Klantgedrag: inzicht in websitebezoekers
Je wilt jouw doelgroep specifiek targeten met content. Maar niet alleen door het overtollige aanbod van content is het moeilijk om de doelgroep te bereiken, ook desinteresse bij de ontvanger zorgt hiervoor. Ontdek in dit blog hoe je inzicht krijgt in het klantgedrag, zodat je de waarde van jouw content voor de klant vergroot.
Online klantgedrag
Het aanbod van content blijft groeien en om als organisatie onderscheidend te blijven, moet je waardevolle en relevante informatie blijven delen. Inzicht in wie jouw websitebezoeker is en wat het klantengedrag op jouw site is, kan helpen bij het aanbieden van gerichte, relevante content. Deze content wekt direct de interesse van de doelgroep, waardoor het concurrerend vermogen zal stijgen.
Websitebezoekers achterhalen
Inzicht in de websitebezoekers van jouw website brengt het voordeel van inzicht in het gedrag van de bezoekers met zich mee. Daarbij staat het belang van een goede website voorop. Door het inzicht in het zoekgedrag van websitebezoekers heb je zicht op behoeften en interesses van jouw doelgroep. Daarnaast wordt duidelijk of er een diepgaande interesse is. Deze factor bepaal je door te kijken naar het aantal bezoeken dat iemand gedurende een bepaalde periode op jouw website. Hoe vaak bezoeken zij de website en waar kijken ze het meeste naar? Het gedrag op jouw site kan een koopsignaal zijn. Dit is en een aanleiding om weer een contactmoment met deze bezoeker aan te gaan.
Komt een klant bijvoorbeeld voor de vierde keer op de website en bekijkt diegene steeds pagina’s rond hetzelfde onderwerp of dezelfde dienst? Dan kan dit betekenen dat er iets speelt op dit vlak. Hier kun je vervolgens op inspelen door deze bezoeker te voorzien van relevante informatie rond dit onderwerp. Bij prospects kan het pad dat zij doorlopen op de website een goed beginpunt zijn om toenadering te zoeken.
Warme acquisitie
Omdat je het klantgedrag inziet en dus de interesse van websitebezoekers volgt, maak je gebruik van warme acquisitie, wanneer je de prospect benadert. Doordat er al informatie bekend is via welke weg de potentiële klant op zoek is gegaan, via welk pad diegene door de website heeft geklikt en waar diegene dus interesse in heeft, is koud bellen niet meer van toepassing. Met behulp van inzichten in welke pagina’s bezocht zijn, kan een business issue geïdentificeerd worden.
Deze gegevens kunnen worden toegepast bij de opvolging. Met de juiste invalshoek voelt de prospect zich beter aangesproken dan ooit. Je benadert deze namelijk precies op een manier waarbij er in de behoeftes wordt voorzien. Een goede opening met de informatieonderbouwing van de inzichten uit het websitebezoek zal eerder resulteren in een (vervolg)afspraak dan wanneer je ‘koud’ belt. Daarbij resulteert ‘warm’ contact vaker en sneller in een persoonlijke relatie met de klanten.
IP tracking tool
Klantgedrag behaal je dus uit het gedrag van websitebezoekers op jouw website. Hier zet je een IP tracking tool voor in, bijvoorbeeld SalesFeed. Middels IP tracking herken je welke bedrijven jouw website bezoeker, welk klikgedrag ze vertonen en hoe lang ze op jouw website aanwezig zijn. Je krijg onder andere de volgend onderdelen inzichtelijk:
- Bedrijfsgegevens als adres en telefoonnummer
- Het KVK nummer
- Welke branche het bedrijf werkt (SBI code)
- Klikpad
Deze gegevens worden verzameld in de tool. Deze kun je vervolgens inzetten om aan de hand van vooraf opgestelde criteria de juiste bedrijven door te zetten naar de salesafdeling, zodat ze alleen tijd besteden aan kwalitatieve leads.
Wil je alles lezen over de voordelen van klantgedrag inzichtelijk maken? Download nu onze gratis whitepaper: ‘9 redenen waarom je wilt weten wie jouw website bezoekt‘, waarin we de voordelen toelichten die de inzichten in websitebezoekers en hun gedrag met zich mee brengen.