Adverteren op Facebook: zo doe je dat effectief!

Adverteren op Facebook: zo doe je dat effectief!

Adverteren op Facebook maakt onderdeel uit van je social advertising strategie. Om dit effectief in te zetten, kun je gebruik maken van een reeks aan functionaliteiten. Maar hoe weet je welke je moet kiezen? In dit blog bespreken we daarom hoe je een Facebook advertentie opzet die past bij jouw marketingdoeleinden. 

Het juiste account: meta business suite instellen

Je kunt niet met elk account Facebook advertenties plaatsen. Je hebt er ten eerste een bedrijfsaccount voor nodig. Daarnaast stel je Meta Business Suite in. Via dit account plaats je de advertenties en beheer je de resultaten van je campagnes. 

Doelstelling

Voordat je een advertentie opzet, geldt dat je eerst moet nadenken over wat je ermee wilt bereiken. Zorg ervoor dat je deze duidelijk meetbaar houdt. Bijvoorbeeld 5% meer verkopen, 10 extra downloads of 10% meer websiteverkeer. Kom je er niet uit? Denk eens aan de volgende doelstellingen:  

  • Meer merkbekendheid  
  • Bereik vergroten 
  • Betrokkenheid creëren 
  • Verkeer verhogen 
  • Leads genereren 
  • Videoweergaven stimuleren 
  • Retargeten 

De advertentietypes op Facebook zijn ontworpen met deze doelen in het achterhoofd.  

Doelgroep

Nu kun je bepalen welke doelgroep je aan wilt spreken. Deze heb je voor de geest door het opstellen van een buyer persona. De gegevens van je doelgroep kun je vervolgens instellen in Facebook om de juiste mensen te bereiken. Je kiest uit de volgende functies:  

  • Locatie 
  • Demografische gegevens 
  • Interesses 
  • Gedrag 
  • Connecties 

 Kies daarnaast voor aangepaste doelgroepen:  

  • Contactlijsten  

Kom in contact met nieuwe personen met behulp van gegevens uit je CRM-systeem of e-maillijsten  

  • Sitebezoekers 

Stel Facebook Pixel in om gebruikers te benaderen die je website bezocht hebben of daar bepaalde acties op uitgevoerd hebben  

  • Appgebruikers 

Stel Facebook SDK in om advertenties aan te maken die gebruikers stimuleren om in-app-acties te voltooien  

Of neem een kijkje tussen vergelijkbare doelgroepen. Hiermee bereik je gebruikers, van wie het profiel overeenkomt met de interesses en eigenschappen van je bestaande klanten. 

Budget

Voor elk bedrijf is een gewenst budget af te stellen. Je kunt deze per dag of looptijd afstemmen. De kosten hangen af van de advertentieveilingen, daar komen we onderaan in dit blog op terug.   

Je behoudt zelf de controle over de kosten, doordat je van te voren bepaalt hoeveel je maximaal wilt betalen per doelstelling (conversies of weergaven). 

Advertentie typen

Nu je de basis hebt staan, kun je aan de slag met de advertentie opstellen en inrichten. Er zijn 8 advertentietypen die je kiest, afhankelijk van je doelstelling.   

Foto

Met foto’s kun je illustreren wie je bent en wat je doet. Je kunt mensen inspireren en je bedrijf voor je doelgroep tot leven brengen. Je zet fotoadvertenties in om: 

  • Mensen naar je website te sturen 
  • Bekendheid van je producten wilt vergroten

Video 

Deze manier van adverteren is veelzijdig. Je kunt video’s namelijk op verschillende manieren gebruiken: in-stream, in het overzicht van Facebook en als verhaal. Je gebruikt video wanneer: 

  • Je betrokkenheid wilt stimuleren 
  • Je merkbekendheid wilt verhogen

Stories

In stories kun je gebruikers aanspreken en inspireren om acties op hun telefoon uit te voeren. Ze maken in feite deel uit van video-advertentie, alleen zijn het korte versies met een ander invalshoek. Je maakt hierbij gebruik van alledaagse onderwerpen en zorgt voor een meesslepend verhaal. Het doel ervan is: 

  • Interesse wekken 
  • Gebruikers aansporen tot actie

Messenger

Messenger advertenties staan in het teken van interactie. Je wilt daarom dat de advertentie wordt opgezet om contact te stimuleren met je bedrijf. Wat je bereikt, is dus gebruikers bereiken 

  • Bereik vergroten 
  • Gebruikers aansporen met jouw bedrijf in gesprek te komen 
  • Persoonlijk contact met bestaande en potentiële klanten

Carrousel

Hiermee laat je tot 10 afbeeldingen zien binnen één advertentie. Voor elke afbeelding kun je een unieke link toevoegen. Wil je de best presterende afbeelding als eerste weergeven? Dat doet Facebook automatisch via automatische optimalisatie. Heb je een vaste volgorde, bijvoorbeeld omdat je een verhaal vertelt in de carrousel, schakel deze functie dan uit. Met deze functie kun je: 

  • Producten uitlichten 
  • Merkverhaal vertellen 
  • Gebruikers actief aanspreken 
  • Proces uitleggen

Diavoorstelling 

De diavoorstelling maakt gebruik van beweging, geluid en tekst. Het is een manier om een verhaal over te brengen. Deze optie komt overeen met video, alleen werkt niet met bewegend beeld, kosten minder data en zijn sneller te creëren en zijn goedkoper. Het doel ervan is:  

  • Meeslepende ervaring maken 
  • Ingewikkeld proces vereenvoudigd uitleggen 
  • Mensen met een trage verbinding bereiken

Collectie

Bied je meerdere producten aan? Dan kun je kiezen voor collectie. Hiermee kunnen gebruikers je aanbod ontdekken, bekijken en direct aanschaffen. Daarnaast biedt de advertentie ruimte meer informatie over de producten. Het doel dat je met collectie bereikt is: 

  • Verbeterde user experience 
  • Directe klantwerving

Speelbare advertentie 

Dit type advertenties wordt veel gebruik in de app-industrie. Het zijn interactieve voorbeelden van apps, waarin de gebruiker kan inzien wat de app inhoud, voordat ze deze downloaden.  

  • Gratis proefversie van je app 
  • Vind betrokken gebruikers 
  • Downloads/verkopen genereren 

Adverteren

Zodra je de advertentie(bestelling) plaatst, wordt deze opgenomen in de advertentieveiling van Facebook. Dit zorgt ervoor dat de inhoud bij de juiste gebruikers terechtkomt. De veilig werkt op basis van een algoritme om te bepalen welke advertentie het beste aan de gebruiker getoond kan worden. Dit wordt bepaalt aan de hand van:  

  • Het initiële bod / het maximale bedrag dat je bepaalt hebt 
  • Het geschatte actiepercentage 
  • De advertentiekwaliteit

Op het optimale resultaat te behalen, kijk je weer naar je buyer persona. Wanneer zijn ze op Facebook actief? Dat is het moment dat jij je advertentie wilt tonen. Deze planning kun je voor je advertenties instellen. 

Je resultaten meten

De advertentie is geplaats, maar nu ben je natuurlijk nog niet klaar. Om te bepalen of de advertentie de juiste resultaten bereikt, moet je de prestaties bijhouden. Dit doe je in de advertentiebeheer. Je kunt hierin A/B testen doorvoeren en inzien of de weergaven efficiënt lopen. Aan de hand van deze praktische data, kun je gelijk verbeterpunten doorvoeren. 

Kosten

De kosten hangen af van het advertentietype dat je instelt. Daarnaast bepaalt Facebook het advertentiebudget dat je uiteindelijk betaalt op basis van:  

  • Het bodlimiet dat je hebt ingesteld
  • Kosten per resultaat 
  • Weergave 
  • Klik 
  • Lead 
  • Rendement op de advertentie-uitgaven 

Fuel je Facebook advertenties

Adverteren op Facebook hangt dus af van je doelgroep, welke doelstellingen je hebt en welk budget je uit wilt geven. Daarnaast kun je kiezen uit 8 verschillende advertentietypen.   

Kom je er niet uit welk advertentietype bij je doelstelling past? Of wil je een sparringpartner om het juiste budget van je advertenties te bepalen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij hebben de social media advertising specialisten voor je in huis, met wie je nauwkeurig je resultaten weet te behalen.