Uit deze onderdelen bestaan jouw converterende call to actions!
Je wilt graag dat de bezoeker op jouw website daadwerkelijk een actie onderneemt om met jou in contact te komen. Om deze handelingen te stimuleren, zet je CTA’s (call to action) in op jouw website. Voor elke soort pagina gebruik je de CTA op een andere manier, met telkens een ander achterliggend doel. Dit doel is ook afhankelijk van de buyer journey en customer journey. In dit blog bespreken we waar converterende CTA’s uit bestaan, hoe je deze inzet en we ontdekken de verbeterpunten van jouw huidige call to actions.
Wat is een call to action?
Letterlijk gezegd is een CTA een oproep tot actie, zodat de websitebezoeker een handeling uitvoert op jouw website. Dit kunnen verschillende acties zijn, bijvoorbeeld een blog lezen, een whitepaper downloaden, aanmelden voor een nieuwsbrief, webinar of demo, het contact formulier invullen of een aankoop doen. In simpele vorm: een CTA is een knop die een tekstlink bevat naar een achterliggende pagina. De Call to Action mag niet ontbreken in jouw online marketing strategie. Je wilt immers dan mensen die op jouw website landen, actie ondernemen
De fases van de buyer journey zijn van invloed op het doel en de soort call to action, aan de hand van zogeheten conversion temperatures. Wanneer iemand koud op een productpagina belandt, is de kans klein dat de bezoeker direct op ‘kopen’ klikt.
Het doel van de CTA
Call to actions zijn van belang in jouw online marketingtactieken. Eén woord vervangen kan al leiden tot een verhoging van 90% in de click-through rate. Daarom mogen call to actions op jouw website niet ontbreken. Ze worden namelijk ingezet om de website bezoeker over te zetten tot actie. Deze actie is afhankelijk van de buyer journey waarvoor de content is ingezet. De zogeheten aankoopfases. Maar ook de soort website pagina is van invloed op de vormgeving van de CTA.
Het doel van de call to action is om potentiële klanten te stimuleren om over te gaan tot de volgende fase van het aankoopproces of over te gaan op conversie. Je wilt op elke relevante pagina een call to action toevoegen. Zelfs de bedankt pagina. Natuurlijk moet de CTA wel aansluiten op de soort pagina. Met een CTA wil je er namelijk voor zorgen dat de websitebezoeker op jouw website blijft. Wanneer de lezer eenmaal weg is, blijft deze vaak weg. En dit is een ongewenste conversiekiller.
De CTA is daarom ook een wegwijzer. Het helpt de bezoeker de mogelijkheden van jouw website te ontdekken en relevantie informatie te vinden. Maar daarnaast wijst de call to action zoekmachines de weg. Deze herkennen de knop namelijk als een doorklik op jouw website. Hoe meer doorkliks, hoe relevanter zoekmachines als Google jouw website vindt. Dit stimuleert jouw SEO ranking positie in de Google SERP.
Bijkomend voordeel is dat de button de CTR (doorklikratio) stimuleert en daarmee het bounce percentage op de specifieke pagina kan verlagen.
Waar bestaat de button uit?
In het wilde weg schrijven heeft weinig zin. Achter converterende CTA’s zit een onderzochte psychologie van copywriting: de labeling techniek. Deze techniek heeft veelal te maken met de context van de CTA.
Wanneer je schrijft als onderdeel van identiteit, zijn bezoekers sneller geneigd om tot actie over te gaan. En wanneer je voordelen tastbaar en concreet maakt, weten mensen direct wat ze aan het product of dienst hebben. Dit maakt de stap om op de call to action knop te drukken kleiner. Ook het toevoegen van keuzevrijheid maakt dat je frictie weghaalt bij gebruikers.
De call to action is gericht op actie. Maar wanneer lezers niet overtuigd zijn dat ze deze actie uit kunnen voeren, zullen ze dan ook de website verlaten. Geeft de lezer daarom concreet advies en maak de actie geloofwaardig om uit te voeren. Dit neemt de angst weg om de oplossing aan te schaffen.
Naast deze context gerelateerde punten, bestaat een converterende CTA button uit de volgende onderdelen.
1. Herkenbare knop
Je steekt tijd en moeite in de button en dus wil je ook dat de websitebezoeker deze direct als zodanig herkent. Voor klikbare buttons geldt een standaard, zodat gebruikers niet hoeven nadenken welk onderdeel van jouw pagina de CTA knop is. Vooral interactieve knoppen worden het snelst als zodanig herkend.
2. Opvallende knop
Opvallend en herkenbaar zijn twee termen die natuurlijk veel op elkaar lijken. Maar waar herkenbaar gaat om de gedachte ‘dit ziet eruit als een CTA knop’, gaat opvallend over de vervolgstappen in de vormgeving. Denk aan de grootte en kleurstelling, maar ook de plaatsing. Zorg ervoor dat de CTA overeenkomt met jouw huisstijl, maar wel een contrast vormt met de achtergrond, zodat de knop direct zichtbaar is. Op het Adobe color wheel experimenteer je met kleuren die bij elkaar passen.
Voor een landingspagina geldt aanvullend, dat je zo weinig mogelijk afleidende elementen op de pagina wilt hebben. Je werkt namelijk van boven naar beneden toe naar de CTA. En hoe minder elementen die wegleiden van het uiteindelijke doel van de pagina, hoe groter de kans op conversie.
Uit onderzoek van het Amerikaanse bedrijf VWO, blijkt dat de conversie verhoogt met meer dan 200%, wanneer je teksten en afbeeldingen rond de CTA vermindert.
3. Effectieve tekst
Het belangrijkste tekstelement voor een CTA, is de lezer laten weten wat het voordeel is van op de button klikken. Dit doe je middels context, maar kan ook in de tekst van de call to action zelf. Maak dus direct duidelijk wat de lezer te wachten staat als ze doorklikken.
Wel: Bereken in één klik jouw SEO score
Niet: Klik hier
De tekstlengte is ook een belangrijk element voor de call to action. Zorg ervoor dat de gewenste actie en het voordeel duidelijk is, maar houd het kort.
Wel: Download de gratis whitepaper
Niet: Download de whitepaper ‘Content marketing 2022: de veranderingen in de B2B sector’
Zoals eerder genoemd: wanneer je één woord aanpast in de CTA, kan dit al 90% hogere click-through rate opleveren. Phrasing is dus key. Maar welke woordkeuze is juist? Over het algemeen wil je dat de gebruiker actie onderneemt. Gebruik daarom ook actieve woorden.
Wel: Ontdek binnen één minuut jouw SEO score
Niet: Jouw SEO score hier
Daarnaast leveren pijnpunten in de phrasing minder conversie op, dan wanneer je woorden gebruikt die positieve associaties bij de website bezoeker opleveren. Wanneer jij focust op het eindresultaat waar de klant naartoe wilt, trigger je deze gevoelens ook bij de klant.
Wel: Haal het product nu in huis
Niet: Betaal hier
Deze positieve associatie kan ook gepaard gaan met de angst van verlies. Dat klinkt paradoxaal. Maar de mens is banger om iets te verliezen, dan dat ze getriggerd zijn door iets te winnen. Op deze manier trekt de CTA meer clicks.
Wel: Loop nooit meer 10% conversie mis
Niet: Verhoog je conversie met 10%
4. Woord en beeld
Naast phrasing en herkenbare, opvallende knoppen, kun je ook visuele cues instellen. Bijvoorbeeld een afbeelding waarin een persoon de kant uit kijkt van de CTA. Dit trekt de aandacht van de lezers namelijk ook naar de knop.
Maar ook de opmaak van een contact-, aanmeld of inschrijfformulier is essentieel. Zorg ervoor dat deze zo kort mogelijk is. Dit neemt namelijk frictie weg bij de gebruiker. Een lange rij vragen schrikt de bezoeker af en verbreekt het inschrijfproces. (Bron: De Online Marketing Tornado.)
Op landingspagina’s die gebruikt worden in marketingacties maken bedrijven gebruik van banners bovenaan de pagina. Zo hoeven prospects die zich direct wil inschrijven of meer informatie willen aanvragen, niet lang te zoeken.
5. Plek van de CTA
De plek van de call to action hangt zowel af van de soort pagina, als ook de context. Op blogpagina’s is het gebruikelijk om de CTA onder aan de pagina te zetten om de websitebezoeker verder te leiden naar informatie of een product- of dienstenpagina, om de volgende stap in de buyers journey te zetten.
Voor een landingspagina, productpagina en dienstenpagina geldt dat je ook een call to action boven de vouw wilt hebben, zodat deze direct zichtbaar is voor bezoekers die het product of de dienst aan willen schaffen. Als de call to action te ver scrollen is, haken bezoekers af.
En als derde is de context ook belangrijk. Op een blog is het gebruikelijk om één CTA te plaatsen, namelijk na het lezen van de informatie om de websitebezoeker wegwijs te maken in de vervolgstap. Op een landingspagina wil je juist één of twee extra call to actions toevoegen. Namelijk op de plek waar het relevant is. Zo hoeven websitebezoekers niet eindeloos scrollen opzoek naar de vervolgstap. Dit verhoogt de conversie.
Soorten CTA’s
Er zijn over het algemeen twee soorten CTA’s. Beiden zijn geschikt voor verschillende soorten pagina’s. Hier volgen enkele toepassingen:
Niet directe verkoop en niet direct commerciële doelen
- Home page
- Landingspagina
- Bedanktpagina
- Blog
- Contactformulier
- Aanmeldformulier voor een nieuwsbrief
- Downloaden van een whitepaper
- E-mail marketing
Verkoop en commerciële doelen
- Landingspagina met productaanbod of dienstaanbod
- Productpagina
- Dienstenpagina
- Bedanktpagina met up sell of cross sell
- Inschrijfformulier voor een betaalde webinar
- E-mail marketing
Call to action tips: verbeterpunten voor mijn huidige CTA
Wil je gelijk aan de slag met verbeterpunten? Het optimaliseren van jouw website doe je al door de juiste CTA’s te plaatsen. Dit is wat je voor jouw huidige CTA’s kan doen:
- Begin met een A/B test op jouw website. Zo kun je testen welke versie van de CTA de meeste click-through rates oplevert. De resultaten van de verschillende versies vergelijk je in de jouw website statistieken of CRM.
- Geef meer informatie dan alleen ‘Vraag de demo aan’. Bijvoorbeeld: Vraag de gratis demo aan of schrijf je binnen één minuut in.
- Geef een gevoel van urgentie. Het zit in onze natuur dat we niks willen missen. Een CTA als ‘Bestel vóór 1 maart’ of woorden als ‘nu, direct, vandaag nog’ zet je hiervoor in.
- Experimenteer met unieke phrasing. Dit is natuurlijk afhankelijk van jouw doelgroep. Denk hierbij aan: ‘ontdek’, ‘bouw’ of één van onze eigen creatieve uitingen: ‘Vinden we gezellig’.
- Zet sociaal bewijs in. Dat versterkt de geloofwaardigheid en geeft groepsgevoel. Mensen doen nou eenmaal sneller wat een ander ook al gedaan heeft.
CTA in jouw marketing en CRM platform
Maak je gebruik van een CRM en/of marketingplatform? Zoek dan zeker uit of deze ook gebruik maken van meetbare call to actions.
HubSpot is het platform dat online marketing en CRM combineert. De software biedt de mogelijkheid om call to actions in te stellen en te meten. Zowel de Marketing Hub als de CRM Hub heeft deze functionaliteit.
Ga via het hoofdmenu naar ‘Marketing’, ‘Lead capture’ en vervolgens naar de CTA’s. Via ‘Create CTA’ maak je binnen een paar klikken al een nieuwe call to action aan. Je kunt zowel buttons aanmaken, als afbeeldingen, bijvoorbeeld een banner CTA.
Deze methode is ideaal voor A/B testen. Je kunt namelijk de resultaten in het systeem meten. Je ziet in één oogopslag hoe vaak de CTA aangeklikt is. Hiermee kun je campagnes continue verbeteren.
Jouw websitebezoekers warm maken voor actie?
Een call to action is maar een korte tekst. Toch is het van groot conversiebelang dat je er aandacht aan besteed. Daarom nog even de onderdelen van de CTA op een rij:
- Herkenbare knop
- Opvallende knop
- Actieve phrasing gericht op positieve associatie
- Visual cues
- Juiste plaats in combinatie met de soort pagina
Fueld is de digitale marketingspecialist. Wij weten alle knepen van het vak in te zetten, van website optimalisatie en SEO tot waardevolle content en converterende call to actions. Dit behoort tot ons alles in één MaaS-concept.
Weet je niet waar je moet beginnen met converterende CTA’s? Of zoek je een partner die jouw call to actions actie inblaast?