Zoekwoorden analyse: in 6 stappen relevante websitebezoekers
Hoe voer je een zoekwoorden analyse uit?
Zoekwoorden hebben als doel om jouw website vindbaar te maken in zoekmachines als Google. Daarbij wil je natuurlijk wel gevonden worden op relevante termen. Een zoekwoorden analyse helpt daarbij. Maar wat is een zoekwoorden analyse en hoe vind je de juiste termen voor jouw websitecontent?
In dit blog beantwoorden we die vragen voor jou. Leer hoe je in 6 stappen een zoekwoorden analyse opzet. Zo heb je binnen no time een gerichte contentstrategie opgebouwd op basis van relevante zoekwoorden, die ook nog eens jouw vindbaarheid in Google verhoogt.
Wat is zoekwoord analyse?
Het analyseren van zoekwoorden is een belangrijk onderdeel van structurele zoekmachine optimalisatie (SEO) en on-page SEO. Je zult de term zoekwoorden vast wel eens tegengekomen zijn als veelgebruikte SEO techniek. Bekende synoniemen zijn: keyword, keyphrase en trefwoord. Een zoekwoord is de term die zoekmachinegebruikers invullen om een zoekopdracht (search query) uit te voeren. Het doel achter de opdracht heet de zoekintentie. Bijvoorbeeld informatie winnen of een aankoop doen. Deze komen overeen met de fases in de customer journey, van oriëntatie tot aankoop en loyaliteit.
Zoekwoord analyse betekent dus dat je onderzoekt welke zoekwoorden en zoekintenties jouw doelgroep gebruikt wanneer deze opzoek is naar jouw dienst of product. Dit gaat ook om populaire termen binnen jouw niche. Daarbij let je op zoekvolume, relevantie en woorden waar niet al te veel concurrentie op zit (laag keyword difficulty, KD). Deze kun je gemakkelijk toevoegen aan jouw contentstrategie en zo scoor je hoger in de zoekresultaten (SERP’s).
Een zoekwoord kan bestaan uit één woord, of een hele zin. Hoe gerichter de zoekwoorden zijn, hoe specifieker de zoekopdracht. Door zoekwoorden analyse uit te voeren en in te zetten op jouw website, trek je relevante bezoekers aan die jij gericht van informatie voorziet. Dit geldt zowel voor bestaande content als voor nieuwe content.
Belang van het onderzoek
Zoekmachine optimalisatie levert alleen een betere vindbaarheid op als de zoekwoorden die je in jouw content en websitetechniek verwerkt, gemakkelijk zijn om hoog mee te scoren in Google en ook relevant zijn voor jouw websitebezoeker.
Een onderzoek naar de juiste zoekwoorden om jouw doelgroep aan te trekken, heeft invloed op de alle SEO onderdelen. Zo gebruik je zoekwoorden niet alleen in content als blogs en landingspagina’s, maar ook in de websitestructuur, URL’s, meta teksten en afbeeldingen. Dit zijn belangrijke bijdragen aan de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines.
Zo voer je een zoekwoorden analyse uit
De juiste zoekwoorden vinden is het begin van een goede SEO strategie. Door deze toe te passen in content, kun je via zoekmachines organisch verkeer naar jouw website sturen. Hiermee verhoog je de vindbaarheid van jouw website en krijg je meer relevante websitebezoekers, zonder extra geld uit te geven. Dit doe je aan de hand van de volgende 6 stappen.
1. Eigen kennis en expertise
Jij bent de expert binnen jouw niche. Je kent jouw klanten en producten en weet wat er speelt, waardoor je al een idee hebt op welke woorden je gevonden wilt worden. Deze lijst gebruik je als basis voor de zoekwoorden analyse. Denk hierbij aan de volgende vragen:
- Wat zijn veelgestelde vragen van al bestaande leads en klanten?
- Wat komt er bij mijn product of dienst kijken?
- Welke specificaties kenmerkt mijn product of dienst?
- Welke specifieke vaktermen zijn op mijn product of dienst van toepassing?
2. Veelgebruikte zoekwoorden tools
De lijst met termen zet je om in zoekwoorden door ze te checken op zoekvolume, zoekintentie en KD. Dit doe je aan de hand van handige SEO tools als Google Keyword Planner, Long Tail Pro of Ahrefs. Data is namelijk key als het gaat om de concurrentie verslaan. Deze tools geven ook suggesties weer voor zoekwoorden middels gerelateerde en overeenkomende zoektermen. Hier kun je vervolgens zelf specifieke zoekqueries van maken.
3. Maak gebruik van koop zoekwoorden
Om ook al warme websitebezoekers aan te trekken, maak je gebruik van koop zoekwoorden. Dit zijn termen die de zoeker gebruikt vlak voordat deze over gaat tot aankoop en hebben te maken met het koopproces:
- Uitbesteden
- Aanbieding
- Korting
- Kopen
Product zoekwoorden zijn in deze fase van de customer journey ook relevant om keyphrases mee aan te vullen. Dit zijn specifieke termen als een bepaald merk, die aangeven dat de zoeker ver in het koopproces zit. Met jouw content kun je de laatste twijfel wegnemen.
- Betaalbare
- Vergelijken / Merk x of merk y
- Beste / meest gekozen
- Reviews / ervaringen
Deze termen vullen jouw zoekwoordenonderzoek aan op zoekintentie. Hiermee vorm je specifieke termen, die gerichter zijn op de intentie van de websitebezoeker en vaak makkelijker zijn om hoog mee te scoren in zoekmachines. Denk maar aan het verschil tussen de brede term ‘Software’ en de gerichte keyphrase ‘Vergelijk de top 3 marketing software’
4. Analyseer de concurrent
Door te analyseren welke zoekwoorden concurrenten gebruiken, heb je een overzicht van mogelijke onderwerpen waar jij nog niet op scoort, maar wat wel relevant is voor jouw website. Dit kan door middel van de Google SERP in de zoekwoorden analyse tools. Kijk daarbij zowel naar de inhoud van de content, als ook de vorm (blog, video), angle (top 10…, best practices, …in 10 stappen) en de gehele websitestructuur (menu, landingspagina’s). Bedrijven die hoog in de Google SERP staan, maken namelijk gebruik van relevante zoektermen in jouw niche.
5. Unieke zoekwoorden
Om te voorkomen dat je een concurrent van jezelf wordt, gebruik je elk zoekwoord voor slechts één pagina of blog op de website. Door veel gelijke zoektermen te verwerken, raken Google en website bezoekers in de war. Bovendien concurreer je dan met twee items op jouw website, voor dezelfde bezoeker.
6. Advertenties
Om de juiste analyse te maken voor zoekwoordengebruik in advertenties, kijk je naast de bovengenoemde stappen ook naar de Costs per click (CPC). Dit is de gemiddelde prijs die je betaalt voor een klik in de Google Ads campagne. Deze termen verwerk je campagnematig voor SEA doeleinden.
Je kunt ook een preview bekijken van de advertenties die jouw concurrenten opgezet hebben. Zo zie je welke termen in advertenties populair en effectief zijn. Gebruik deze om het geanalyseerde zoekwoord te promoten. Met bijvoorbeeld de Google Zoekwoordplanner ze je gelijk de biedingsschatten, zodat je het budget bepaalt.
Zoekwoorden bepalen
Nadat je de lijst met woorden hebt geanalyseerd op basis van beschikbare data in de zoekwoorden tools, kun je een selectie maken op basis van relevantie, intentie, zoekvolume en keyword difficulty. De KD is een graadmeter die aangeeft hoe moeilijk het is om in zoekmachines met het desbetreffende zoekwoord hoog te ranken.
Zoekvolume en keyword difficulty
Als eerste ga je aan de slag met termen die een hoog zoekvolume hebben met een lage KD, omdat je met deze zoekwoorden gemakkelijk hoog kunt scoren in Google. Kijk hierbij wat je in de zoekresultaten vindt bij concurrenten. Wat schrijven zij? En hoe? (Soort content, content vorm en de invalshoek.) Voeg deze informatie samen en zorg voor een unieke, eigen invalshoek. Aan de hand van het belangrijkste zoekwoord (titel) en gerelateerde termen (tussenkoppen) maak je vervolgens een opbouw van het content item.
Plaatsing van de zoekwoorden
Vervolgens is het belangrijk om te kijken waar de zoekwoorden relevant zijn op jouw website. Bijvoorbeeld in de structuur (meta tags, hoofdmenu, submenu), als landingspagina of als blog.
Verwerk het hoofd zoekwoord zowel in de tekst als in de URL, title tag, meta description, H1 en Alt tekst.
Zoekwoord analyse met Fueld
Fueld is expert op SEO gebied, waaronder websitestructuur en zoekwoorden optimalisatie. Wij kunnen voor jou een zoekwoorden analyse uitvoeren waarmee jij vervolgens een contentstrategie opzet. Fueld heeft de juiste tools en experts voor jou in huis.
Wil je ook structureel hoog ranken in Google? Test binnen één minuut al of je scoort op de juiste zoekwoorden.