User experience: 5 tips voor een gebruiksvriendelijke mobiele website
Lang niet alle websites zijn mobielvriendelijk ontworpen, waardoor het soms onmogelijk lijkt op de website van je favoriete webshop te navigeren. Wanneer een website niet mobielvriendelijk is, verlies je veel gebruikers in hun aankoopproces. De user experience van deze website wordt slecht ervaren, terwijl deze met de mobile-first indexing-update alleen maar belangrijker wordt. Wij geven je 5 tips voor een website die gebruiksvriendelijk is voor mobielgebruik.
Het belang van een mobiele website
Het mobiele verkeer neemt steeds meer toe en dit gaat niet zomaar aan Google voorbij. Vandaar dat Google bezig is met de update voor mobile-first indexing. Dit betekent dat er mobiele webpagina’s worden getoond in de zoekresultaten, ook wanneer er gezocht wordt via desktop. Websites die niet mobiel zijn, worden nog wel geïndexeerd, maar het blijkt moeilijker om deze hoog in de zoekresultaten te krijgen.
Als je website geoptimaliseerd is en dus responsive, hoef je je geen zorgen te maken over deze update van Google. De mobiele versie van je website en de desktop versie hebben immers dezelfde content. Heb je echter een aparte mobiele versie van je website en staat daar minder of andere content op? Dan zal je wijzigingen moeten doorvoeren.
Ondanks dat je een responsive thema als website hebt, is het noodzakelijk zo nu en dan eens kritisch naar de user experience van je mobiele website te kijken en deze te verbeteren waar dit nodig blijkt te zijn.
Google streeft ernaar om de gebruiker die op zoek is naar informatie te voorzien van de meest relevante informatie. Het draait hierbij om de gebruiker en zijn ervaringen, ofwel de user experience.
Wil je er zeker van zijn dat jouw website ook mobielvriendelijk is en de gebruiker een goede user experience heeft? We hebben 5 tips op een rijtje gezet:
- Begin niet gelijk met ontwerpen.
Begin niet gelijk met ontwerpen, maar start met een onderzoek. Zonder dat je weet wie je bezoeker is en wat ze van je website verwachten kan je geen design ontwerpen wat relevant is voor de bezoeker. Jij bent immers niet de gebruiker, je kan daarom niet bedenken wat de gebruiker van je website verwacht.
- Stel prioriteiten
Gebruikers willen snel informatie winnen via mobiel gebruik. De ervaring moet gepersonaliseerd, efficiënt en plezierig zijn om betrokken gebruikers te krijgen zodat ze de site blijven gebruiken. Hierbij is gelijk een grote valkuil, namelijk het feit dat we alles willen presenteren aan de gebruiker. De mobiele gebruiker is anders ingesteld dan de desktopgebruiker, zorg er daarom voor dat je de mobiele gebruiker niet te veel afleidt met te veel informatie.
- Bedenk hoe een device wordt gebruikt en maak het makkelijk
Mobiele gebruikers gebruiken de mobiel vaak met maar één hand. Zorg dus dat de mobiele versie van je website hierop is ingedeeld, houdt rekening met het feit dat gebruikers met één hand snel willen navigeren of bijvoorbeeld formulieren invullen.
- Copywriting voor mobiele website
Van een klein scherm aflezen is soms een uitdaging, waar een zin op desktop uit anderhalve regel bestaat kan deze op mobiel als een lap tekst worden ervaren. Dit betekent dat de gebruiker moet scrollen tijdens het lezen, wat als negatief kan worden ervaren. Teksten op je mobiel website moeten gemakkelijk op te nemen zijn bij de gebruiker en goed leesbaar zijn, zodat gebruiker betrokken worden.
- Laat ze niet wachten
In sommige gevallen duurt het laden van de website zo lang, dat gebruikers het wegklikken en doorgaan met andere dingen op de telefoon. De laadsnelheid van je website is zeer belangrijk voor het creëren van betrokken gebruikers. Gebruikers die je website bezoeken via hun mobiel zijn vaak nog ongeduldiger, zij willen immers even snel informatie winnen. Trage mobiele websites worden vanaf juli 2018 ook benadeeld door Google.
Blijf kritisch naar de gebruikerservaring van je mobiele site kijken.
Websites worden steeds vaker via een mobiel bezocht dan via desktop. Door de mobile-first indexing-update van Google kan je niet meer zonder een mobiele versie van de website. Een goede user experience is erg belangrijk, vooral als je het verkeer naar je website om wilt zetten naar een conversie. Heb je hierbij hulp nodig? Wij helpen je graag!