Website bezoekers achterhalen: zet bezoekers om tot leads
Meer ROI halen uit verkeer dat je op je website hebt, kan dat? Jazeker. Door je zakelijke website bezoekers te achterhalen, heb je beter zicht op interessante leads en kan jouw team persoonlijke marketing en sales inzetten om prospects op te warmen. Hoe je dit doet, leer je in dit blog.
Concurrentie onderzoek
Website bezoekers herkennen kun je inzetten voor je eigen website. Maar je kunt ook de concurrent onderzoeken om te kijken waar je staat ten opzichte van de markt. Je kunt dit doen aan de hand van een zoekwoordentool. Hierin vul je de URL van je concurrent in, waarna je een overzicht krijgt van het gemiddelde aantal bezoekers per maand. Dit kan ook heel specifiek per zoekwoord waar je op wilt scoren. Je ziet dan in op welke zoekwoorden je concurrenten goed scoren en op welke zoekwoorden ze focussen.
Het voordeel hiervan, is dat je nieuwe zoekwoorden ontdekt waar jouw concurrenten al op scoren en jij niet. Met deze input voor een nieuwe pagina of blog, kun je boven je concurrent in de zoekresultaten komen en krijg je meer verkeer naar je website.
De voordelen van herkend webverkeer
Wanneer je het aantal bezoekers op je website inzichtelijk hebt en je concurrenten onderzocht hebt, kun je hier actief op inspelen. De voordelen hiervan zijn:
- Je positie ten opzichte van de concurrentie inzien en verbeteren
- Zicht op interessante zoekwoorden waar je (nog) niet op scoort
- Leads achterhalen
- Leads persoonlijk opvolgen vanuit marketing en sales
- Warme acquisitie
- Zicht op het gedrag van je website bezoekers
Webverkeer meten: de tools
Om het aantal websitebezoekers te achterhalen, heb je de juiste tool nodig. Er zijn verschillende tools op de markt die je hiervoor in kunt zetten. Bijvoorbeeld:
- Ahrefs
- SEMRush
- Moz
Dit zijn allen zoekwoorden tools waarin je een zoekwoorden analyse uit kunt voeren. En dus kun je de tool combineren met concurrentie onderzoek. Ahrefs geeft je bijvoorbeeld zicht op de content gap. Dit is het gat dat er is tussen jou en je concurrenten op gebied van content. Je krijgt hierbij de zoekwoorden te zien waar je concurrentie op scoort, maar jij niet. Hieruit kun je eventuele nieuwe onderwerpen halen om over te schrijven, of zoekwoorden om je website voor te optimaliseren.
Ook zie je voor je eigen website hoeveel verkeer je naar je website trekt. Dit kan per maand, halfjaar of jaar. Daarnaast kun je filteren op zoekwoorden. Zo zie je in welke zoekwoorden veel verkeer trekken en welke achterblijven.
Google Analytics
Een andere tool om je webverkeer in te zien, is Google Analytics. Je kunt hierin het aantal bezoekers van je website meten, maar ook inzien waar de bezoekers vandaan komen. Dat wil zeggen of ze vanuit organisch zoekverkeer komen, een advertentiecampagne en welke, of via social media. Daarnaast heb je zicht op welke pagina’s de bezoekers bezocht hebben en vanaf welke pagina’s bijvoorbeeld veel producten aangekocht worden.
In de tool kun je ook jouw doelen vast leggen zodat je kunt zien welke pagina’s voor jouw organisatie het meest opleveren. Wanneer je alle belangrijke informatie hebt verzameld, kun je de informatie analyseren en beoordelen. Als je dat hebt gedaan kun je jouw website weer verbeteren, zodat je bijvoorbeeld meer bezoekers krijgt.
Lees ook:
→ Meer traffic naar je website? Doe dat met SEO!
Hoe herken je zakelijk verkeer?
Naast kwantitatieve informatie is het nog interessanter om kwalitatieve data te vangen van het verkeer op je website. Dat kan middels IP tracking. Hiermee krijg je inzichtelijk welke bedrijven je website bezoeken. Dat wil zeggen dat je informatie krijgt als:
- Bedrijfsnaam
- Branche
- Functie van de bezoeker
- Locatie
- Het aantal bezoeken
- Verkeersbron
- Sessieduur
Als je deze informatie weet, kun je veel persoonlijker je leads opvolgen. Je wilt geen tijd spenderen aan koude leads. Met een IP tracking tool vang je precies de informatie die je wilt hebben, om te bepalen of het verkeer interessant is of niet. Stel je werkt alleen voor de ICT branche. Wanneer een zorginstellingen interessant gedrag op je website vertoont, weet je vooralsnog dat je de lead niet op hoeft te volgen. De zorg branche dan past immers niet binnen je doelgroep. Deze aanpak wordt ook wel IP marketing genoemd. De twee grootste tools hiervoor zijn SalesFeed en Leadinfo.
Past IP tracking bij jouw organisatie? Vul in 6 stappen al de gratis vragenlijst in!
Bedrijven herkennen: en nu?
Met de informatie die je hebt, kun je gericht leads opvolgen. Bijvoorbeeld door bezoekers te categoriseren in:
- Concurrenten
- Ex klanten
- Klanten
- Nieuwe bezoekers
Je kunt bijvoorbeeld lijsten aanmaken met bezoekers die interessant gedrag op je website vertonen of over bepaalde onderwerpclusters lezen. Ook kun je liquid content inzetten, om je leads op te warmen tot een aankoop. Een voorbeeld hiervan is mock-ups van software op je homepage gebruiken wanneer een IT-bedrijf je website bezoekt, of statistieken weergeven voor een CEO ten opzichte van marketing trends voor de marketeer.
Ga ook website bezoekers achterhalen
Wil je ook je webverkeer inzien? Je hebt binnen een paar stappen al een Google analytics account. Daarnaast zijn Moz, SEMRush en Ahrefs al gratis te gebruiken. Maar wil je het zakelijk verkeer omzetten tot leads, dan kom je al snel uit bij een IP tracking tool.