Marketing automation: hoe begin je?
Zoals je wellicht in onze vorige artikelen hebt kunnen lezen, ligt de toekomst in marketing automation. De marketing wordt steeds meer overgenomen door machines en bots, waardoor klik- en koopgedrag van bezoekers en klanten automatisch worden geregistreerd. Dit betekent dat er eenvoudig en snel overzichten kunnen worden gemaakt van wie jouw klanten zijn. Maar werkt dit zo eenvoudig en werkt dit ook voor kleinere bedrijven? In dit artikel praten wij jou helemaal bij.
Voor veel bedrijven lijkt het een logische stap om te beginnen met marketing automation. Vaak wordt er gedacht dat dit een goede vervolgstap is om (potentiële) klanten de optimale customer experience te bieden en dat hierdoor het bedrijf verder kan groeien.
Hoe start je met marketing automation?
Vaak is het aanschaffen van software voor marketing automation relatief duur, maar dan beschik je wel over veel verschillende tools waarmee je zelf aan de slag kunt met campagnes. Het is tevens ook mogelijk om het uit te besteden.
Maak je zelf gebruik van marketing automation-software, dan neemt dit veel tijd in beslag. Deze software bestaat namelijk uit zoveel functionaliteiten dat het erg complex kan worden. Het kan dan veel meer tijd kosten dan je ervoor had ingepland. Vaak komt hier nog bij dat je als bedrijf niet genoeg de functionaliteiten benut. Dat leidt tot standaard campagnes en betekent dat je uiteindelijk veel kosten hebt en te weinig tijd spendeert aan het creëren van goede content. Dat zorgt vervolgens voor amper of geen groei.
Bedenk waarom je marketing automation wilt inzetten
Hoe bepaal je als bedrijf waarvoor je de marketingtool wilt inzetten? Hiervoor is het van belang om terug te gaan naar de basis van je bedrijf en je af te vragen: ‘Wat willen we hiermee bereiken en welk budget stel ik hiervoor beschikbaar?’
Wanneer je dit eenmaal in kaart hebt gebracht, kun je gaan kijken welke tools je in gaat zetten. Veel starters van beginnen met leads generen, waardoor je de conversie kunt verhogen. Maak je gebruik van e-mailmarketingsoftware? Dan zou je je eens kunnen verdiepen in CRM software.
Het is belangrijk om eenvoudig te beginnen en je in eerste instantie te focussen op één campagne. Krijg je het meer onder de knie? Dan kun je er naar verloop van tijd voor kiezen om meerdere campagnes op te zetten. Zorg dat je leert van resultaten die uit de marketing automation tools voortvloeien en zorg dat je continu verbetert. Hierdoor leer je op welk moment je de beste boodschap op de juiste tijd verstuurt naar je (potentiële) klanten.
Vervangt marketing automation de marketeer volledig?
Je zou denken dat marketing automation de marketeer op den duur volledig vervangt, maar gelukkig is dit niet het geval. Het creëren van unieke content, analyseren van resultaten en de klant op het juiste moment benaderen blijft vakwerk.
Ben je gestart met marketing automation maar kom je er als bedrijf niet uit? Wij helpen je graag met ons advies!