Zo bepaal je marketing doelstellingen voor meetbaar resultaat
Marketing doelstellingen maken de kern uit van je online marketing activiteiten. Ze bepalen namelijk hoe de campagne eruit komt te zien, welke kanalen je inzet en welke KPI’s je meet om je resultaten te analyseren. Maar hoe stel je deze doelen op? En hoe maak je ze meetbaar? In dit blog leggen we er alles over uit.
Wat zijn marketing doelstellingen
Marketing doelstellingen stel je op om te bepalen wat je wilt bereiken met marketingactiviteiten. Dit geeft richting aan de campagne, omdat je de prioriteiten van je bedrijf op een rij zet. Daarnaast zorgt het voor reverentiepunt om het succes van je inzet te bepalen. Zo kun je meten welk resultaat je marketinginzet oplevert.
Marketing doelstellingen voorbeelden
Uiteindelijk is je doel natuurlijk verkopen genereren. Maar om daar te komen, bepaal je een aantal tussendoelen die aansluiten op de buyer’s journey van je doelgroep. De doelen hangen ook af van de inhoud van je campagne. We zetten de 4 meest voorkomende doelen voor je op een rij.
Naamsbekendheid vergroten
Als starter of nieuw bedrijf begin je met het vergroten van je naamsbekendheid. Je doelgroep is dan nog niet bekend met jouw merk, product en/of dienst. Door de focus te leggen op naamsbekendheid en zichtbaarheid, leren meer mensen je merk kennen.
Taken die hierop aansluiten zijn:
Wil je nieuwe klanten werven? Ook dan is naamsbekendheid je eerste marketinginzet.
Lead generation verhogen
De kerntaak van de marketeer is meer leads scoren, die vervolgens door het salesteam opgevolgd kunnen worden en uiteindelijk doorstromen tot klant. Daarvoor wil je jouw doelgroep waardevolle content bieden met activerende call to actions die de websitebezoeker aanzet geven de volgende stap in de customer journey te ondernemen.
Om dit concreet te maken: met leadgeneratie legt je de focus op conversies als:
- Download whitepaper
- E-book download
- Aanmelding voor nieuwsbrief
- Aanmelding voor webinar
Nieuwe klanten werven
Nieuwe klanten werven begint bij een stuk naamsbekendheid bij een breder publiek die binnen je doelgroep valt, maar jouw merk nog niet kent. Wanneer ze je kennen, zet je ze om tot leads zodat het salesteam deze groep uiteindelijk klant kan maken.
De marketing die je hiervoor doet, is je leads opwarmen. Je doet dit door de juiste content op het juiste moment bij de juiste personen aan te bieden. Hier zet je marketing automation voor in. Hiermee creëer je geautomatiseerde flows, denk aan e-mail opvolging na het downloaden van een whitepaper, om je leads enthousiast te maken voor jouw product of dienst.
Verhoog klantbetrokkenheid
Klantbetrokkenheid kan op vele vlakken. Je kunt ze bijvoorbeeld ambassadeur van je merk maken, of ze de juiste tools en platformen geven waar ze als gemeenschap over je merk kunnen praten. Een voorbeeld hiervan is een Facebook Community. Social media zijn bij uitstek de kanalen om in te zetten om klantbetrokkenheid te vergroten. Je kunt bijvoorbeeld live Q&A’s organiseren, video’s posten of een hashtag challenge organiseren.
Soorten doelstellingen
Naast de 4 typen doelstellingen die we hierboven als voorbeeld hebben genoemd, kun je marketing doelstellingen verdelen in:
- Algemene marketing doelstellingen
- Social media marketing
- Content marketing
- Direct mail
Op deze manier krijg je nog duidelijker in beeld welke doelen je wilt behalen, wat je daarvoor nodig hebt, welke kanalen je inzet en hoe je de resultaten gaat meten.
SMART doelstellingen
Aan het einde van de campagne wil je de doelstellingen meten. Maar om dit te kunnen doen, is het van belang dat je SMART goals hebt opgesteld. Ofwel je doelstellingen volgens de SMART richtlijnen hebt gedefinieerd om ze meetbaar te maken. SMART staat voor:
Specifiek
Dit betekent dat je concrete doelen opstelt, zodat jij en je collega’s een duidelijk beeld hebben van waar je naartoe werkt. Denk aan webinar inschrijven vanuit Google Ads campagne x.
Meetbaar
Om je doelstellingen te kunnen analyseren, maak je ze meetbaar. Wil je webinar inschrijven? Hang er dan een getal aan: zijn het 5 of 15? Zo kun je aan het einde van de campagne je inspanningen meten. Zo weet je ook welke variabele (KPI) je moet analyseren: het aantal inschrijvingen voor je webinar.
Acceptabel en Realistisch
Deze twee lijken erg op elkaar. Ze staan beide voor doelstellingen die haalbaar zijn. Je kunt bijvoorbeeld niet verwachten dat je binnen een week 10 nieuwe klanten werft. Het B2B salesproces kost natuurlijk veel meer tijd.
Bij acceptabel zou je nog kunnen denken aan de wet- en regelgeving. Zijn de doelstellingen die je voor ogen hebt volgens de regels? Als je gegevens van prospects wilt verzamelen, wil je wel AVG-proof werken.
Tijdgebonden
Als laatste moet je ervoor zorgen dat je doelen tijdgebonden zijn. Je verschillende campagnes zullen elkaar namelijk ook afwisselen. Uiteindelijk is je doel dan bijvoorbeeld: In de komende maand 10 webinar inschrijvingen vanuit Google Ads campagne x.
Hoe bepaal je marketing doelstellingen?
Er zijn diverse marketingdoelstellen, maar hoe weet je nu aan welk doel en welke ideeën je prioriteit geeft? Dit hangt mede af van hoeveel tijd je nodig hebt om een campagne uit te werken. Wil je bijvoorbeeld een webinar organiseren en promoten? Dan duurt het nog even voordat je zover bent dat je het juiste materiaal hebt om hier een landingspagina voor op te stellen om te promoten.
Heb je een award gewonnen en wil je je doelgroep hiervan op de hoogte stellen, om je expert status te laten zien? Dit kun je natuurlijk direct publiceren.
Marketing doelstellingen meten: KPI’s
Om aan het einde van je campagnes te kunnen meten of je opgestelde doelstellingen hebt behaalt, is het belangrijk om KPI’s op te stellen. Deze KPI’s zijn het uitgangspunt tijdens de analyse van je resultaten. De Key Performance Indicators zijn richtlijnen om je marketing te kunnen meten. Denk aan het aantal weergaven van een video, conversies als het aantal downloads van een whitepaper of natuurlijk je ROI.
De KPI’s hangen af van je doelen. Wil je bijvoorbeeld meer interactie? Dan kijk je naar het aantal likes, comments en shares van een post. We zetten een aantal doelstellingen inclusief KPI’s voor je op een rij.
Bekendheid | Overweging | Conversies |
Merkbekendheid
Meer mensen leren je producten, services, bedrijf of evenement/webinar kennen
KPI: Weergaven, volgers, tags, traffic, zoekvolume van je merknaam |
Websitebezoeken
Ik wil dat meer mensen een pagina bezoeken op mijn website
KPI: Traffic |
Genereren van Leads
Ik wil meer potentiële klanten
KPI: Aantal ingevulde forms of gedownloade items |
Interesse
Meer mensen tonen interesse en interactie met mijn bedrijf
KPI: Likes, shares, comments, unieke bezoekers per maand, inschrijven, open ratio |
Videoweergaven
Je campagne wordt getoond aan mensen waarvan de kans het grootst is dat ze jouw video’s bekijken.
KPI: Weergaven |
Websiteconversies
Ik ben op zoek naar meer bestellingen, registraties of downloads.
KPI: Aantal ingevulde forms of gedownloade items, ROI, kosten |
Klantbetrokkenheid
KPI: Likes, comments, shares, hashtags, weergaven |
Stuurmechanismen
De informatie over de resultaten van de marketing doelstellingen haal je uit verschillende bronnen. Denk aan:
- Google Analytics. Bv als het gaat om aantallen bezoekers, gedrag op de site, conversies
- Het IP marketing systeem zoals Salesfeed als het gaat om gedrag en aantallen bezoekende en herkende bedrijven per doelgroep
- Het CRM systeem, als het gaat om de vulling van de sales funnel en de conversies binnen het verkoop proces
- Het marketing automation tool als het gaat om het gedrag en effect binnen de campagne en de conversies binnen het marketing proces
- De social media kanalen als het bv gaat om bereik en sentiment
- Het back office systeem als het bv. gaat om orders
Marketing doelstellingen: aan de slag
Wat zijn jouw doelstellingen? En welke KPI’s stel jij in om je marketingdoelstellingen te meten? Als je er niet uitkomt, kun je er voor kiezen om een partner in te schakelen die jou ondersteunt bij het opstellen en monitoren van je doelstellingen.
Wij zijn je helpende hand als het gaat om marketing en leadgeneratie. We helpen bij het definiëren en prioriteren van je marketing doelstellingen en KPI’s, werken samen met jou de campagne en content uit en monitoren maandelijks de resultaten.
Ga jij ook voor SMART marketing doelstellingen? Neem gerust contact met ons op.