10x content marketing trends
Sinds HubSpot werkt met de inbound methode, hebben veel bedrijven dit concept overgenomen in de online marketing strategie. Maar een grote uitdaging waar veel marketeers in de B2B-sector tegenaan blijven lopen is:
- Nieuwe content creëren
- Content maken die prospects omzet tot leads
- Engaging content creëren
In dit blog gaan we daarom in op de 10 content marketing trends waar je inspiratie uit kunt halen om deze drie vastlopers om te zetten tot verrassende, nieuwe content en ideeën.
1. Empathische content
Content draait al lang niet meer alleen om je bedrijf, product of dienst, maar steeds meer om je klant. Wanneer je dus content maakt, of dit nu een blog of een advertentie is, moet je denken als je klant. Heb je de buyer persona’s al in kaart gebracht? Dan kun je gemakkelijk schrijven naar de pijnpunten van je klant en welke oplossingen jouw bedrijf kan bieden. Je sluit zo gemakkelijker aan op de behoeften die je klanten hebben. Vraag je dus af:
- Wie is mijn doelgroep?
- Met welke problemen/uitdagingen krijgt mijn doelgroep te maken?
- Wat motiveert mijn doelgroep om actie te ondernemen?
Door antwoord op deze vragen te krijgen, kun je gericht je content uitwerken. Je sluit aan bij de emoties van je doelgroep en laat hierdoor zien dat je ze begrijpt. Dit creëert vertrouwen, een betere customer experience en biedt ruimte voor authentieke klantrelaties.
2. Maak het menselijk
Onderdeel van empathische content is content die een menselijk aspect laat zien. Niet alleen binnen je taalgebruik (spreken vanuit het team), maar ook in je invalshoeken en visuals. Bijvoorbeeld:
- Kijkje achter de schermen op social media
- Meet the team video
- Een ‘Over ons’ pagina met persoonlijke elementen
- Live webinars
Daarnaast wil je natuurlijk wel content blijven delen om je expertise te laten zien (resultaten, USP’s). Maar het is niet verkeerd om zo af en toe je gezicht voorbij te laten komen. Het spreekt mensen namelijk aan om te zien wie jij bent. Misschien weet je deze twee zelfs te combineren.
3. Content experience
De inbound methode is nog altijd erg populair. Je strategie draait hierbij om content waar je doelgroep iets aan heeft. Wanneer je alleen je merk blijft pushen, levert je marketing strategie weinig succes op. De content experience verhoogt, wanneer je de juiste content op het juiste moment inzet. Dit kun je doen aan de hand van marketing automation. Je biedt dan automatisch relevante en waardvolle content aan je doelgroep, afhankelijk van de fase in de customer journey waar ze zich in bevinden.
4. User experience
Content gaat niet alleen over inhoud, maar ook over de ervaring. En dan komen we gelijk uit bij een mobiele website. Zorg ervoor dat je content hierop aansluit en dus gemakkelijk te bekijken en te lezen is voor zowel desktop gebruikers als mobiele bezoekers. Dit zal ervoor zorgen dat mobiele bezoekers langer op je website blijven.
5. Hyperpersonalisatie
Om je engagement te verhogen en meer leads te scoren, richt je de (e-mail)marketing en sales steeds meer op gepersonaliseerde content. Je laat hiermee zien dat je de buyer journey van je klanten begrijpt. Personalisatie houdt niet alleen in, dat je klanten aanspreekt met de naam en/of functie, maar ook de inhoud richt op onderwerpen waar prospects interesse in tonen.
Een onderdeel hiervan is hyperpersonalisatie, waarbij je vanuit een data-driven blik marketing automation en analytics inzet om de informatie die je van klanten hebt, om te zetten tot relevante content. Leest een groep veel over een bepaald onderwerp of product(groep) op je website? Dan kun je hier over schrijven in je e-mail workflow naar deze groep websitebezoekers.
Daarnaast kun je ook denken aan de inzet van dynamische content. Dit is online content die zich automatisch aanpast aan de ontvanger, op basis van eerder getoonde interesses. Hiermee creëer je unieke ervaringen voor je websitebezoekers. Je zet het niet alleen in binnen je e-mail marketing, maar ook voor landingspagina’s of je homepage middels liquid content.
6. Interactieve content
Niets is belangrijker voor een marketeer dan content dat aanslaat. Hiervoor wil je interactieve content creëren waar je doelgroep op reageert. Je verhoogt hiermee je conversies, omdat bezoekers langer contact hebben je content. Een voorbeeld hiervan is een live Q&A sessie.
Optimaliseer je visuele content
Visuals zijn een goede manier om de user experience te verhogen. De verschillende visuele vormen (afbeeldingen, mock-ups, inforgraphics) zet je in om je teksten te ondersteunen. Spreek je over je software? Voeg dan een mock-up van bijvoorbeeld het dashboard toe. Bespreek je data? Maak het eenvoudig te begrijpen in een statistiek. Websitebezoekers worden meer aangetrokken tot visuals dan door tekst. Het zorgt er ook voor dat de technische informatie waar je in de B2B sector veel mee te maken hebt, behapbaar gemaakt wordt.
Infographics zijn daarnaast populair om in te zetten. Je kunt ze zien als een samenvatting van de informatie die je deelt. Hiermee maak je de informatie overzichtelijk en begrijpelijk.
Video short form
De inzet van video’s zijn ideaal om op een dieper niveau je klanten aan te spreken en je pakt makkelijker de aandacht van je bezoekers. Daarom zet je short vorm video content in. Dit kunnen quick tips zijn op LinkedIn, klantreviews op je website of een introductie van je product en/of dienst. Kijk voor inspiratie eens naar de korte video’s die wij voor LinkedIn hebben opgenomen.
Hybride events
Online events zijn niet uit ons systeem weg te denken. Toch willen klanten graag weer events op locatie om bedrijven, medewerkers en elkaar te ontmoeten. Je kunt deze twee manieren van evenementen ook samenbrengen. Bijvoorbeeld door een live-event te organiseren en deze later on-demand aanbieden. Of een online-pre event laten plaatsvinden om vervolgens in person panel discussies te starten en te netwerken.
AR: visual storytelling
Augmented Reality is niet meer weg te denken uit de digitale experience. Het wordt met name in de B2C sector gebruikt, maar ook voor B2B bedrijven is het een engaging manier om klanten een goede online ervaring te bieden. AR wordt gebruikt om producten in de huiskamer te visualiseren of als storytelling techniek. Je kunt het bijvoorbeeld toevoegen aan je short video content. Het is dé vorm van content die interactie creëert met je doelgroep.
7. Artificial Intelligence
AI wordt steeds meer ingezet. Niet alleen om de servicedesk te ondersteunen, maar ook voor het schrijven van content. Het platform Neuroflash is hier een goed voorbeeld van. Je vult hier je zoekwoord in en het onderwerp waar de tekst over moet gaan en de tool schrijft automatisch de content voor je. Natuurlijk worden copywriters niet overbodig; de tool is een ondersteuning. Als de tekst af is, controleert de copywriter nog altijd of alles juist staat en of de toon goed is.
Je kunt ook suggestie krijgen vanuit AI content tools. De tool haalt dan data (informatie en trends) uit je CRM systeem, waar je vervolgens zelf een tekst over schrijft. De tools houden echter geen rekening met SEO content. Let er dus op dat de copywriter de content ook optimaliseert voor het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden.
8. Retentie strategie
Je creëert niet alleen content om nieuwe klanten te werven. Je wilt ook bestaande klanten waarde blijven leveren. Dit heet retentie marketing. Zorg dus dat je ook content richt op bestaande klanten, om de klantloyaliteit te verhogen. Geschikte content hiervoor is bijvoorbeeld:
- Nieuwsbrief updates (informatie over nieuwe producten)
- Instructievideo’s van je product of dienst
- E-mail over de aflopende licentie (en inspiratie om deze te verlengen)
- Live Q&A sessie
- Spaaracties
- FAQ
9. Content herzien en hergebruiken
Vaak heb je veel content liggen dat toe is aan een revisie. Je kunt dan denken aan een SEO optimalisatie van blogs die niet goed scoren, of een inhoudelijke update van zowel blogs als whitepapers. Dit zorgt er niet alleen voor dat je actueel blijft voor Google, maar ook dat je websitebezoekers weergeeft dat je actief bent binnen je vakgebied en dus betrouwbaar overkomt doordat je altijd actuele informatie op je website hebt staan.
10. Long form content
Ondanks de populariteit van engaging visuele content, is ook long form content in opmars. Dit heeft met name invloed op gebied van SEO. Hiermee zet je ook jezelf neer als expert binnen jouw vakgebied. Deze vorm van content bevat meer dan 1000 woorden. Het kan dan verschillende soorten content zijn:
- Blog
- E-book
- Whitepaper
Haal succes uit je content marketing met deze trends
Voor een aantal van deze trends is een marketing automation platform een ideale uitkomst. Je kunt hierbij denken aan je CRM-systeem of een alles-in-één marketing, sales en service platform als HubSpot.
De content marketing trends zijn erg uitgebreid. Je kunt er dus genoeg inspiratie uithalen om direct aan de slag te gaan met nieuwe of herschreven content.
Ben je toch toe aan een sparringpartner om te kijken welk idee het beste aansluit bij jouw marketing doelen? Neem dan contact met ons op. We zijn een ervaren marketing bedrijf die de geschikte content strategie voor jou direct op een rij heeft. We kijken graag met je mee hoe we een succesvolle content strategie opzetten afgestemd op jouw bedrijf.