Online marketing ontwikkelingen: waar staan we nu

Online marketing ontwikkelingen: waar staan we nu

De ontwikkelingen van online marketing gaan in een rap tempo. Experts hebben op het gebied van digitale marketing 15 jaar lang ervaring. Er is veel data beschikbaar om terug te kijken naar eventuele veranderingen en ontwikkelingen. De concurrentie en consumenten hebben steeds meer technologie tot hun beschikking. Maar waar staan we tegenwoordig op het gebied van online marketing ontwikkelingen? In dit blog ontdek je welke factoren je mee moet nemen in jouw huidige digitale marketing strategie.

Marketing trends

Er is sprake van gerichte groei in de markt en deze groei is kwalitatief. De bedrijven hebben door dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Hiermee wordt de klantervaring bedoeld, zoals services die aangeboden kunnen worden. Vroeger ging het vooral om het zoveel mogelijk verkopen. Tegenwoordig is dit is het belangrijk om je als bedrijf te richten op de klant. Deze techniek heet ook wel inbound marketing. Deze marketing techniek is een methode om relevante consumenten aan te trekken door waardevolle content creëren.

Mobile marketing

Mobiel en desktop zijn beide apparaten waar advertenties op geplaatst kunnen worden door bedrijven. Het verschil tussen deze twee apparaten is dat mobiele zoekopdrachten over het algemeen informatiever zijn. Men zoekt via telefoon bijvoorbeeld naar de beste locatie om schoenen te kopen of de juiste locatie voor een goed restaurant. Bedrijven hoeven hier minder voor te betalen, deze advertenties zijn goedkoper, maar dit levert niet direct een verkoop op. Dit komt omdat er voornamelijk informatief gezocht wordt. Voor advertenties op desktop moeten bedrijven meer betalen, maar de kans dat het een verkoop oplevert is wel groter.

Gedrag van de consument

Naast de technologische veranderingen, verandert ook de consument in zijn gedrag. Het is belangrijk om als bedrijf mee te veranderen met het gedrag van je klanten. Door de technologie verandert alles tegenwoordig erg snel. Er komen steeds nieuwere producten en mensen willen tegenwoordig ook steeds nieuwere producten, ze willen het nieuwste van het nieuwste. Vroeger duurde het langer voordat een product populair was en was de behoefte veel minder om het nieuwste van het nieuwste te hebben. Mensen nemen tegenwoordig veel sneller iets aan en daar moet een bedrijf zich op aanpassen.

Klantwaarde

Het is belangrijk om je te focussen op nieuwe klanten, maar het is ook heel belangrijk om klantwaarde toe te blijven voegen aan de huidige klanten. Het is namelijk de bedoeling om de klanten geïnteresseerd te houden in jouw bedrijf. Voor een bedrijf is het belangrijk om goed te bedenken hoe kun je een beleving kunt maken om de klanten te behouden. Hierbij kun je denken aan upsell en cross selling mogelijkheden. Er is tegenwoordig namelijk zoveel keuze, dat mensen zich niet zomaar richten op één merk of bedrijf.

Digitaal adverteren

De manier van digitaal adverteren is ook aan het veranderen. Vroeger was er één advertentie voor iedereen, maar tegenwoordig kunnen advertenties specifiek op een persoon worden gericht. De verandering gaat van één advertentie naar iedereen, naar één advertentie specifiek op een persoon. Hiermee kan gezegd worden dat je als bedrijf je doelgroep heel persoonlijk kan benaderen. Bedrijven die het goed doen weten de juiste mensen te vinden op het juiste moment. Een voorbeeld hiervan kan zijn dat je specifieke zoektermen gebruikt. Op die manier kun je mensen vinden wanneer ze jou nodig hebben. Het is doel is het toespitsen op je doelgroep en de verschillende fase van de customer journey.Vraag je hierbij af: wat wil de klant en wat zoekt mijn doelgroep?

Ontwikkel jouw online marketing met Fueld

Er kan geconcludeerd worden dat je als bedrijf tegenwoordig veel dichter bij je klanten moet staan dan 15 jaar terug. Eerder zochten de bedrijven de klant op, maar tegenwoordig zoekt de klant de bedrijven op. Hier moet een bedrijf op inspelen door een band op te bouwen met de klant en zichtbaar te blijven. Bedrijven kunnen klanten veel meer service bieden en bijvoorbeeld helpen met bepaalde keuzes maken in het verkoopproces.

Het gaat tegenwoordig dus veel meer over het richten op de klant. Daar wil je de juiste tijd en kennis insteken. Met Fueld realiseer je een klant-first digitale marketing aanpak. Je kunt kiezen voor het MaaS-concept, waarbij je 6 online marketingdiensten krijgt die op elkaar afgestemd zijn. Je krijgt een geheel team van specialisten als verlengstuk van bedrijf, die elke aspect van de marketingspecialisaties op elkaar afstemmen. Met als doel meer kwalitatieve leads en long-term tevreden klanten.

Wilt jij weten hoe jij deze nieuwe ontwikkelingen het beste in kunt zetten voor een klant-first aanpak? Vraag dan gerust een adviesgesprek aan, zodat we jou daarmee kunnen helpen!