5 tips om je contentstrategie te verbeteren
Om ervoor te zorgen dat je de beste content inzet voor jouw bedrijf, bestaan er een aantal contentstrategieën. Contentstrategieën kunnen ervoor zorgen dat je content beter gelezen wordt. De strategieën voor het maken van content zijn altijd in ontwikkeling. Maar wat zijn deze ontwikkelingen? We geven je 5 tips die je kunt toepassen in je contentstrategie.
1. Voel je klant aan
Als bedrijf is het altijd belangrijk dat je je klant begrijpt. Dit kan ervoor zorgen dat je een beter inzicht krijgt in waarom je klanten bepaalde producten bij je afnemen. Als je eenmaal de gegevens van je klant hebt verzamelend en geanalyseerd kun je inspelen op de daarbij horende behoeftes. Zorg ervoor dat je altijd de behoeftes van je klant probeert te vervullen. Als je je website zo maakt, dat deze inspeelt op de behoeftes van je klant, komt de klant weer bij je terug. Als klanten het idee krijgen dat ze niet aan hun behoeftes worden voldaan, zijn je klanten ook sneller bij je weg. Dat wil je natuurlijk voorkomen!
2. Een merk betekent meer
Tegenwoordig betekent een merk veel voor een klant. Er is altijd een achterliggende gedachte achter jouw merk. Een merk zegt iets over de ideeën die je bij jouw producten of diensten hanteert. Jouw merk is het ideaal beeld wat je wilt communiceren aan jouw doelgroep als bedrijf. Zorg er dus voor dat je klanten weten waar jouw merk voor staat en waarom je dat merkt bent.Dit kun je doen bij de beleving van je klant. Het merk van jouw bedrijf kun je uitstralen in het design van je winkels. Daarnaast kun je jouw merk uitstralen door de producten of diensten die je verkoopt. Wil je luxe uitstralen? Dan moet dat ook terug te zien zijn in je producten of diensten.
3. Offline beleving
De online technologieën blijven maar ontwikkelingen. Daarom maken veel bedrijven tegenwoordig gebruik van online content, maar dat betekent niet dat de offline beleving niet meer belangrijk is. Onderschat niet dat veel mensen nog behoefte hebben aan een offline beleving. Sommige klanten vinden het fijn om onder de mensen te zijn en dat ze contact kunnen maken met andere consumenten in een offline omgeving. Daarom worden er nog veel verschillende soorten workshops gegeven. Dus zet voor jouw bedrijf niet alleen social media kanalen in zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkdIn, maar organiseer ook een offline beleving zoals een workshop of een masterclass.
4. Profiteer van je klanten
Je klanten hebben online de meeste invloed op jouw bedrijf. Als klanten berichten plaatsten over je bedrijf, kan dat gunstig voor je zijn. Daartegenover staat, als klanten een negatief bericht online plaatsen, dit erg veel effect kan hebben op jouw aanzien. Je wilt daarom dus graag dat áls men berichten van je plaatst, dit positief is! Daarnaast heeft het een positief effect als men je berichten op social media delen. Zorg er dus voor dat als je content plaats, je klant dat kan delen met andere personen. Als een consument een berichtje plaatst, en degene tagt je of hashtagt in een post, wordt dat altijd weer teruggekoppeld naar jouw organisatie. Op deze manier kunnen je huidige klanten voor nieuwe klanten zorgen! Zorg daarom voor een positieve ervaring met de (potentiële) klant, dit is niet alleen prettiger werken, maar verhoogt de kans dat de klant zijn of haar positieve ervaring online deelt.
5. Creatieve content
Zorg dat je altijd creatief bent als je content plaats. Als je creatief bent in het plaatsten van je content, zien consumenten bijna geen verschil tussen een betaald bericht en een organisch bericht. Zorg er bijvoorbeeld altijd voor dat je goede, relevante afbeeldingen bij je content plaatst. Daarnaast kun je bij het maken van je content gebruik maken van de technische mogelijkheden. Als je een camera installeert kijk dan of de belichting goed staat. Maar je kunt ook gebruik maken van applicaties die je afbeeldingen creatiever kunnen maken. Dit zorgt er immers voor dat je content opvalt en beter gelezen én geklikt wordt. Uiteindelijk kun je er zelf voor zorgen dat je content creatief is zonder dat je gebruik maakt van professionele hulp.
Wil jij deze 5 tips inzetten voor je contentstrategie maar kom je er niet uit? Wij helpen je graag daarbij, vraag daarom een adviesgesprek aan!