Google Ads vs. LinkedIn Advertising: de verschillen

Google Ads vs. LinkedIn Advertising: de verschillen

Zoals bekend hebben zowel LinkedIn Advertising als Google Ads voor- en nadelen. Het kan lastig zijn om te kiezen tussen adverteren op beide platformen. Het is uiteraard ook mogelijk en misschien zelfs aan te raden om beide kanalen eens in te zetten en te testen wat het beste werkt voor jouw organisatie.

Maar als de budgetten wat meer beperkt zijn, is het misschien nodig om een onderbouwde keuze voor een van beide te maken. Om te helpen in het maken van deze keuze, stippen we nog enkele punten aan die je kunt meenemen in de beslissing.

Doelgroepsegmentatie

Als er geadverteerd wordt, heeft een organisatie vaak een specifieke doelgroep voor ogen. Het grote en misschien wel belangrijkste verschil tussen Google en LinkedIn, is dat met LinkedIn de advertentie alleen aan deze gekozen doelgroep getoond kan worden door de beschikbare segmentatiecriteria uit de profielinformatie.

Informatiebehoefte

Een ander verschil is dat bij het ene kanaal bewust gezocht wordt naar informatie over een onderwerp (Google) en bij het andere kanaal wordt de informatie in de vorm van een advertentie aangeboden aan de doelgroep, maar is niet duidelijk of diegenen ook daadwerkelijk op dat moment deze informatiebehoefte hebben (LinkedIn).

Mensen die een zoekterm invoeren in Google, zijn over het algemeen bewust op zoek naar iets specifieks. Informatie over een bepaald onderwerp of een oplossing, zoals een product of dienst, voor hun probleem. Als de advertentie van een organisatie die hierin gespecialiseerd is, op dat moment getoond wordt, is dat natuurlijk erg waardevol. Diegene heeft een verhoogde koopintentie en zo’n advertentie kan precies op het goede moment komen. Maar wat als iemand niet precies weet waar ze naar op zoek zijn, zich nog niet bewust is van een probleem of behoefte of nog niet actief op zoek is naar een oplossing voor een probleem?

Een advertentie die getoond wordt aan iemand die onbewust behoefte heeft aan de aangeboden dienst of product, kan een behoefte aanwakkeren. Met LinkedIn Advertising is het beter mogelijk dan met Google Ads, om mensen te triggeren die nog niet bewust en actief op zoek zijn naar iets, doordat een specifieke doelgroep bereikt kan worden.

Meten van de resultaten

Als er geld in adverteren gestoken wordt, is het uiteraard van belang dat de ROI positief is. Om te kunnen concluderen of dit het geval is, is het van belang dat resultaten gemeten worden. Dit is echter niet alleen belangrijk om de ROI in kaart te brengen, maar ook om gedurende een advertentiecampagne bij te kunnen sturen of om de uitkomsten in de toekomst te gebruiken om een beter resultaat te behalen.

Beide kanalen bieden inzicht in de resultaten, maar de een is hier beperkter in dan de ander. Zo kan met LinkedIn niet gemeten worden hoeveel conversies er zijn, hiervoor moet gebruik gemaakt worden van UTM tracking codes, waarmee in Google wel gezien kan worden of een klik op een advertentie tot conversie heeft geleid. Dit geeft al aan dat Google meer mogelijkheden biedt om data te verzamelen en te analyseren.

Dus kan er ook meer informatie verzameld worden over het resultaat van advertenties die met Google Ads zijn opgesteld. Of dit daadwerkelijk een reden is om met Google Ads aan de slag te gaan in plaats van met LinkedIn Advertising, is de vraag, maar het is een aandachtspuntje.

Wilt u meer weten over adverteren op LinkedIn Advertising of Google AdWords? In onze whitepaper ‘LinkedIn Advertising vs. Google AdWords’ gaan we in op het inzetten van Google en/of LinkedIn als advertentiekanaal, wat de voor- en nadelen van beide zijn en welke u het beste kunt kiezen voor uw organisatie.