dit zijn dé social media trends van 2021!
De pandemie heeft een enorme boost aan social media gegeven. Meer mensen en daarmee bijkomende doelgroepen bevinden zich online om via nieuwe en bestaande sociale media platformen te verbinden, scrollen, werken en shoppen. Er worden continu handige marketing tools op online media doorgevoerd. De focus ligt op relevante en waardevolle content. Maar hoe speel je als bedrijf in op deze dynamische sociale media ontwikkelingen? In deze blog bespreken we de 6 belangrijkste social media trends van 2021 die jouw bedrijf succesvol gaat maken in de digitale marketing omgeving.
- Social selling
- Super apps
- Minder tracking = meer vertrouwde content
- Self-aware marketing
- Video marketing
- AR en VR als social experience
- Conclusie
1. Social selling
Sociale platformen hebben invloed op aankoopbeslissingen. De nieuwste ontwikkeling op sociale media kanalen is social selling. Op Instagram en Facebook kun je bijvoorbeeld productcontent bekijken en via een tag op de afbeelding direct naar het winkelmandje om te betalen. De klant verlaat de content op jouw profiel niet en de inzet van social shopping verlaagt de aankoopdrempel voor de consument. Showen, promoten en verkopen van producten; allemaal in dezelfde post.
Daarom is dit een doeltreffende manier om zichtbaarheid, verkopen en tevreden klanten te genereren. Het is bovendien een succesvol alternatief voor bedrijven die geen eigen e-commerce (kunnen) beheren. De social e-commerce of online winkeltools op sociale platformen geven dus unieke mogelijkheden om effectief producten te verkopen én zijn een gebruiksvriendelijke omgeving voor de klant.
Denk er wel aan om kwalitatief beeldmateriaal in te zetten en consistent online aanwezig te zijn. Creëer, ook los van social commerce, persoonlijke content die beter is afgestemd op het profiel van jouw potentiële klanten om ze echt relevante inhoud te bieden.
2. Super apps
Bovengenoemd fenomeen maakt deel uit van super apps: applicaties die een alles-in-één functie lijken te krijgen. Ze geven de gebruiker een soepele, efficiënte en veelzijdige ervaring. Deze applicaties bieden een uitgebreide service zonder tussen apps te switchen. Zo bespaart de consument veel opslagruimte, maar mist geen waarde.
Hier volgen de social media trends van deze omvangrijke mogelijkheden:
Je kunt de Polls-functie van LinkedIn inzetten om de interactie met jouw klant te vergroten. Je ontvangt zelf data om op in te spelen en zo geef je de klant een bijdrage aan jouw content. Ook door Events aan te maken houd je ze betrokken bij jouw bedrijf. Bovendien heeft LinkedIn conversational adds mogelijkheden om campagnes te plannen. Hiermee zend je waarde naar jouw doelgroep en verhoog je interactie met het publiek nog vóór ze omgezet worden tot leads. Dat maakt dat je voor jouw doelgroep belangrijk blijft en dat deze dus sneller een aankoop doet bij jouw organisatie.
Op Facebook kunnen bedrijfspagina’s nu lid worden van een platform/groep. Zo weet je wat er speelt bij de klant en kun je ze relevante hulp en content aanreiken. Bijvoorbeeld door gerichte advertenties binnen de groep. Instagram heeft doelgroep afbakening met stories, korte filmpjes, die je kunt delen met zelf geselecteerde ontvangers. Online media wordt in 2021 ook steeds meer gebruikt als kanaal voor de klantenservice. Dat is handig als je het platform ook als e-commerce inricht. Let wel: in 2021 zijn chatbots minder gebruiksvriendelijk. Een alternatieve trend die opgekomen is maakt gebruik van conversational AI. Deze artificial intelligence methode bootst gesprekken na in plaats van een voorgeschreven structuur te volgen.
Via deze wegen kun je dus relevante content plaatsen voor jouw doelgroep en connecties. Het zijn als het ware hubs die makkelijk en wijds in gebruik zijn. Daardoor zullen gebruikers loyale klant blijven. Het grote voordeel van deze dienst voor bedrijven is het enorme volume aan klantendata om op in te spelen.
3. Minder tracking = meer vertrouwde content
Door aanpassingen op gebied van privacy die online platformen invoeren ontstaan er nieuwe vragen rondom privé gegevens. Privacy gevoeligheid is een hot topic met al onze contactgegevens en persoonlijke informatie die we online invullen, delen en posten. Het gedrag op sociale media verandert: gebruikers worden zich steeds bewuster. Dit komt mede door de introductie van goedkope en makkelijk te gebruiken deepfake software, nepnieuws berichten en complottheorieën die in onzekere tijden toenemen. Ook door grote datalekken die de afgelopen tijd in het nieuws verschenen krijgen online gebruikers meer wantrouwen in de juist afhandeling van hun digitale privacy gegevens door bedrijven. De focus van online marketing op social media ligt in 2021 dus op vertrouwen creëren tussen jou en de potentiële klant. De sociale kanalen dragen hier aan bij door ITP in te voeren. Dat staat voor ‘intelligent tracking prevention’. Cookies kunnen hierdoor minder informatie van de bezoeker traceren. Apple maakt bijvoorbeeld gebruik van ITPs. Bedrijven krijgen op deze manier via hun website minder data binnen van bezoekers op hun pagina’s. Hoe minder data, hoe minder analytisch inzicht in het gedrag van die bezoekers. Hierdoor wordt het als bedrijf moeilijker om via datatracking gepersonaliseerde content in te zetten.
Zet jouw marketing dus om naar oprechte, betrouwbare content. Voorbeelden diemeer vertrouwen opwekken zijn klantgetuigenissen en de inzet van gebruikerscontent of influencers. Zij hebben grote invloed op hun volgers waarmee jouw doelgroep direct aangesproken wordt door iemand die ze kennen.
Influencers behalen bovendien op een goedkopere manier meer resultaten voor jouw doelstellingen. Maar denk ook aan de inzet van eigen medewerkers. Zij zijn het gezicht van jouw bedrijf en maken het bedrijf tenslotte succesvol. Zij kunnen een netwerk vinden en binden. Het geeft echt persoonlijk contact, dat de betrouwbaarheidswaarde van de content verhoogt.
Voor onze klanten maken wij ook regelmatig persoonlijke content, zoals deze klantcasevideo voor Symagic.
4. Self-aware marketing
Online media gebruikers zijn zelf- en sociaal bewust. Hiermee wordt de marketingwereld op de kop gezet. Een trend die daaruit volgt is de inzet van satire en ironie om de absurditeit van bepaalde concepten zichtbaar te maken. Zo kun je de consument emotioneel verbinden met jouw merk. Het groot groeiende TikTok kan hier ideaal bij ingezet worden. Tiktok heeft een sterk gepersonaliseerd algoritme en ook de invalshoek van de geplaatste video’s verandert snel. Grote bedrijven als Adobe en Microsoft hebben bijvoorbeeld een ‘@’ en ‘#’ met industriële onderwerpen die veel views krijgen. Je kunt hier goed op inspringen voor de toekomstige consument, maar steeds meer doelgroepen en leeftijden zoeken zich naar het platform. Houd deze zelfspot content wel binnen het morele kader, anders verlies je het vertrouwen van de klant.
Humanisering van bedrijven op sociale media is daardoor trending. Mensen verwachten in deze onzekere tijden hulp en informatie over producten of processen, vooral bedrijven en hun decision making unit, met technische kennis en hoge aankoopbedragen. Pas jouw content hier op aan. Geef jouw doelgroep waarde, hoge content kwaliteit (lees: inhoud) en inspiratie. Wees open over fouten en zorg dat je benaderbaar bent, ook voor negatieve reacties op om te lossen. Zo bouw je zelf een reputatie op als expert op de markt.
Andere voorbeelden zijn betrokkenheid bij actuele kwesties of een standpunt innemen in sociaal-politieke discussies. Inclusiviteit is hier een groot onderdeel van. Maar dan moet je er als bedrijf ook écht in geloven. Dit geeft jou transparantie en geloofwaardigheid. Zo voelen meer klantenprofielen zich met jou als bedrijf verbonden en zijn ze sneller geneigd om met jou in zee te gaan. Stel voor de marketingcampagne dus een purpose-driven doel in.
5. Video marketing
Vanaf maart 2020 zijn veel evenementen verhuist naar online platformen in de vorm van video’s. Het is een eerlijke, persoonlijke manier van interactie met de klant. Video marketing trends zijn er veelzijdig: interviews, achter de schermen- filmpjes, Q&A sessies of webinars. Video’s worden meer gedeeld en bekeken dan blogs of afbeeldingen. Sociale media geven ze zelfs voorrang in hun algoritmes. Een goede manier om online video marketing in te zetten is met livestreams. Voor live video’s sturen platformen een notificatie naar jouw volgers als je de lucht in gaat, waardoor nieuwsgierigheid gewekt wordt. Het is real time content die jouw doelgroep bereikt en sterke interactieve verbondenheid creëert. Bovendien blijf je op deze manier zichtbaar in gesprek met de klant. Voor B2B is een groeiende trend de animatie video. Animaties kunnen complexe producten en processen overzichtelijk weergeven.
Blijf ook denken aan quote graphics, infograpics, memes en gifs als duidelijke eninformatieve content. Ze verhogen daarmee de communicatie met de klant. Ook worden stories bovenaan de lijst gezet op sociale mediakanalen. Ze passen perfect in de afnemende aandachtsboog van de scrollende consument. De stories van Instagram kun je zowel organisch als betaald inzetten. Als je ervoor kiest om te betalen voor de stories wordt het een advertentie. Je kan hierbij zo specifiek mogelijk jouw doelgroep bepalen. Het is gemakkelijk om een story of short video te maken, maar houd er rekening mee dat de inhoud wel relevant blijft.
6. AR en VR als social experience
AR en VR is al jaren één van de opkomende social media trends. Door nu nog interactievere content te leveren zijn het gebruik van AR en VR toegenomen. Denk hierbij aan filters of virtueel kleding passen. Augmented Reality overbrugt de offline en online werelden door toevoeging op het beeldscherm te plaatsen. Het geeft hiermee een diepere ervaring aan content. Zo wordt de bezoeker op een originele manier bij de post betrokken. Virtual Reality kan bij uitstek ingezet worden voor het ontdekken en proberen van producten of diensten. Anders dan een video, is het de klant zelf die de gebeurtenissen stuurt.
De klant kan met AR en VR jouw producten online testen en zo beter een aankoopbeslissing maken.
Social media trends van 2021: De conclusie
De focus van sociale mediakanalen in 2021 ligt dus op de inzet van oprechte content. Klanten willen gewaardeerd worden en zoeken waardevolle content van bedrijven die ze leren kennen.
Online platformen hebben geavanceerde tools voor marketeers om de doelgroep in het aankoopproces te bereiken en potentiële klanten aan te trekken. Hier kun je gepersonaliseerde posts of user generated content voor inzetten. Blijf de statistieken dus analyseren om beter in te spelen op de behoefte van jouw volgers. Heb een gezicht, wees authentiek en zorg voor herkenning. Creëer een positief imago om de loyaliteit van jouw klanten te laten groeien. Less is more zodat ook de spanning van de posts blijft. De social media marketing van 2021 blijft dus beeldend, informatief en makkelijk te consumeren.