Bereik je doelgroep met LinkedIn targeting
LinkedIn is een ideaal platform voor B2B om zakelijke gebruikers te benaderen. Bovendien kun je heel gericht zichtbaarheid creëren bij je doelgroep en leads genereren. Dit doe je met LinkedIn targeting. Hoe het werkt en welke onderdelen je inzet, ontdek je in dit blog.
Waarom zet je LinkedIn advertising in?
Wanneer je overweegt social advertising in te zetten, kijk je natuurlijk eerst naar je doelgroep, waar ze zich online bevinden en wat de doelen van je advertentie zijn. Om zakelijke gebruikers te benaderen, zet je advertenties op LinkedIn in. Het voordeel ten opzichte van Google Ads, is dat je gebruikers bereikt die mogelijk niet bewust op zoek zijn naar je product en/of dienst, maar wel in jouw doelgroep zitten. Je bereik is dus veel groter. Daarnaast kun je direct conversies creëren door formulieren aan je advertenties toe te voegen.
Wat is LinkedIn targeting
LinkedIn targeting maakt onderdeel uit van LinkedIn Advertising. Je zet deze functie in om je ideale doelgroep te bereiken. Dit kunnen gebruikers zijn die je nog niet binnen je bereik hebt, maar ook bekende klanten en prospects.
Gebruikers laten op het platform veel zakelijke gegevens achter. Denk aan functietitel, loopbaan geschiedenis, maar ook demografische gegevens. Deze informatie is behoorlijk up-to-date en dus ideaal om in te zetten om meer zichtbaarheid te creëren en websitebezoekers te trekken.
Functies die je in kunt zetten
Wanneer je begint met LinkedIn targeting, zorg dan eerst dat je duidelijk voor ogen hebt wie je buyer persona is. Vanuit hier weet je welke targeting filters je in gaat zetten voor de advertentiecampagne. Wil je een bepaalde groep uitsluiten? Je kunt dezelfde LinkedIn targeting opties gebruiken om specifieke gebruikers uit te sluiten.
Er zijn 6 targeting opties waar talloze subcategorieën aanhangen, die ervoor zorgen dat je heel specifiek kunt filteren om je doelgroep te bereiken. Je kunt meerdere filters tegelijk inzetten. We geven je alle targeting mogelijkheden van LinkedIn op een rij:
1 Bedrijf
Onder bedrijven kun je specifieke branches aanspreken. Hieronder vallen ook de medewerkers die zichtbaar hebben dat ze bij het bedrijf werken. Wanneer je dus werkt binnen een specifieke sector, of hier naar uit wilt breiden, target je gemakkelijk de juiste mensen. Je kunt hierbij kiezen uit:
- Bedrijfscategorie
- Bedrijfsconnecties
- Bedrijfsvolgers
- Groeipercentage van het bedrijf
- Bedrijfstak
- Bedrijfsnaam
- Omzet van het bedrijf
- Bedrijfsgrootte
2 Demografische gegevens
Wil je onderscheid maken tussen young professionals of seniors uit het bedrijfsleven? Je kunt op LinkedIn leeftijdscategorieën selecteren om op te targeten. Hiermee bereik je gelijk de juiste mensen. Daarnaast kun je targetten op:
- Leeftijd van de gebruiker
- Geslacht van de gebruiker
3 Opleiding
Je kunt ervoor kiezen om te targeten op opleiding. Wil je bijvoorbeeld alleen gebruikers aanspreken met een bepaald diploma of studierichting? Dan is dit mogelijk. Bijvoorbeeld wanneer je een vacature uitzet of een vervolgtraining aanbiedt. Je bereikt direct de relevante doelgroep. Je kiest hierbij uit:
- Diploma’s
- Studierichting
- Scholen van de gebruiker
4 Ervaring
Het kan voorkomen dat je alleen mensen wilt aanspreken die beschikken over bepaalde expertises. Bijvoorbeeld wanneer je (geavanceerde) trainingen, webinars en cursussen aanbiedt. Op LinkedIn kun je daarom filteren op ervaring en vaardigheden, zodat je alleen die mensen target, die ook écht baat hebben bij je advertentie.
Wil je onderscheid maken tussen de medewerkers binnen een bedrijf? Dan kies je voor de optie functietitel. Hiermee kun in combinatie met bedrijven heel gericht de juiste mensen aanspreken. Bijvoorbeeld managers of de salesafdeling. Je hebt vier keuzes:
- Functie
- Senioriteitsniveau
- Vaardigheden
- Aantal jaren ervaring
5 Interesse en gedrag
Gebruikers op LinkedIn maken vele groepen aan. Deze zijn ideaal om op te targeten, omdat binnen deze groep gelijkgezinden zijn, die je nog niet eerder benaderd hebt. Iedereen kan zich echter aanmelden bij deze groep. Het kan daardoor voorkomen dat niet alle LinkedIn profielen van gebruikers overeenkomen met je doelgroep. Maar wie weet benader je er wel nieuwe prospects mee! Je kiest uit drie subfuncties:
- Groepen met leden
- Interesses van leden
- Eigenschappen van leden
6 Locatie
Heb je een vacature uitstaan? Of is jouw bedrijf gericht op lokale bedrijven? Dan is locatie ideaal om in te zetten. Hiermee target je op je doelgroep in de buurt. Maar het kan ook zijn dat je geen webverkeer genereert uit een bepaalde regio (dit kun je inzien met bijvoorbeeld SalesFeed, een tool waarmee je websitebezoekers herkent). Dan kun je deze doelgroep gericht aanspreken. Je kunt kiezen uit continent, land of stad.
Matched audiences
Je kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van matched audiences. Hiermee maak je zelf doelgroepsegementen. Hieronder valt ook de retargeting optie. Het voordeel hiervan, is dat je de targeting functies naadloos aansluit op je eigen specifieke doelgroep. Bovendien heb je zicht op de status van je doelgroep en kun je de doelgroep bereiken die gelijk is aan je huidige websitebezoekers en klanten.
Retargeting
Wanneer je gebruik maakt van de LinkedIn tag, kun je ook eenvoudig retargeten. Daarvoor pas je de LinkedIn insight tag toe. Hiermee voeg je een code toe aan je website die doorgestuurd wordt naar LinkedIn, waarbij je de activiteiten van je doelgroep kan volgen. De Insight Tag geeft je de mogelijkheid om de resultaten van je advertenties nog beter meetbaar te maken. Daarnaast kun je eenvoudig je doelgroep retargeten. Neem daarvoor ook eens een kijk bij Matched Audiences van LinkedIn.
Zorg ervoor dat je nooit meer dan 2 tot 3 target opties tegelijk inzet. Je wilt namelijk niet te strak je doelgroep afbakenen, want dat heeft een negatieve invloed op je advertentie.
Website Retargeting
De eerste manier waarop je kunt retargeten is middels website retargeting. Deze optie zorgt ervoor dat je met gerichte advertenties en call-to-actions op LinkedIn, leden kunt bereiken die je website eerder bezocht hebben. Gebaseerd op de pagina’s van de door hen bezochte URL’s op je website, kun je verschillende doelgroepen aanmaken en retargeten.
Door de herhaling van de boodschap bijvoorbeeld een bijbehorende aanbieding, wordt de persoon aangespoord om actie te ondernemen. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld op de pagina over het opzetten van een succesvolle LinkedIn advertentie is geweest, dan komt deze bezoeker in een retargeting campagne. Dat betekent dat deze persoon bij het gebruiken van LinkedIn, een specifieke advertentie met een gerichte call to action in zijn scherm ziet. Dit zal een advertentie zijn over het opzetten van succesvolle LinkedIn advertenties. De call to action bevat een aanbieding waarmee de persoon zijn LinkedIn marketing campagne kan uitbesteden.
Account Retargeting
De tweede manier is gebaseerd op account retargeting. Met deze optie bereik je de besluitvormers van de door jou gekozen bedrijven. Creëer marketingcampagnes op basis van bedrijven en de Linkedin pagina’s. Upload zelf een lijst met bedrijven die je wilt bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld een lijst aanmaken met alleen ICT-organisaties, of een lijst van je bestaande klanten waar je een cross sell campagne op los wilt laten. De personen die bij deze organisaties werken, zullen je advertentie zien op het moment dat ze online zijn op LinkedIn.
Contact Retargeting
De derde manier om retargeting in te zetten is via contact targeting. Dit geeft je de mogelijkheid om een specifieke lijst met contactpersonen te bewerken. Hierbij kun je denken aan de opt-in lijst in je mailsysteem of een lijst met bezoekers van een evenement. Wanneer je nu een campagne aanmaakt kan je aangeven dat deze contacten opnieuw getarget worden.
Fuel ook jouw targets
De kosten van LinkedIn adverteren hangt af van de zoektermen die je per advertentie instelt en dus niet van de bovengenoemde (re)targeting functies.
Met de LinkedIn targeting optie bereik je heel specifiek jouw doelgroep. Voor elke advertentie vul je opnieuw de targeting mogelijkheden in. Zo bereik je altijd de juiste personen. Dit levert meer rendement op dan in het wilde weg adverteren en hopen dat de juiste mensen doorklikken.
Wil je ook aan de slag met de 6 target mogelijkheden? En zoek je hulp bij het inzetten van de optimale advertenties? In onze whitepaper ‘LinkedIn 2.0 gebruiken in uw marketingproces’.