Het belang van een goede website: 8 praktische tips

Het belang van een goede website: 8 praktische tips

Online aanwezigheid begint bij een goede website, waar je altijd te vinden bent voor je klanten, waar prospects op terug kunnen vallen bij vragen en waar de links van je advertenties naartoe gaan. In dit blog leggen we uit waarom een sterke website zo belangrijk is en wat dit jouw bedrijf oplevert. We geven je 8 praktische tips om mee te nemen tijdens de optimalisatie van je website. 

Waarom is een goede website belangrijk?  

Je website is tegenwoordig het visitekaartje van het bedrijf. De website dient namelijk meer dan alleen maar als informatiebron: het is een afspiegeling van jouw bedrijf en wat je wilt uitstralen. Uit een onderzoek onder 200 respondenten blijkt dat maar liefst 87% eerst de website bekijkt als ze over een organisatie, product of dienst horen. Jouw website speelt dan ook een cruciale rol in het maken van een goede eerste indruk. Maar liefst 100% gaf aan een website die erg ongebruiksvriendelijk is of een slecht design heeft, weer te verlaten. 

Waar moet een goede website aan voldoen? 

In de huidige economie is een goede vindbaarheid essentieel voor succes. Naast de vindbaarheid is gebruiksvriendelijkheid ook van belang. Een website waar waar veel aandacht aan besteed is heeft meer kans op een hoge positie in de zoekresultaten van Google. De opbouw van de website is ook een essentiële factor. Je wilt natuurlijk dat bezoekers datgene vinden waar zij naar op zoek zijn. Zo zijn er meer factoren waar je aan moet denken voor een goede website, bekijk ze hieronder: 

Spreek de doelgroep aan 

Als het goed is heb je nagedacht over je doelgroep die je met de website wilt aanspreken en aan welke criteria de Marketing Qualified (MQL) voldoen. Om interesse te wekken, is relevante en interessante content uiteraard ook van belang op de site. Zo mag user generated content als klantreferenties niet ontbreken. De toegevoegde waarde van je aanbod moet dusdanig helder zijn beschreven, dat de doelgroep zich herkent en de vertaalslag kan maken van de eigen vraagstelling naar de aangeboden oplossing (dienst of product).    

Om de doelgroep zo goed mogelijk aan te spreken via de website, is het interessant om te kijken wat de belangrijkste redenen van een potentiële klant zijn om af te haken bij een website bezoek.  

Een professioneel ogende website 

Een factor voor een goede website is dat het professioneel oogt voor de bezoeker. Binnen een paar seconden vormen bezoekers namelijk een oordeel over jouw website en daarmee jouw bedrijf. Zorg daarom voor een kloppende uitstraling die jouw bedrijf nastreeft. Kies voor een thema en kleurstelling dat past bij jouw doel. 

Snelheid van je website 

Bezoekers haken af bij een trage website. Zorg dus er dus voor dat je kijkt naar de laadsnelheid van je website. Hoewel de snelheid van een goede website niet goed vast te stellen is, duurt een optimaal gestelde website 1 à 2 seconden om te laden. Dit is voor zowel Google als de gebruiker dan een optimale ervaring.   

Webverkeer haakt ook af wanneer bezoekers het gewenste informatie of product niet snel genoeg op de website kunnen vinden. Zorg er dus voor een overzichtelijke websitestructuur en dat je de juiste informatie op de juiste pagina’s hebt staan, zodat bezoekers niet hoeven te zoeken. 

Wil je weten wat de laadsnelheid van jouw website is? Doe de gratis test! 

Relevante content 

Het hebben van een goede website betekent dus ook dat het beschikt over relevante content. Maar wat is relevante content? Denk hierbij aan het volgende:  

  • Antwoorden op relevante vragen van je doelgroep 
  • Dat je webpagina’s meer bieden dan die van je concurrenten 
  • Optimaliseer je website voor zoekmachines 
  • Zorg voor vlot leesbare content, zeker op mobiele apparaten 
  • Maak je website uitnodigend om te delen

Het draait bij content marketing om het verspreiden van waardevolle, relevante content creëren voor de doelgroep, zodat deze beïnvloedt wordt in het aankoopproces. Vaak gebeurt dit door bijvoorbeeld een whitepaper of ander kennisdocument op de site te plaatsen en deze als basis te gebruiken voor detailcontent, zoals blogs, infographics of social media berichten. Deze content zet je op vanuit het zoekwoorden onderzoek, zodat je ook bijdraagt aan je online vindbaarheid.

Deze content wordt verspreid via verschillende kanalen, zoals social media of nieuwsbrieven. Dit heeft altijd hetzelfde doel: mensen triggeren om naar de website door te klikken. In de content wordt meestal een link opgenomen naar de website, waar bijvoorbeeld de volledige blog gelezen kan worden en het gehele kennisdocument gedownload kan worden. 

Laat je content delen door anderen  

Wanneer je interessante content hebt, willen bezoekers het vaak delen met anderen. Maak het daarom zo eenvoudig mogelijk door bijvoorbeeld deel knoppen op je webpagina’s toe te voegen. Dit kunnen social sharing knoppen zijn; zo kunnen bezoekers de content eenvoudig plaatsen op hun social media platformen. Daarnaast kunnen bezoekers ook gericht en eenvoudig de webpagina’s via de mail naar de gewenste contactpersonen doorsturen. 

Meerwaarde voor bezoekers 

Een goede website geeft ook meerwaarde aan bezoekers. Meestal komen bezoekers op je website binnen met een gericht doel. De eerste pagina waar zij op terecht komen moet er natuurlijk optimaal uitzien. Maar het is ook van belang om bezoekers een tweede en derde pagina aan te bieden. Hoe langer een bezoeker jouw website bezoekt, hoe langer de bezoeker het gaat onthouden.   

Daarnaast hecht Google ook waarde aan bezoekers die langer op een website verblijven en meerdere pagina’s bezoeken. Dit kan je inzetten door binnen de tekst te linken naar een gerelateerd artikel. Verder kan je ook leessuggesties toevoegen. Zorg er bovendien voor dat de pagina’s ook meerwaarde voor het bedrijf biedt. Richt dus elke pagina zo in dat er een zichtbare vervolgactie is. Denk hierbij aan het abonneren van een nieuwsbrief, meer info opvragen of door iets te downloaden. 

Voeg relevante visuals toe 

Een goed website heeft ook beeld nodig. Het brein van de mens verwerkt beeld sneller dan tekst. Het is daarom zo dat webpagina’s overtuigender en aantrekkelijker zijn wanneer je unieke afbeeldingen gebruikt. Denk erom dat je afbeeldingen niet zomaar van Google haalt, daar kunnen auteursrechten op rusten. Professionele (zelfgemaakte) afbeeldingen hoeven niet per se veel te kosten. Het zorgt middels voor unieke beeldmateriaal dat goed aansluit bij je bedrijfsuitstraling. 

Op maat gemaakt voor alle apparaten 

Sinds 2016 is er een enorme trend gekomen om via mobiel apparaten te browsen. Deze trend blijft zich ook voortzetten. Voor een goede website is het daarom ook belangrijk dat het responsive is. Of terwijl dat de website er optimaal uitziet op verschillende schermformaten en zich daarop automatisch aanpast. 

Hoe optimaliseer ik mijn website? 

Nu je weet welke zaken belangrijk zijn voor een goede website, hebben we 8 tips voor je om rekening mee te houden bij de realisatie of verbeterslag van je website. Hier kun je gelijk mee aan de slag:  

1. De vraag sluit niet aan  bij de geboden oplossing. Bijvoorbeeld door te weinig focus, door te technische informatie, maar ook doordat er niet vanuit de klant wordt gecommuniceerd. Ervaart de klant echt dat je diegene begrijpt? 

2. Agressieve verkoopmethodieken die niet passen bij de manier waarop de prospect het koopproces het liefste inricht. Een voorbeeld hiervan is een teveel aan pop-ups of niet relevante Call to Action knoppen.   

3. Verwarrende informatie op de site die zichzelf soms zelfs tegenspreekt. Kies in ieder geval de rode draad binnen je communicatie, waarmee je de drie fasen in het koopproces afdekt:   

  • De realisatie en beschrijving van het probleem van de potentiële klant
  • De mogelijke oplossing hiervoor 
  • De bewijsvoering dat het de beste oplossing is, dat jij als leverancier doet wat je belooft en dat anderen tevreden waren 

4. Onvoldoende geloof in bewijsvoering over de leverancier. Als je een claim neerlegt heb je daarmee ook de verantwoordelijkheid om de claim te onderbouwen. Wellicht heb je geen of te weinig klantcases. Bewijsvoering kan middels klantcases, korte quotes van klanten, door het gebruik van een goed onderbouwde vergelijkingsmatrix of casestudies en werkervaring.   

5. Dissonant  tussen de aangeboden prijs en de verwachting van de prospect. Wanneer je meerdere pakketten aanbiedt, zorg er dan voor dat de meerwaarde van het duurdere pakket zichtbaar is.    

6. Negatieve berichtgeving door Influencers en negatieve klantratings.   

7. Onvoldoende onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. Leg de waarde uit die een prospect zal ontvangen voor elke volgende actie of betrokkenheid, hoe klein ook.     

8. Slechte user experience op de website, zoals te veel klikken, te weinig visuele onderdelen of te trage performance.

Check voor je eigen website in hoeverre deze de hier genoemde aandachtspunten voldoende heeft afgedekt.

 

Een goede website? Scoor hoog in de zoekresultaten 

Vaak is een klant specifiek opzoek naar een dienst of een bepaald product. Zo is dus ook de vindbaarheid van de website van belang. Wanneer je een goede website hebt is de kans ook groter om hoger in Google te scoren. Want een bezoeker kijkt vaak niet verder dan de eerste pagina in de zoekresultaten. Dat betekent dat het noodzakelijk is om de belangrijkste kanalen die de potentiële koper in het individuele koopproces gebruikt, op de juiste wijze in te zetten. Onderdelen van dit koopproces zijn de website, SEO strategie en social media. Deze media behoren tot de topkanalen waarmee Marketing Qualified Leads worden gegenereerd 

Veel gemaakte fouten 

De belangrijkste fouten die op de website worden gemaakt, hebben allen te maken met het feit dat er vanuit de visie van eigen producten of diensten wordt gecommuniceerd. Dat uit zich in:  

1. Onsamenhangende verhalen: homepages vertellen geen verhaal dat begint met het stimuleren van een relevante en duidelijke band met  kopers, maar spreken vooral over de eigen organisatie en haar producten of diensten.    

2. Het niet persoonlijk verbinden met kopers: homepages richten zich uitsluitend op de organisatorische eisen die de koper vertegenwoordigt en plaatsen dit niet in de context van de persoonlijke en carrièrebelangen die leden van de DMU hebben bij het evalueren van de potentiële leveranciers. Zorg ervoor dat je de uitdagingen van de buyer persona’s goed in kaart hebt.

3. Product- of servicegerichtheid: de informatie op de startpagina wordt overschaduwd door alle productinformatie die op de homepage staat, die niet is vertaald naar voordelen voor de bezoeker. Hou vooral in de gaten dat de behoeften van de potentiële kopers centraal staan, en dat je eigen producten of diensten daarop aanhaken. 

Wil je zeker weten dat je een goede website hebt? En dat jouw website optimaal ingesteld is om interactie te krijgen met de juiste doelgroep? Voer dan de gratis website scan uit! Je hebt al binnen één minuut resultaat waarmee je gericht verbeterpunten door kunt voeren.