Plaats backlinks: verhoog je vindbaarheid en positie in Google
Het plaatsen van backlinks is een van de manieren om je vindbaarheid in zoekmachines te verhogen. Hier zijn verschillende technieken voor en niet elke link levert de gewenste resultaten op. Voordat je aan de slag gaan, moet je dus goed weten hoe je backlinks plaatst die jou de gewenste kwaliteit opleveren. In dit blog gaan we in op wat goede backlinks zijn en welke technieken je hiervoor inzet.
Wat zijn backlinks?
Backlinks bestaan uit hyperlinks die vanuit andere websites naar jouw website linken. Door zoekmachines worden deze als referenties en aanbeveling voor jouw website gezien, waardoor Google je website meer autoriteit geeft binnen je niche. Dit heeft invloed op je vindbaarheid, omdat je met een goed opgebouwd linkprofiel namelijk hoger in de zoekresultaten zult staan.
Linkbuilding
Het plaatsen van backlinks valt onder linkbuilding. Deze term wordt gebruikt, omdat je backlinks opbouwt over tijd. Een onderdeel daarvan is dan ook het onderhouden van je backlinks. Onder linkbuilding valt dus ook het regelmatig controleren van je backlink profiel. Er zijn verschillende technieken voor het verkrijgen van backlinks. We noemen de 6 meest gebruikte:
- Link worthy content op je website
- Startpagina links
- Gastbloggen
- 404 van een andere website invullen
- Persberichten schrijven
- Social media posts
Kwalitatieve backlinks
Zoekmachines als Google kijken niet alleen naar de hoeveelheid backlinks die je opbouwt, maar ook naar de kwaliteit van deze backlinks. Maar hoe interpreteert Google dit begrip? Hier vallen 5 pijlers onder waar je aan moet voldoen wanneer je backlinks verzamelt.
- Gerenommeerde websites
Dit zijn website die een goede naam hebben opgebouwd. Niet alleen in Google, maar ook een merknaam binnen de niche waarin je werkzaam bent. Denk aan Forbes.
- Hoge positie in Google
Hoe meer Google de website die naar jouw website verwijst waardeert, des te meer waarde de link meekrijgt. Dit zorgt er ook voor dat de SEO waarde van de gelinkte webpagina toeneemt.
- Relevant voor jouw website
Backlinks moeten wel waarde toevoegen aan jouw website. Wanneer je werkzaam bent binnen de ICT, hecht de zoekmachine weinig waarde aan een backlink vanuit een bloemenzaak. Tenzij dit één van je klanten is. Een goede plek om de starten is dan ook door je klanten, partners en leveranciers te vragen om een relevante backlink.
- Hoge en unieke domain authority
Naast gerenommeerde websites zit de kwaliteit van backlinks in websites die hoog in de zoekresultaten van Google verschijnen. Het hoeft dus niet altijd om grote bekende organisaties te gaan. Ook kleine bedrijven die leider zijn binnen jouw niche zijn een goede manier om backlinks van te krijgen. Dit is te zien in de Domain Authority. Dit is en score tussen de 0 en de 100. Hoe hoger deze score, des te groter de kans dat de website hoog rankt in de zoekresultaten.
Daarnaast speelt het een rol of het domein al eens eerder naar jou gelinkt heeft. Het heeft positieve invloed op je SEO resultaten als je een linkprofiel hebt dat bestaat uit unieke domeinnamen.
- Bestemming
Om een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel te krijgen, is het belangrijk dat je naast het gebruik van verschillende technieken, ook meer dan één link inzet. Focus niet telkens op één pagina, maar zorg bijvoorbeeld dat je linkbuilding aansluit bij de onderwerpen van je online marketing campagnes.
Heb je een campagne opgebouwd omtrent software security? Bouw dan backlinks op voor de pagina’s die over dit onderwerp gaan. In de volgende campagne kun je de focus verschuiven op andere pagina’s, bijvoorbeeld je homepage.
Backlinks en SEO waarde
Het linkprofiel bouw je op om de vindbaarheid van je website, diensten, producten en merk te verhogen, als onderdeel van je online vindbaarheid verbeteren. Het heeft dus SEO waarde. Het is één van de zwaarst wegende factoren in de Google Ranking. Deze waarde zit in de verschillende onderdelen die bij het plaatsen van backlinks komen kijken.
Linkjuice
Het begint allemaal bij linkjuice. Je bouw een backlinkprofiel op om waarde mee te krijgen van de website die naar jou linkt. Dit wordt aangeduid als linkjuice. Deze waarde worden door de crawlers van Google meegenomen als onderdeel van de vele factoren die je ranking in de zoekmachine bepalen.
Ankertekst
Om de SEO waarde verhogen, wil je dat de ankertekst het zoekwoord van je pagina bevat, waar naartoe gelinkt wordt. De ankertekst is de tekst waar de hyperlink achter zit. Het gebruik van zoekwoorden in de hyperlink helpen je positie in de zoekmachine te verbeteren.
Toch is het voor SEO doeleinden belangrijk dat je varieert met je ankerteksten. Naast zoekwoorden, kun je dus ook kiezen voor je productnaam, servicenaam of je merk. Dit heeft te maken met een natuurlijk linkprofiel.
Natuurlijk linkprofiel
Het linkprofiel is een balans tussen kwantitatieve en kwalitatieve links. Dit houdt ook in, dat je niet continue de focus legt op één techniek om backlinks naar je website te krijgen. Een goed startpunt is het verkrijgen van relevante startpagina’s, maar op een bepaalt moment houdt dit op. Google zal je afstraffen wanneer je alleen gebruik maakt van deze zelfde techniek. Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit spontaan verkregen links, gastbloggen en het schrijven van persberichten. Het aankopen van links raden we dan ook af. Dit wordt niet gewaardeerd door de zoekmachine.
Do-follow
Er zijn twee soorten backlinks: do-follow en no-follow links. Wanneer de link een do-follow is, telt deze mee in de SEO ranking van Google. De website eigenaar die de link plaatst, bepaalt zelf welk type de backlink wordt. Je kunt natuurlijk altijd vragen om een do-follow link.
Maar het is ook goed om no-follow links te behouden. Deze lijken in eerste instantie niet mee te tellen voor je SEO score. Echter komt een mix van do-follow en no-follow links natuurlijker over dan alleen do-follow links. Daarom vormt de afwisseling van beide typen een positieve invloed op je SEO ranking.
Je backlink profiel monitoren
Een backlink verkrijgen lijkt eenmalig, maar het is verstandig om je backlinks te blijven monitoren. Zo weet je wanneer je belangrijke links hebt verloren en welke linkbuilding techniek je het beste in kunt zetten. Hierin kun je bijvoorbeeld ook de spam score van de backlinks inzien.
Daarvoor kies je voor SEO tools om je backlink profiel inzichtelijk te maken. In deze tools zie je niet alleen het aantal backlinks, maar kun je ze ook afzetten tegen je Domein Authority. Soms kan het verliezen van een gerenommeerde link bijvoorbeeld een daling in je DA veroorzaken. In de tool zie je eenvoudig welke backlinks je verkregen of juist verloren hebt. Hier kun je vervolgens actie op ondernemen. Ook kun je de Domain Authority inzien van de webdomeinen die naar jouw pagina’s verwijzen.
Een aantal veelgebruikte tools hiervoor zijn:
- Ahrefs
- Linkody
- Majestic
- Moz
- SE Ranking
Deze tools hebben meerdere functies. Je kunt ze bijvoorbeeld ook inzetten voor het opsporen van broken links of voor je zoekwoorden analyse.
Bouw jouw kwalitatieve backlink profiel op
Met deze tips kun je aan de slag om je backlink profiel op te bouwen of uit te breiden. We raden je aan om eerst je backlink strategie uit te werken. Dat wil zeggen dat:
- Je het onderwerp bepaalt
- De link waarvan je wilt dat externe partijen naartoe linken bepaalt
- De techniek bepaalt waarmee je de backlinks verkrijgt
Om deze strategie op te bouwen, kun je eerst kijken naar je huidige backlink profiel. Wil je meer informatie over de relevantie en betrouwbaarheid van backlinks? Dan hebben we 7 essentiële linkbuilding inzichten voor je. Vanuit daar kun je het backlink profiel met kwaliteit uitbouwen.