Wat is digital marketing?

Wat is digital marketing?

De term digital marketing komt vaak voorbij, maar wat is het nou eigenlijk? Wat is het verschil met andere soorten marketing en wat zijn de voordelen? We leggen het je in dit blog uit.

Wat is digital marketing?

Marketing is heel simpel gezegd het promoten van producten en diensten. Dat kan op ontzettend veel verschillende manier worden gedaan, zowel online als offline. Het aangaan en onderhouden van relaties met (potentiële) klanten is hier ook een onmisbaar onderdeel van, omdat dat dat leidt tot waardevolle inzichten over je doelgroep.

Digital marketing gaat nog steeds om het promoten van je bedrijf, maar dan met digitale technieken. Dat kan elektronisch of online zijn. Het is dus een ontzettend brede term, waar van alles onder valt. De volgende marketingactiviteiten vallen onder digital marketing:

  • SEO – zoekmachineoptimalisatie
  • Content Marketing (bijvoorbeeld voor op je website)
  • Social Media Marketing
  • Affiliate Marketing
  • Marketing Automation
  • Advertising
  • Email Marketing
  • Online PR
  • Inbound Marketing
  • Sponsored Content
  • TV- en radiomarketing

En er kunnen nog meer activiteiten aan deze lijst worden toegevoegd. Het grootste deel van deze activiteiten is online. Tegenwoordig is bijna elke doelgroep online te vinden en het beste te bereiken via internet. Niet heel gek dus dat digital marketing zo populair is.

Digital marketing en online marketing

De termen digital marketing en online marketing worden beide vaak gebruikt, en kunnen nog wel eens voor verwarring zorgen. Want betekent het nou hetzelfde? Bijna wel, maar niet helemaal.

Online marketing bevat alle marketingactiviteiten die online worden uitgevoerd. Dat valt dus onder digital marketing, dat net iets breder is. Digital marketing bevat namelijk online activiteiten, maar ook activiteiten op bijvoorbeeld de radio, op TV of via SMS. Wel is het grootste deel van de digital marketingactiviteiten online, dus de overlap is groot en de termen worden vaak in dezelfde context gebruikt.

Waarom digital marketing?

De digitale wereld is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Vooral de online mogelijkheden voor bedrijven zijn haast oneindig geworden.

Veel organisaties maken daar dankbaar gebruik van. Ze gebruiken de vele ontwikkelingen om hun merk te promoten en hun doelgroep te bereiken. Ze optimaliseren bijvoorbeeld hun website, worden actief op social media of besteden meer aandacht aan hun positie in zoekmachines. Bedrijven zijn bereid steeds meer tijd en geld te steken in hun digitale presentatie.

Daarnaast zijn digitale technieken voor de consument snelle en makkelijke manieren om een oplossing te vinden voor hun probleem en een product of dienst die daarbij aansluit.

Lees ook:
Het belang van de customer journey

Dit zorgt ervoor dat digital marketing onmisbaar is voor elk bedrijf. Zonder jezelf online te presenteren ben je bijna onzichtbaar tussen alle andere bedrijven. Een duidelijke presentatie, een overzichtelijk website en inzicht in doelgroepen zijn een must geworden in deze tijd waarin we leven.

De voordelen van digital marketing:

  • Meetbaar
    Doordat veel activiteiten online gebeuren, zijn resultaten makkelijk te meten. Zo kan je bijvoorbeeld kijken hoeveel mensen een mail openen, hoe lang mensen op je website blijven en welke pagina’s ze bezoeken. Deze inzichten kan je gebruiken om te evalueren en de marketing nog beter af te stemmen op de consument.
  • Goedkoop
    Veel online marketingtools en -middelen zijn gratis te gebruiken. Daarnaast bereik je er een veel groter publiek mee dan met traditionele media, zoals krantenadvertenties en posters. Met online promotiematerialen kan je gratis de hele wereld over.

 

  • Personalisatie
    Door meer kennis van je potentiële klanten, is het ook beter mogelijk om in te spelen op hun interesses en wensen. Zo kan je meer gericht communiceren. Dat maakt je ook interessanter en relevanter voor de doelgroep.
  • Groeiende mogelijkheden
    Er is ontzettend veel mogelijk online. Zo komen er om de haverklap weer nieuwe tools of middelen. Daarnaast is het mogelijk om marketing te automatiseren. Zo kan je bijvoorbeeld zorgen dat mailtjes automatisch worden verstuurd als bezoekers van de website iets aanvragen. Dit kost een eenmalige inspanning, maar scheelt daarna ontzettend veel tijd.

Lees ook:
Hoe zet je marketing automation succesvol in?

Digital marketing met Fueld

Al met al is digital marketing onmisbaar voor je bedrijf. Toch heeft natuurlijk niet elk bedrijf tijd om hier zelf mee bezig te gaan. Dan kan het een logische keuze zijn om je marketingactiviteiten uit te besteden. Fueld kan je hierbij helpen. Wij kijken graag samen met de klant naar welke vorm van digital marketing het meest geschikt is voor jouw situatie.

Wil je meer weten over marketing? Download ons gratis whitepaper over content marketing.