Website optimalisatie: wij geven je 3 verbeterpunten
Tegenwoordig is een goed werkende site van belang om waardevolle klanten binnen te halen. Je moet dit daarom inzetten als onderdeel van je online marketing strategie. Om dit voor elkaar te krijgen is het nodig om een geoptimaliseerde website te hebben die het aantrekkelijk maakt voor potentiële klanten om zaken met jou te doen. Onderzoek toont aan dat klanten veelal emotionele beslissingen maken tijdens hun online shopgedrag. Op het gebied van website-optimalisatie is het mogelijk om hierop in te spelen door een aantal elementen aan te passen aan je website die deze emotionele beslissingen triggeren. Maar hoe werkt dit dan? We geven je 3 verbeterpunten.
Call to action laten opvallen
Een van de elementen is het zorgen voor een isolatie effect op je pagina’s. Dit is gebaseerd op het fenomeen waarbij mensen opvallende of unieke items beter onthouden dan eentonige items. Je kan dit op je website toepassen door je call to action knop, met bijvoorbeeld de tekst ‘Bestel nu’ met een opvallende kleur te laten zien. Daarbij is het ook nodig om deze knop niet te veel te verstoppen in de tekst, maar er juist uit te laten springen met genoeg lege ruimte er omheen. Het kan ook helpen om de vorm van de knop aan te passen. Voor sommige consumenten is het prettig om op ronde vormen te klikken en voor anderen werken meer robuuste, hoekige vormen beter. Het testen van verschillende knoppen op je website kan hierbij helpen.
Lees ook:
→ Call to actions
De psychologie achter pricing benutten
Als de eerste prijs die klanten zien hoog is, wordt dit een anker van waaruit ze andere prijzen evalueren. Een gevolg zal dan zijn dat goedkopere producten een betere waarde lijken te hebben, zelfs als ze niet het goedkoopste zijn. Om in te spelen op dit effect is het handig om “prijs aflopend’ als standaard sorteeroptie in te stellen. Bezoekers denken dan sneller dat ze een betere deal sluiten wanneer ze beland zijn bij de wat goedkopere producten op de pagina. Wanneer een product verlaagd is in prijs, laat dan altijd het oude bedrag (doorgestreept) zien om ervoor te zorgen dat hun beoordeling van de waarde in positieve zin beïnvloed wordt.
Verlaag de pijn om te betalen.
Verminder het pijn-om-te-betalen-effect door het proces van het toevoegen van een product aan een winkelmandje aan te passen en betaalgegevens zo gestroomlijnd mogelijk in te passen. Zorg ervoor dat bij het verzamelen van de gegevens die nodig zijn om de aankoop in orde te maken, het invoeren van de betaalgegevens als laatste gevraagd worden. Het werkt beter om ze eerst te vragen naar wat makkelijkere en minder onaangename informatie zoals hun naam en adres. Dit komt namelijk door het feit dat ze vaker een negatieve reactie tonen wanneer ze betaalgegevens moeten achterlaten. De inrichting van je gegevensverzameling kan hiermee voor een belangrijk voordeel zorgen.
Zorg ervoor dat bij het verzamelen van de gegevens die nodig zijn om de aankoop in orde te maken, het invoeren van de betaalgegevens als laatste gevraagd worden.
Wees niet te bang voor veranderingen en optimaliseer jouw webshop voor succes in 2018. Heb je hier hulp bij nodig? Vraag dan via onderstaande knop een website scan bij ons aan!