Verhoog je klanttevredenheid door Chatbots!

Verhoog je klanttevredenheid door Chatbots!

Je komt ze tegenwoordig overal online tegen: chatbots. Ze worden ingezet omdat de consument 24/7 op het internet zit en steeds meer beschikbaarheid verlangt van webshops en organisaties. Vraag jij je ook wel eens af of de chatbot een oplossing is voor jouw bedrijf? In dit blog ontdek je de voor- en nadelen.

Wat zijn chatbots

Bedrijven maken tegenwoordig steeds meer gebruik van Chatbots. Met een Chatbot wordt er door middel van een robot automatisch gereageerd op een vraag in een chat. Hiermee kun je jouw websitebezoekers beter van dienst zijn als hij of zij een vraag heeft over een product of dienst. Daarnaast kunnen chatbots ook worden ingeschakeld op social media platformen. Je kunt er een geautomatiseerde workflow voor instellen voor de meest gestelde vragen van jouw bedrijf.

Waarom een Chatbot?

Je zet een chatbot in om de klanttevredenheid te verhogen/ Zo hoeven consumenten niet lang te wachten tot een medewerker beschikbaar is voor de chat. Maar er is natuurlijk nog een reden: m te voorkomen dat medewerkers urenlang je website en social mediakanalen moeten monitoren om vragen te beantwoorden. Dit levert voor beide partijen dus een groot voordeel op.

Klanten/leads willen graag snel geholpen worden en ze willen jouw bedrijf graag op elk moment van de dag kunnen bereiken. Om het jouw medewerkers makkelijker te maken en werk uit handen te nemen, is een Chatbot een goede oplossing. Door de inzet van een Chatbot verbeter je de ervaring van de klant/lead op je website. Vragen van bestaande en leads worden snel beantwoord. Daarbij is de kans groter dat een nieuwe klant sneller overgaat tot een aankoop. Wanneer de robot geen antwoord kan geven op de vraag, wordt de vraag doorgestuurd naar een medewerker van de klantservice. Op deze manier worden klanten/leads op een effectieve manier geholpen.

Klanten/leads willen graag snel geholpen worden en ze willen jouw bedrijf graag op elk moment van de dag kunnen bereiken.

 

Voordelen van een geautomatiseerde chat

Er zijn meer voordelen voor het inzetten van een chatbot. Deze hebben we voor je op een rij gezet: 

  • Hogere klanttevredenheid

Chatbots zorgen ervoor dat klanten sneller worden geholpen. Wanneer mensen per e-mail of telefonisch contact met jouw bedrijf moeten opnemen, moet diegene vaak langer wachten op een antwoord. Een Chatbot is altijd online te raadplegen. Doordat de klant op een snelle manier geholpen wordt, verhoog je de klanttevredenheid van jouw bedrijf.

  • Hogere medewerkerstevredenheid

De vraag wordt eerst beantwoord door een Chatbot, wanneer dit niet lukt wordt de vraag doorgestuurd naar een medewerker. Dit zorgt ervoor dat medewerkers alleen antwoord geven op gerichte vragen waardoor ze mensen beter kunnen helpen. Dit scheelt dus veel tijd en geld.

  • Veel inzicht in het klantengedrag

Door de inzet van Chatbots krijg je veel relevante data tot je beschikking. Je krijgt via deze weg meer te weten over het gedrag, de lifestyle en voorkeuren van klanten/leads.

Nadelen van een chatbot

Naast voordelen, kent een chatbot natuurlijk ook nadelen. Het grootste nadeel is dat de chatbot een bot is en geen mens. Soms hebben klanten behoefte aan empathie en van een medewerker, of is de vraag zo complex dat de chatbot een onnodige tussenkomst is. Daarnaast zijn er de volgende nadelen:

  • Spellingsfouten

Een nadeel van een chatbot is dat spellingsfouten van de klant ervoor kan zorgen dat de robot in eerste instantie de vraag van de klant niet herkent. Gelukkig is de techniek tegenwoordig zo geavanceerd, dat de chatbot snel leert wat een spellingsfout is.

  • Chatbots begrijpen niet alles

Een ander nadeel van een Chatbot is dat de robot niet alles kan begrijpen. Dit kan ervoor zorgen dat de klant niet op de juiste manier geholpen wordt en mogelijk geïrriteerd raakt. Om deze reden is het van belang dat medewerkers verder kunnen helpen wanneer de Chatbot de vraag niet kan beantwoorden.

Wanneer jouw bedrijf gebruik wil maken van Chatbots is het van belang om alle voor- en nadelen goed af te wegen.

Wil je jouw klanten van een betere service voorzien, maar weet je niet hoe? Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan en wij gaan je helpen!

Lees ook:
Website optimalisatie: wij geven je 3 verbeterpunten
Meer traffic naar je website? Doe dat met SEO! 
Gratis whitepaper: website optimalisatie