Creëer de juiste backlinks voor meer autoriteit
Externe linkbuilding maakt gebruik van backlinks: één van de strategieën waarbij je jouw website hoger laat classificeren in de zoekresultaten van Google. Linkbuilding gaat om het laten plaatsen van relevante backlinks op andere websites, die vervolgens verwijzen naar jouw website. Maar hoe pak je dit aan en kan je zomaar lukraak een massa links laten plaatsen? Wij hebben 3 belangrijke aandachtspunten op een rij gezet.
Wat zijn backlinks?
Een backlink is een link die op een externe website staat en middels een hyperlink doorverwijst naar jouw website. Dit kan de homepage zijn, of een specifieke dienstenpagina, product pagina of blog. Backlinks zijn naast interne en externe links belangrijke links voor jouw linkprofiel. Hiermee bouw je meer autoriteit (uitgedrukt in Domain Rating) voor zoekmachines. Hoe hoger deze DR, hoe meer kans je hebt om met SEO strategie hoog in Google te ranken.
Backlink voorwaarden
Je kunt niet zomaar backlinks plaatsen. Ten eerste moet je ze verkrijgen. Er zijn verschillende linkbuilding methoden. Je kunt jouw website bijvoorbeeld aanmaken bij startpagina’s. Daarnaast kun je ook gastblogs plaatsen op relevante platformen waar jouw doelgroep aanwezig is. Deze twee methoden kunnen doorgaans kosten met zich meebrengen, maar helpen jouw autoriteit te verhogen.
Er zijn een aantal voorwaarden waar je rekening mee moet houden:
- Hoe hoger de DR en de autoriteit van de domeinnaam van wie je de backlink krijgt, hoe gunstiger voor jouw eigen DR
- Je wilt backlinks van unieke domeinnamen, probeer dus zo veel mogelijk te variëren
- Zorg voor de actualiteit van backlinks: Google waardeert dit en hiermee verhoog je de vindbaarheid van jouw website
Populariteit
De populariteit van de website waar vandaan gelinkt wordt. Deze kan worden gemeten door de Pagerank die een bepaalde pagina heeft. Hoe hoger de Pagerank, des te meer waarde een link van deze pagina naar je eigen website heeft. Er zijn organisaties die zich verdiepen om het Google algoritme te ontrafelen. Deze organisaties bieden tools die inzicht op basis van eigen inschatting geven in de vermeende ranking zoals onder andere de Open Site Explorer van MOZ en InLink Rank van SEO Powersuite.
Relevantie van het onderwerp
Hoe beter de site waar de link vandaan komt aansluit bij het onderwerp van je eigen site, des te hoger de relevantie die Google toekent aan je link. Het hebben van een link vanuit een fietsenwinkel naar je eigen site als je daar marketing dienstverlening aanbiedt, is lager dan een link vanuit een marketing gerelateerde site.
Dofollow en nofollow links
Kijk ook goed naar dofollow en nofollow links. In het artikel over nofollow links wordt beschreven wat hier precies mee wordt bedoeld en wanneer je een nofollow en een dofollow link inzet. Wat belangrijk is, is dat je een dofollow link krijgt, wanneer je gelinkt wordt vanuit relevante websites. Bij commerciële teksten, dus bijvoorbeeld waarvoor je een link betaald hebt zet je een nofollow link. Hiermee zeg je eigenlijk dat je niet verantwoordelijk bent voor de pagina en dat Google die link dus niet moet volgen.
Kijk dus goed of de pagina waarvandaan je wil linken, dofollow links plaatst en niet alleen maar nofollow links. Google kijkt ook naar een natuurlijk linkpatroon, dus de combinatie van beiden. Want het hebben van alleen dofollow links is onnatuurlijk, en onnatuurlijk wekt wantrouwen bij Google en heeft vaak een negatief effect op de ranking.
Externe linkbuilding
Externe linkbuilding moet ‘met beleid’ worden gedaan, omdat Google erg streng is op vermeend misbruik van externe links. Zodra Google het idee heeft dat de links worden opgebouwd vanuit marketingperspectief, meer dan vanuit inhoudelijke content bijdrage, dan kan de website een penalty ontvangen die gericht is op de vindbaarheid.
Daarom adviseren we onze klanten om onderscheid te maken tussen links die inderdaad vanuit een marketingperspectief worden opgezet (bijvoorbeeld door het aanmelden van de link op een inhoudelijke verzamelpagina) en links die op basis van content (bijvoorbeeld een relevant blog of artikel) worden gelegd.
Backlinks plaatsen
De links vanuit marketingperspectief dienen voorzichtig doorgevoerd te worden. Je moet naast de populariteit, ook rekening houden met het aantal backlinks dat je mag plaatsen. Het aantal links dat van een bepaalde website naar jouw eigen website gaat, telt slechts 1 keer mee. Het helpt dus niet om van een bepaalde verzamelsite naar meerdere pagina’s op je eigen website te linken.
Een aantal dat tot nu toe lijkt te werken om geen straf van Google te krijgen is 1-2 links per week. Op die manier kun je de website van je organisatie wel op steeds meer plaatsen vindbaar laten zijn zonder dat het gebruik maken van verzamelpagina’s de overhand neemt. Dat betekent meteen ook dat je wekelijks even de tijd moet nemen om nieuwe links te plaatsen en je moet realiseren dat 100 links min of meer gelijk staat aan een jaar werk.
Tijd en continuïteit
De links op basis van relevante content hebben ook tijd nodig, maar minder vanuit het perspectief van het ontwijken van een Google straf. De tijd die hiervoor nodig is, is met name gericht op het realiseren van inhoudelijke content en het contact zoeken met partijen waar deze inhoudelijke content interessant voor is.
Het is in feite een goede samenwerking: de één levert inhoudelijke content en de ander levert de link. Wij adviseren om maximaal 3-4 inhoudelijke content links per week te realiseren. Dus ook hiervoor geldt dat de factoren tijd en continuïteit belangrijke factoren zijn voor succesvolle externe linkbuilding.
Wij adviseren om maximaal 3-4 inhoudelijke content links per week te realiseren
Wil je meer weten over relevante backlinks en hoe je de betrouwbaarheid van een website kan checken? Lees dan onze whitepaper ‘7 essentiële linkbuilding inzichten vanuit de praktijk’.