Blijf opvallen: 6 content marketing tips
De aandacht voor contentmarketing is ook de afgelopen twee jaar verder toegenomen en daarmee de hoeveelheid content ook. Er zijn in de afgelopen twee jaar miljoenen blogs en websites geweest die voortdurend nieuwe inhoud publiceerden.
Volgens een studie van Technorati zijn er in 2020 meer dan 431 miljoen nieuwe blogposts gemaakt en tegen 2021 is het aantal actieve blogs de 600 miljoen gepasseerd. In feite hetzelfde beeld als bij het aantal toegenomen video’s, social media posts en andere typen content. Hoe blijf je dan tóch opvallen? In dit blog geven we je 6 content marketing tips!
Content overload
Met een extreme groei aan content, is het voor geïnteresseerden lastig om de inhoud te vinden en te gebruiken die voor hen het meest relevant is. We spreken dan van content overload; een uitdaging binnen de gelederen van content marketing.
Gevolgen van content overload
Content overload past niet bij de inbound marketing methode en kan verschillende gevolgen hebben voor je business:
1 Moeite om op te vallen
Met zoveel toegankelijke inhoud kan het moeilijk zijn om op te vallen en de aandacht te trekken binnen de doelgroep.
2 Aandacht
Met de constante stroom van nieuwe content hebben consumenten vaak maar een korte periode waarin men aandacht heeft (bovenop de korte aandacht spanne). Immers, er komt al heel snel weer nieuwe of meer actuele informatie beschikbaar, dus grote kans op nog meer content overload.
3 Filteren
Het is in de praktijk erg lastig voor de consument, met name binnen de B2B, om de meest relevante en waardevolle inhoud te vinden. De meest waardevolle content wordt dan ook regelmatig over het hoofd gezien.
4 Kwaliteit versus kwantiteit
Soms lijkt het wel alsof het creëren van grote hoeveelheden content belangrijker wordt geacht dan de kwaliteit van de content. Het gevaar hiervan is dat de lezer snel afhaakt omdat deze niet leest wat verwacht werd, als de content al wordt gevonden.
5 Betrouwbaarheid
Het is vaak moeilijk om het kaf van het koren te scheiden. Hoe bepaal je nu als lezer welke bronnen geloofwaardig en betrouwbaar zijn? Is het een expert of iemand die verhalen vertelt? Onbetrouwbare content leidt tot een ongewenst negatief beeld van de leverancier. Iemand die hele verhalen vertelt zonder inhoud heeft altijd een negatief effect op de business.
Tips voor kwalitatieve content
De vraag is dan ook hoe content schrijvers kwalitatieve inhoud kunnen creëren die de aandacht van de klant trekt en zorgt dat je opvalt ondanks de content overload die de lezer waarschijnlijk zal ervaren.
Hierbij een aantal tips om je content marketing resultaat te versterken:
1. Onderzoek
Tip #1: Onderzoek het onderwerp. Voordat je schrijft, moet je het onderwerp onderzoeken om ervoor te zorgen dat de inhoud nauwkeurig en informatief is en aanhaakt op de mogelijke vraag en customer journey van de ontvanger. Goed luisteren of social listening is een belangrijke eigenschap van een schrijver. Dit zal het gevoel van betrouwbaarheid bij de lezer verhogen.
2. Beknoptheid
Tip #2: Wees beknopt en to the point. Stem je teksten geheel af op de vraag en houd de inhoud beknopt. Irrelevante informatie leidt af van het doel van de lezer, heeft een negatief effect op de communicatie en wekt vaak irritatie op.
Dit zijn belangrijke redenen voor de lezer om weg te klikken. Dus concentreer je op het verstrekken van waardevolle inzichten en informatie en deel zoveel mogelijk ervaringen vanuit je eigen expertise.
3. Vertellen van verhalen
Tip #3: Gebruik storytelling. Dit maakt de inhoud van je content vaak boeiender en interessanter. Het juiste verhaal zal helpen om de aandacht van de lezers te trekken en hen betrokken te houden bij de inhoud.
4. Een sterke kop
Tip #4: Gebruik een sterke kop. Een sterke kop van de tekst geeft de inhoud van je content nauwkeurig weer en nodigt uit tot interesse om verder te lezen. Een kop die nieuwsgierigheid en inspiratie opwekt, trekt vaker de aandacht dat een kop die saai maar waar is. Daarnaast maakt het de teksten behapbaar.
5. Voeg visuals toe
Tip #5: Gebruik beeldmateriaal. Het toevoegen van afbeeldingen, infographics en video’s als aanvulling op de geschreven teksten is zeer waardevol. Niet alleen om de vindbaarheid binnen Google te verhogen, maar met name ook om de tekst op te splitsen en visueel aantrekkelijker te maken.
Dit helpt ook weer om de aandacht van de lezers te trekken en vast te houden. Veel mensen zijn visueel ingesteld, dus ook sneller geboeid door visuele informatie dan door teksten. Maar denk er om: een overload aan afbeeldingen is ook weer niet de bedoeling.
6. Activerende call to action
Tip #6: Gebruik een sterke call to action. Je wilt natuurlijk dat je lezers de interactie zoeken, zich kenbaar maken en met je in contact willen komen. Gebruik dan ook een sterke call to action die de lezers aanmoedigt om actie te ondernemen op het juiste moment. Dat kan bijvoorbeeld zijn:
- Zich ergens voor inschrijven
- Een document ontvangen
- Advies krijgen
- Informatie lezen
Het juiste moment telt hierbij ook relatief zwaar. Als je pas een paar dagen later een actie vraagt, dan is het momentum weer voorbij.
Versterken van je concurrentie positie met interessante content
Hoe kun je deze tips inzetten, om met content marketing echt je concurrentiepositie te versterken? Onder de aandacht blijven doe je met interessante content. Daarnaast zorgt gestructureerde content marketing voor meer waardevolle leads. We geven je 3 punten om aan de content marketing tips toe te voegen:
1 Onderzoek
Als je onderzoek doet, zorg dan ook dat je de buyer persona kent en een helder doel voor ogen hebt als je begint te schrijven. Begrijp de specifieke interesses, behoeften en pijnpunten van de doelgroep en pas de inhoud hier op aan. Goed luisteren naar de interesses van je leads en wat zij belangrijk vinden om hun doelen te bereiken is van belang in de voorbereiding. Het vaststellen van de persona’s en de bijbehorende kenmerken en vraagstukken is daarin essentieel.
2 SEO
Op dit moment telt hebben van unieke content zwaar in de vindbaarheid bij de zoekmachines. Als je de slag wilt winnen, moet je de inhoud van je content uniek maken, zodat je eigen perspectief of invalshoek over het onderwerp duidelijk naar voren komt. Want het meest onderscheidend zijn de mening en ervaringen van jouw en je collega’s meningen.
Als je de betrouwbaarheid van jou als expert wilt vergroten binnen je publiek, kun je onderzoeken en statistieken toevoegen. Er zijn vele content voorbeelden die dat hebben bewezen. Hiermee kun je de argumenten onderbouwen, versterk je verder je expertpositie en spring jouw content eruit.
En natuurlijk is het zinvol om je content te optimaliseren voor SEO: het gebruik van relevante zoekwoorden en metabeschrijvingen om de inhoud hoger te laten scoren in de resultaten van zoekmachines, is een vakgebied op zich. Hoe beter je in zoekwoorden onderzoek bent, des te groter het resultaat.
Hoe meer zichtbaarheid, des te meer effect. Zorg dan ook dat je niet alleen voor 1 kanaal of platform content creëert, maar dat je de inhoud met de juiste woorden in het best passende kanaal op het juiste moment onder de aandacht te brengen.
3 Influencer marketing
Influencer marketing wordt ook binnen de B2B omgeving steeds gangbaarder. Daarom is het zinvol om relaties op te bouwen met influencers, bloggers en andere makers van inhoud in jouw branche of vakgebied. Met andere woorden: een goede manier om je bereik en de zichtbaarheid van de content te vergroten.
Het daadwerkelijk consequent produceren van inhoud van hoge kwaliteit volgens een regelmatig schema kan helpen om je lezersschare uit te breiden en jezelf als expert binnen het vakgebied te positioneren. Denk hierbij ook aan de inzet van social media, waarmee je de content bij de juiste persoon krijgt. Maar denk ook eens aan het bundelen van verschillende content items in een pillar page of in een whitepaper. LinkedIn is daar binnen de B2B-sector een interessant hulpmiddel bij.
Content marketing strategie
Succesvolle content staat en valt met een goede aanpak. Een content strategie die waardevolle leads oplevert. Zodat je niet content creëert om het creëren maar dat je content creëert met een onderliggend doel en een hoge relevantie. Met andere woorden: nietszeggende content die nergens toe leidt is er al genoeg.
Aandachtpunten om de content marketing tips uit te voeren
Een content strategie omvat meestal de volgende aspecten:
- Doelen en doelstellingen: het identificeren van de zakelijke doelen en doelstellingen van jouw consument of klant die de inhoud zal ondersteunen.
- Doelgroep: begrijpen wie de doelgroep is en wat hun behoeften en interesses zijn.
- Tone of voice: wat is de uitstraling die je content moet hebben?
- Typen content: het vaststellen van de soorten inhoud die zullen worden gemaakt als onderdeel van je content marketing strategie, zoals blogposts, infographics en video’s.
- Kanaalkeuze: beslissen hoe de inhoud wordt verspreid en gepromoot, bijvoorbeeld via sociale media, e-mailmarketing of betaalde advertenties.
- Meting en analyseren: een plan ontwikkelen om het succes van de inhoud te meten en de resultaten analyseren om verbeteringen aan te brengen.
Een gedegen content marketing strategie heeft grote meerwaarde voor je organisatie. Je versterkt de vindbaarheid, je naamsbekendheid en vergroot het websiteverkeer. Je leadgeneratie wordt daarnaast ook nog eens versterkt doordat je expertpositie wordt versterkt en daarmee je betrouwbaarheid. En als laatste moet je het effect op je bestaande klanten ook niet onderschatten.
Want door waardevolle en informatieve inhoud te bieden in de juiste vorm en op de juiste kanalen, kun je de klanten opleiden en informeren, wat een positief effect heeft op hun klanttevredenheid en daarmee op jouw klantbehoud. Contentmarketing hoeft dus geen kostenpost te zijn maar is een goede investering in je marketing!
Kortom, een effectieve content strategie is een must als je online aanwezigheid in het juiste kanaal wilt vergroten terwijl je het gevaar van content overload te ontwijken.
Wees eerlijk, durf kritisch te zijn op de content en vergeet niet dat kwaliteit altijd boven kwantiteit gaat, met name binnen de B2B sector. Zorg dat je weet wat deze enthousiastelingen willen lezen.
Aan de slag met content marketing tips
Content maken is soms heel simpel, het gaat om inhoud en niet om het aantal woorden. Met deze 6 tips en ideeën voor je content strategie kun je zelf aan de slag om de juiste content voor je doelgroep te schrijven.
Kom je er niet helemaal uit of twijfel je waar je kunt beginnen? Fueld helpt je graag opweg. Onze copywriters zorgen voor de juiste contentkalender en de SEO-specialist maakt jouw content zichtbaar in het doolhof van de zoekmachines.
Wil je alvast weten hoe jouw content ervoor staat? Doe dan de gratis SEO-check en krijg binnen één minuut de staat van jouw website content te zien.