Zo stel je de HubSpot buyer persona in: de ideale lead generator
Wanneer je duidelijk in beeld hebt wie je doelgroep is, kun je beter inspelen op de behoeften van je prospects. Hiermee stuur je ze moeiteloos door de buyer journey. In het alles-in-één CRM-platform HubSpot kun je hier gepersonaliseerde content voor opstellen. Hoe je dat doet aan de hand van HubSpot buyer persona en wat het jou oplevert, ontdek je in dit blog.
Marketing automation
Aan de hand van je buyer persona kun je gepersonaliseerde content opstellen. Maar het is natuurlijk eindeloos veel werk om voor elke websitebezoeker handmatig gepersonaliseerde content weer te geven. Om dit proces te versoepelen, zet je marketing automation in. HubSpot is hierop ingericht. Het heeft de functionaliteit om de buyer persona in te stellen, waardoor vervolgens automatisch gepersonaliseerde workflows, sequences en content bij de juiste doelgroep terecht komt.
Buyer persona maken
Je moet wel zelf de buyer persona in kaart brengen. Maar hoe maak je de buyer persona? Dit kan aan de hand van buyer persona interviews. Door bestaande klanten te interviewen, weet je hoe je ideale klant eruitziet. Aan de hand hiervan kun je de marketingfocus veel beter op je doelgroep afstemmen.
Vragen die hierbij komen kijken zijn:
- Wat is uw rol binnen het bedrijf?
- Hoe meet u de resultaten?
- Wat zijn uw grootste uitdagingen binnen uw dagelijkse werkzaamheden?
- Waar zoekt u het liefst naar nieuwe informatie?
- Hoe hebt u het liefst contact met verkopers?
Na de interviews analyseer je de resultaten. Daarbij kijk je naar terugkerende thema’s die bij je klanten spelen.
Je kunt ook input halen uit HubSpot. De tool geeft je namelijk inzicht in het gedrag van je websitebezoekers. Daarnaast kijk je naar je product en/of dienst. Voor welke personen is deze geschikt? Als laatste kijk je naar je klanten:
- Wie zijn ze?
- Wat zijn hun kenmerken?
- Welke problemen ervaren ze?
Met de HubSpot persona template creëer je gemakkelijk je online persona aan de hand van een aantal cruciale voorbeeld vragen.
Persona’s instellen in HubSpot
HubSpot heeft de functionaliteit om je buyer persona in te stellen. Je definieert van te voren een aantal ideale klanten en deze vul je vervolgens toe aan de lijst met buyer persona’s. In de operations Hub richt je zelf de buyer persona goed in en koppel je de juiste voorwaarden aan de persona’s (denk aan bezochte content of klikgedrag). Dit doe je op de volgende manier:
- Ga naar instellingen
- Klik onder gegevensbeheer op eigenschappen
- Zoek in de zoekbalk links op persona
- Open het persona menu
- Ga naar veldtype
- Klik op persona toevoegen
In ditzelfde menu kun je ook de lijst wijzigen of persona’s verwijderen. We raden je aan om te starten met niet meer dan 3 of 4 persona’s. Zo hou je overzichtelijk wat de resultaten zijn wanneer je de buyer persona’s inzet met HubSpot marketing automation.
Wat kun je met de HubSpot buyer persona functie?
Het doel van de buyer persona functie in HubSpot is meer warme leads genereren. Dit doe je door de juiste content bij de juiste doelgroep te krijgen. Dit valt onder de inbound marketing methode. Je wilt met waardevolle en relevante content de juiste klanten aantrekken. In de content die je aanbiedt, leg je de focus op het oplossen van vraagstukken en problemen waarmee je doelgroep zit en bied je de oplossing waar ze naar opzoek zijn.
Wanneer je de persona’s hebt aangemaakt, kun je voorwaarden instellen waaraan je contacten moeten voldoen, om tot de respectievelijke persona te behoren. Denk aan:
- Topic cluster x bekeken
- Dienstenpagina y gelezen
- Whitepaper z gedownload
- Klikgedrag
Je kunt deze voorwaarden individueel inzetten, of meerdere voorwaarden voor één buyer persona instellen. Daarnaast kun je altijd handmatig je contactenlijst bijlangs en de juiste contactpersoon aan de juiste persona lijst toevoegen.
Op basis hiervan kun je gepersonaliseerde content aanbieden. Dit doe je bijvoorbeeld middels:
- Liquid content op je website
- E-mail workflows met dynamische content per persona
Het voordeel wanneer je gebruik maakt van de buyer persona voor e-mail workflows, is dat je maar één template hoeft op te zetten. HubSpot detecteert je buyer persona’s en welk gedrag ze op je website vertonen en aan de hand hiervan wordt de juiste e-mail met variabele content naar de juiste persona gestuurd.
Voorbeeld: buyer persona in de praktijk
We geven je een voorbeeld van de inzet van je buyer persona in HubSpot.
Je verkoopt software en hebt een whitepaper over je product op je website. Met de buyer persona functie, kun je inzien welke persona deze whitepaper gedownload heeft. Op de bedankt pagina en in de e-mail die je de prospect toestuurt, kun je nu variëren in content.
Een CEO is bijvoorbeeld geïnteresseerd in de resultaten die jouw product oplevert, waar een IT-er eerder geïnteresseerd is in hoe de software is ingericht en welke functies deze bevat. Hier kun je ook in de follow-up e-mails op inspelen. Deze gepersonaliseerde content zorgt voor warmere leads dan een algemene maillijst.
Meten is en blijft weten
Het inzetten van de buyer persona is een methode die gericht is op data. En in HubSpot is deze data gemakkelijk te traceren via analytics. Je kijkt hoe goed je de buyer persona’s hebt opgebouwd, de succesrates van je e-mail acties en sequences en kun je dus concluderen of de inzet van de buyer persona functie effect heeft op je leads.
Je kunt dus altijd je resultaten inzien. Hierdoor heb je zicht op de verbeterde campagnes sinds de inzet van je buyer persona in HubSpot. En wanneer de resultaten tegenvallen, heb je gerichte data om de verbeterpunten te vinden.
Fuel jouw buyer persona’s
HubSpot buyer persona is dus de ideale manier om geautomatiseerd de juiste content bij de juiste persoon te krijgen. Dit scheelt behoorlijk wat werk én versterkt de opwarming van je leads.
Wil je ook aan de slag met alle mogelijkheden die de buyer persona jou biedt? Neem gerust contact met ons op. We kijken samen naar wie je buyer persona is en hoe je aan de hand van HubSpot de juiste content bij de juiste persona krijgt.